Verge Shipbrokers: H επισκευή παύει να είναι "βιομηχανική υπόθεση" και γίνεται "στρατηγική επιλογή"

Πέμπτη, 24-Ιουλ-2025 09:00

Verge Shipbrokers: H επισκευή παύει να είναι “βιομηχανική υπόθεση” και γίνεται “στρατηγική επιλογή”

"Το κέντρο βάρους μετακινείται, η Κίνα διατηρεί το μέγεθος, η Ευρώπη επενδύει σε ποιότητα και πράσινη τεχνολογία"

Η αγορά επισκευών πλοίων διεθνώς γνωρίζει νέα δυναμική. Η ταχύτατη άνοδος της Κίνας, η τεχνική εξειδίκευση της Ευρώπης και η επιστροφή του ενδιαφέροντος στα ελληνικά ναυπηγεία συνθέτουν ένα μεταβαλλόμενο σκηνικό που επηρεάζει όλο τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Σε αποκλειστική συνέντευξη, οι ιδρυτές της Verge Shipbrokers, ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα γραφεία με εξειδίκευση στις επισκευές και στον ναυτιλιακό εξοπλισμό, ¨ρίχνουν φως στις τάσεις¨, τις ευκαιρίες και τις νέες ισορροπίες.

"Το 2024 είδαμε άνοδο στις επισκευές όχι μόνο σε όγκο, αλλά κυρίως σε ποιότητα. Οι πλοιοκτήτες στρέφονται πλέον σε λύσεις με τεχνική υποστήριξη, ψηφιοποίηση και πράσινα χαρακτηριστικά. Δεν είναι μόνο τι κάνει ένα ναυπηγείο, αλλά πώς το κάνει", εξηγεί ο Βασίλης Καλούδης, συνιδρυτής της Verge.

Η παγκόσμια αγορά επισκευής και συντήρησης πλοίων εκτιμάται ότι ανήλθε σε περίπου 40,87 δισ. δολάρια το 2024 και αναμένεται να φτάσει τα 42,26 δισ. το 2025, διατηρώντας σταθερή αναπτυξιακή πορεία με σύνθετο ετήσιο ρυθμό αύξησης (CAGR) 3,44%, για να φτάσει τα 55,4 δισ. δολάρια έως το 2033. Το μέγεθος της αγοράς αντανακλά την εντεινόμενη ανάγκη των πλοιοκτητών να επενδύσουν σε πράσινες και τεχνολογικά προηγμένες λύσεις συντήρησης.

Ενδεικτικά, το κόστος για επισκευές και συντήρηση (R&M) ανά πλοίο κυμαίνεται από 300.000 έως 1.200.000 ευρώ ετησίως, ανάλογα με τον τύπο και την ηλικία του σκάφους.

"Η Κίνα έχει ακόμη το μεγαλύτερο κομμάτι, αλλά παρατηρούμε μια μερική επαναστροφή προς Ευρώπη για λόγους ESG, ρίσκου και γεωγραφικής στρατηγικής. Έλληνες πλοιοκτήτες πλέον εξετάζουν σοβαρά τα ελληνικά ναυπηγεία, κάτι που πριν λίγα χρόνια δεν συνέβαινε σε τέτοια κλίμακα", προσθέτει ο Γιώργος Κουμάκης, έτερος συνιδρυτής.

Ελληνικά ναυπηγεία: Επανεκκίνηση με προοπτικές

Το 2024 ήταν μια κομβική χρονιά για την Ελλάδα στον τομέα των επισκευών. Τα Ναυπηγεία Σύρου (ONEX), Ελευσίνας και Περάματος είδαν σημαντική αύξηση στη ζήτηση, ιδίως από ελληνικές και ευρωπαϊκές εταιρείες που επέλεξαν να αποφύγουν τις μακρινές επισκευές στην Ασία.

"Η Ελλάδα επιστρέφει στον χάρτη των επισκευών. Πλέον βλέπουμε πλοιοκτήτες να ρωτούν πρώτα τιμές στο Πέραμα ή τη Σύρο πριν κλείσουν στην Κίνα. Αυτό ήταν αδιανόητο πριν 5 χρόνια", τονίζει στέλεχος της Verge.

Προβλέψεις για 2025–2026

Οι ιδρυτές της Verge Shipbrokers προβλέπουν ότι η επόμενη διετία θα κινηθεί γύρω από τρεις άξονες:

 1. Πράσινες επισκευές (green refits), αναμένεται αύξηση της τάξης του 25% στις δαπάνες ανά πλοίο για συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς.

 2. Ενίσχυση των τοπικών επισκευών σε Ευρώπη, που ενδέχεται να φτάσουν τα 6–7 δισ. ευρώ ετησίως.

3. Ανάδειξη της Ανατολικής Μεσογείου, κυρίως Ελλάδας και Κύπρου, ως εναλλακτική κόμβου συντήρησης για πλοία που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη και Μέση Ανατολή.

Συμπέρασμα

Η αγορά των επισκευών δεν είναι πια υπόθεση μαζικής παραγωγής, αλλά στοχευμένων λύσεων υψηλής αξίας. Η Κίνα παραμένει δύναμη μεγέθους, αλλά η Ευρώπη και ειδικά η Ελλάδα, διεκδικούν ρόλο προσφέροντας τεχνογνωσία, ευελιξία και περιβαλλοντική προσαρμογή. Όπως τονίζουν οι άνθρωποι της Verge Shipbrokers, η επισκευή παύει να είναι "βιομηχανική υπόθεση” και γίνεται "στρατηγική επιλογή”.

www.vergeshipbrokers.com.