Νέα εποχή για τη Unilever με ελληνική "υπογραφή"
Τετάρτη, 23-Ιουλ-2025 08:50
Σε μια εποχή ταχύτατων αλλαγών και ψηφιακού μετασχηματισμού, η Unilever επανασχεδιάζει τη στρατηγική της στην Ευρώπη, δημιουργώντας μια ενοποιημένη, ευέλικτη δομή: το One Unilever Europe. Στο τιμόνι της νέας αυτής οργάνωσης βρίσκεται η Κωνσταντίνα Τρίμπου, Executive Vice President - CEO Unilever Ευρώπης. Η νέα οργάνωση σηματοδοτεί και την αναβάθμιση της Ελλάδας ως περιφερειακού κόμβου.
Συνέντευξη στον Στάθη Βασιλόπουλο
Έχετε αναλάβει επικεφαλής του One Unilever Ευρώπης, που αποτελεί μια νέα, φιλόδοξη οργανωτική δομή για τη Unilever. Πώς γεννήθηκε αυτή η στρατηγική και ποιο είναι το όραμά σας για τη λειτουργία της στην Ευρώπη – και ειδικά στην Ελλάδα;
Ζούμε σε μια εποχή που όλα αλλάζουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία, στην τεχνητή νοημοσύνη, οι αυξανόμενες απαιτήσεις και εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών δημιουργούν ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, στο οποίο οι εταιρείες καλούνται όχι μόνο να προσαρμοστούν, αλλά και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο που λειτουργούν.
Η δομή Οne Unilever (1UL) γεννήθηκε ακριβώς μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ως στρατηγική απάντηση στις προκλήσεις της εποχής. Στόχος της είναι η δημιουργία μιας πιο ενοποιημένης και ευέλικτης οργανωτικής δομής, που αποσκοπεί στην ενίσχυση της τεχνογνωσίας, της ανταγωνιστικότητας και της αποτελεσματικότητας, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε τοπικό επίπεδο.
Στην Ευρώπη, με τη νέα αυτή δομή, η οποία περιλαμβάνει 27 χώρες, αφενός ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών αγορών και αφετέρου δίνεται έμφαση στην ταχύτητα και την απλοποίηση, προκειμένου η κάθε τοπική εταιρεία να έρχεται πιο κοντά στους καταναλωτές και να ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη ακρίβεια στις ανάγκες τους. Στην Ελλάδα, το νέο μοντέλο λειτουργίας σηματοδοτεί την ενίσχυση της ανάπτυξης και προσφοράς προϊόντων υψηλής ποιότητας μέσα από απλουστευμένες διαδικασίες και ταχύτερη λήψη αποφάσεων.
Το όραμά μας μέσα από το μοντέλο One Unilever είναι να εξελισσόμαστε διαρκώς για να συνεχίζουμε να προσφέρουμε νέες καινοτόμες λύσεις που απαντούν στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή, μένοντας παράλληλα προσηλωμένοι στις αρχές και τις αξίες μας.
Ως επικεφαλής της νέας αυτής δομής, ποιες είναι οι προτεραιότητές σας σε αυτόν τον νέο ρόλο; Πού πρόκειται να εστιάσετε;
Η ανάληψη αυτής της θέσης αποτέλεσε μια πρόκληση για εμένα, καθώς πρόκειται για μια νέα οργανωτική δομή, που στοχεύει να ενισχύσει ακόμα περαιτέρω τη δυναμική ενός παγκόσμιου ηγέτη όπως η Unilever, μιας εταιρείας με χαρτοφυλάκιο περίπου 400 μαρκών, με πωλήσεις σε περισσότερες από 190 χώρες και προϊόντα που χρησιμοποιούνται από 3,4 δισεκατομμύρια ανθρώπους καθημερινά.
Σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από έντονη μεταβλητότητα και αβεβαιότητα, βασική μου προτεραιότητα είναι να διασφαλίσουμε την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας, με ρυθμούς ταχύτερους από την αγορά, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις σύγχρονες προκλήσεις.
Για να εκπληρώσουμε την αποστολή μας, επικεντρωνόμαστε σε τρεις άξονες:
Πρώτον, στην επιχειρηματική ανάπτυξη που θα βασίζεται σε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική, που θα λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές αγορές και τις τοπικές ανάγκες των καταναλωτών. Δεύτερον, στην ενίσχυση του κοινωνικού αντικτύπου μας, μέσα από δράσεις που στηρίζουν ουσιαστικά τις κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Τέλος, στην ενδυνάμωση των ανθρώπων μας, καθώς πιστεύω βαθιά πως αποτελούν το σημαντικότερο κεφάλαιό μας και είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από κάθε μας επιτυχία.
Η Ελλάδα αποτελεί κομβικό σημείο για το 1UL. Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε αυτό το δυναμικό για την ανάπτυξη τόσο της εταιρείας όσο και των ανθρώπων της;
Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που, στο πλαίσιο της νέας οργάνωσης, η ελληνική εταιρεία αναλαμβάνει για πρώτη φορά έναν διευρυμένο περιφερειακό ρόλο, με την ευθύνη όχι μόνο της ελληνικής και κυπριακής αγοράς, αλλά συνολικά δεκατεσσάρων αγορών, καλύπτοντας τα Βαλκάνια και τις Βαλτικές χώρες.
Η αναβάθμιση της ΕΛΑΪΣ Unilever δεν ήρθε, βέβαια, τυχαία. Είναι μια στρατηγική επιλογή που αναγνωρίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τις δυνατότητες και το ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας. Είναι ένα "success story" που αποτελεί απόδειξη της ικανότητάς μας να αντιμετωπίζουμε τις πολύπλοκες προκλήσεις της αγοράς, να καινοτομούμε και να οδηγούμε τις εξελίξεις.
Η χώρα μας διαθέτει μια σειρά από συγκριτικά πλεονεκτήματα που μας επιτρέπουν να ανταποκριθούμε σε αυτόν τον ρόλο και να προσφέρουμε μετρήσιμα αποτελέσματα σε ένα ευρύτερο γεωγραφικό πλαίσιο. Έχουμε ικανά στελέχη που συνδυάζουν αποτελεσματικά τεχνογνωσία, ευελιξία, διορατικότητα και στρατηγική σκέψη, στοιχεία που είναι κρίσιμα για την επιτυχία στους νέους τους διευρυμένους ρόλους.
Η ανάληψη της διοίκησης των τοπικών εταιρειών σε αυτές τις νέες χώρες είναι μια σημαντική ευθύνη, είναι όμως κυρίως μια μεγάλη ευκαιρία κερδοφόρου ανάπτυξης σε περιοχές με σημαντικά περιθώρια εξέλιξης. Επιπλέον, ανοίγει νέους δρόμους για συνεργασίες και, ίσως το πιο σημαντικό, προσφέρει γόνιμο έδαφος για την ανάδειξη νέων ταλέντων και, βέβαια, επέκταση και εφαρμογή των αρχών μας για βιώσιμη ανάπτυξη σε όλες τις αγορές ευθύνης μας.
Η Unilever μετρά πάνω από 60 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Πώς θα περιγράφατε το αποτύπωμά της στην ελληνική οικονομία και κοινωνία όλα αυτά τα χρόνια;
Έχουμε συμπληρώσει, όπως αναφέρετε, περισσότερα από 60 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας στη χώρα μας και, κοιτάζοντας πίσω, είμαστε πολύ υπερήφανοι για το αποτύπωμα που έχουμε αφήσει.
Ξεκινώντας από το 1962, η Unilever ήταν από τις πρώτες διεθνείς εταιρείες με παγκόσμιο αποτύπωμα που αποφάσισαν να επενδύσουν στην ελληνική αγορά, αποκτώντας συμμετοχή στη μετοχική σύνθεση της Ελαΐς Α.Ε., της πιο σημαντικής ελληνικής μονάδας τυποποίησης ελαιολάδου και μαργαρινών. Έπειτα ενίσχυσε την παρουσία της με την επένδυση στην Klinex και κάποια χρόνια αργότερα με την εξαγορά του εργοστασίου στην περιοχή του Ρέντη, η οποία αποτελεί ορόσημο στην προσπάθειά μας να στηρίζουμε με συνέπεια την τοπική παραγωγή και οικονομία.
Είναι σημαντικό να επισημανθεί, ως προς αυτό το τελευταίο, ότι η Unilever από την πρώτη στιγμή της παρουσίας της στη χώρα διακρίνεται μεταξύ των διεθνών εταιρειών στην Ελλάδα από το γεγονός ότι διαχρονικά επένδυσε στην ύπαρξη παραγωγικών εγκαταστάσεων, συμβάλλοντας έμπρακτα στην τοπική παραγωγή και απασχόληση.
Στις παραγωγικές μας μονάδες σήμερα παράγονται περίπου 70 κωδικοί προϊόντων για τις κατηγορίες της Οικιακής Φροντίδας και των Τροφίμων, ενώ έχει και εξαγωγική δραστηριότητα, με ένα μέρος της παραγωγής των προϊόντων οικιακής φροντίδας και των τροφίμων να εξάγεται στην Αγγλία, την Ισπανία, την Ιρλανδία, την Τσεχία και τη Σλοβακία. Και συνεχίζουμε την επέκταση του εργοστασίου με επενδύσεις για την παραγωγή νέων, καινοτόμων προϊόντων στην Ελλαδα.
Σήμερα απασχολούμε περίπου 450 εργαζομένους στα γραφεία και τις παραγωγικές εγκαταστάσεις μας και δραστηριοποιούμαστε σε 30 κατηγορίες προϊόντων (προσωπικής & οικιακής φροντίδας, τροφίμων και παγωτού). Διαθέτουμε ένα εξαιρετικά πλούσιο χαρτοφυλάκιο, με περισσότερες από 20 γνωστές και αγαπημένες μάρκες που βρίσκονται σχεδόν σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό και πρωταγωνιστούν εδώ και δεκαετίες, χάρη στην ποιότητα και την καινοτομία τους.
Παράλληλα, μέσα από τις πολλές πρωτοβουλίες των προϊόντων μας, έχουμε σημαντική συμβολή σε κοινωνικά θέματα. Χαρακτηριστικά μπορώ να αναφέρω, από τα πιο πρόσφατα, την υποστήριξη του Skip στον ελληνικό αθλητισμό μέσα από τη συνεργασία του με τον ΣΕΓΑΣ, όπως και προς τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες μέσα από δράσεις με την Κοινωνική Ντουλάπα και το Κοινωνικό Πλυντήριο. Επιπλέον, το Dove αναδεικνύει το θέμα των μη ρεαλιστικών προτύπων ομορφιάς που κυριαρχούν στα Social Media και επηρεάζουν αρνητικά την αυτοπεποίθηση των νέων, μέσα από την καμπάνια #DearInfluencers.
Σε μια εποχή που η καινοτομία, η βιωσιμότητα και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι στο επίκεντρο, ποια είναι τα επόμενα στρατηγικά βήματα της Unilever στην ελληνική αγορά;
Για τη Unilever, η καινοτομία, η βιωσιμότητα και ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι αφηρημένες έννοιες, αλλά αλληλένδετοι άξονες της συνολικής μας στρατηγικής.
Η επένδυση στην Έρευνα και Ανάπτυξη είναι κομβικής σημασίας για εμάς. Κάθε προϊόν της Unilever είναι αποτέλεσμα καινοτομίας, με την υποστήριξη ενός διεθνούς δικτύου χιλιάδων επιστημόνων, σε συνεργασία με εξειδικευμένους συνεργάτες, προκειμένου να προσφέρουμε λύσεις που αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των καταναλωτών.
Για παράδειγμα, το Skip Wonder Wash σχεδιάστηκε ειδικά για σύντομους κύκλους πλύσης σε κρύο νερό και ανταποκρίνεται στην αυξανόμενη τάση των καταναλωτών για ταχύτητα και ευκολία. Η ευρεία αποδοχή του Skip Wonder Wash από τους Έλληνες καταναλωτές συνέβαλε στην απόφαση για νέα επένδυση στις παραγωγικές μας εγκαταστάσεις στον Ρέντη, με στόχο την τοπική παραγωγή του προϊόντος. Τους επομένους μήνες θα προχωρήσουμε στην επέκταση των γραμμών παραγωγής, ώστε να καλύψουμε τουλάχιστον τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς.
Με αυτή την επένδυση ενισχύουμε τον στρατηγικό ρόλο των παραγωγικών εγκαταστάσεων της ΕΛΑΪΣ Unilever Hellas, το εργοστάσιο της οποίας αξίζει να σημειωθεί ότι συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων σε αποτελεσματικότητα εργοστασίων της Unilever στην κατηγορία της Οικιακής Φροντίδας στην Ευρώπη.
Παράλληλα, προχωρούμε με σταθερά βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργιών μας. Παγκοσμίως, η Unilever λειτουργεί πλέον 100% στο cloud, με τεράστιες δυνατότητες συλλογής και ανάλυσης δεδομένων, καθώς και εκατοντάδες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης σε λειτουργία.
Η βιωσιμότητα αποτελεί επίσης αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής μας και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εταιρική μας ταυτότητα. Από την υπεύθυνη προμήθεια πρώτων υλών μέχρι την ανάπτυξη βιώσιμων συσκευασιών αλλά και την υλοποίηση πρωτοβουλιών και δράσεων με στόχο την υποστήριξη της ελληνικής κοινωνίας, παραμένουμε σταθερά προσηλωμένοι σε μια υπεύθυνη ανάπτυξη που ωφελεί τους καταναλωτές, τις τοπικές κοινωνίες και το περιβάλλον.
Μέσα από τις σταθερές επενδύσεις μας σε αυτούς τους τομείς, ο στόχος είναι το αποτύπωμά μας να συνεχίσει να μεγαλώνει χρόνο με τον χρόνο και να εστιάσουμε εκεί όπου μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά, με γνώμονα πάντοτε τις ανάγκες των καταναλωτών.
Κυρία Τρίμπου, έχετε διανύσει μια μακρά πορεία στον χώρο της διοίκησης. Τι σας καθοδηγεί σε αυτόν τον ρόλο και ποια είναι η προσωπική σας φιλοσοφία στη διοίκηση και την ηγεσία;
Από το 1999, που ξεκίνησα την πορεία μου στη Unilever, είχα την ευκαιρία να περάσω από διαφορετικούς ρόλους, ξεκινώντας από το τμήμα του Marketing και στη συνέχεια, σταδιακά, μετακινούμενη σε τοπικούς και διεθνείς ρόλους στον τομέα του Ανθρώπινου Δυναμικού. Κάθε βήμα ήταν για μένα μια ευκαιρία να μαθαίνω όχι μόνο για τις διαφορετικές αγορές και τη στρατηγική της κάθε χώρας, αλλά κυρίως για τους ανθρώπους της εταιρείας. Τι τους κινητοποιεί, τι τους εμπνέει, τι χρειάζονται για να αισθανθούν ότι ανήκουν σε έναν οργανισμό στον οποίο εξελίσσονται και προσφέρουν ουσιαστικά.
Μία από τις πιο καθοριστικές εμπειρίες ήταν η θητεία μου ως Global Head of Rewards, όπου ήμουν υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών ανταμοιβής για 128.000 εργαζομένους σε 110 χώρες. Εκεί συνειδητοποίησα πόσο όμορφη αλλά και σύνθετη είναι η πρόκληση να διαχειρίζεσαι ανθρώπους που προέρχονται από διαφορετικές κουλτούρες και επαγγελματικές συνθήκες και αυτή η εμπειρία μού έδωσε πολύτιμα χρήσιμα εφόδια για τη νέα μου θέση ως επικεφαλής στο One Unilever Ευρώπης.
Επίσης, η εμπειρία μου στον αμέσως προηγούμενο ρόλο μου στις ΗΠΑ, όπου είχα τη δυνατότητα να συμβάλω στη δημιουργία ενός νέου Business Group εντός Unilever, του Beauty & Wellbeing, με δίδαξε τη σημασία της ευελιξίας, της ταχύτητας και του οράματος για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που εμπνέει και κινητοποιεί τους ανθρώπους μας να εργαστούν για ένα καλύτερο αύριο για όλους μας.
Η ποικιλία των αγορών στις οποίες δραστηριοποιούμαστε δεν απαιτεί μόνο ευελιξία και προσαρμοστικότητα, αλλά κυρίως βαθιά κατανόηση των τοπικών αναγκών και σεβασμό στις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας. Γι’ αυτόν τον λόγο, πιστεύω βαθιά πως η ηγεσία πρέπει να βασίζεται στον σεβασμό, την ευαισθησία και την ενσυναίσθηση. Στην ικανότητα να εμπνέεις, να καθοδηγείς και να στηρίζεις τους ανθρώπους, ώστε να εξελιχθούν και να είναι ο καλύτερός τους εαυτός.
Κλείνοντας, τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στο ελληνικό κοινό –είτε μιλάμε για εργαζομένους, νέους επαγγελματίες ή καταναλωτές– για το μέλλον της Unilever στη χώρα μας;
Προτεραιότητά μας στη Unilever ήταν, είναι και θα παραμείνει να προσφέρουμε προϊόντα υψηλής ποιότητας που αναβαθμίζουν την καθημερινότητα και ξεπερνούν τις προσδοκίες των καταναλωτών μας. Προϊόντα που τους προσφέρουν τη δυνατότητα να νιώθουν καλύτερα, να τρέφονται πιο σωστά και να απολαμβάνουν την καθημερινότητά τους. Ακολουθώντας πιστά την αποστολή μας, θα συνεχίσουμε να καινοτομούμε, να επενδύουμε και να πρωταγωνιστούμε στην κατηγορία των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με το ίδιο πάθος για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος, που εμπνέει και συμπεριλαμβάνει όλους τους ανθρώπους μας και τους βοηθά να εξελιχθούν. Δέσμευσή μας για τα επόμενα χρόνια είναι να συνεχίσουμε να δημιουργούμε αξία για τους καταναλωτές, τους ανθρώπους μας και την κοινωνία.