Essity Hellas: Οι προσφορές δεν "έσωσαν" το επώνυμο χαρτί υγείας
Σάββατο, 19-Ιουλ-2025 08:00
Της Ξανθής Γούναρη
Με τους καταναλωτές να στρέφονται μαζικά στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, "δυσκοίλιο" αποδείχθηκε και το 2024 για την ελληνική θυγατρική του σουηδικού κολοσσού χαρτικών Essity, αφού για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η τελευταία γραμμή του ισολογισμού παρέμεινε κόκκινη.
Οι καθαρές ζημιές της Essity Hellas, η οποία δραστηριοποιείται στην εισαγωγή και εμπορία προϊόντων χάρτου προσωπικής φροντίδας και υγιεινής με γνωστά brands όπως Zewa, Delica, Tork, Tena, Libresse, Libero και Demak’up, διευρύνθηκαν πέρσι κατά 20,7% σε σχέση με το 2023, διαμορφούμενες σε 2,14 εκατ. ευρώ το 2024, έναντι ζημιών 1,78 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.
Σημαντική υποχώρηση καταγράφηκε και στα λειτουργικά αποτελέσματα τα οποία κατέγραψαν ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1,5 εκατ. ευρώ το 2023. Αντίστοιχα, οι ζημιές προ φόρων διευρύνθηκαν σε 2.144.461 ευρώ έναντι ζημιών 1.281.674 ευρώ την προηγούμενη χρήση.
Η στρατηγική των προσφορών δεν απέδωσε
Οι καθαρές πωλήσεις υποχώρησαν στα 29,52 εκατ. ευρώ από 31,27 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, καταγράφοντας πτώση 5,6%, παρά το γεγονός ότι οι μικτές πωλήσεις παρέμειναν σχετικά σταθερές στα 71,4 εκατ. ευρώ.
Ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία της χρήσης 2024 ήταν η εντατικοποίηση των προωθητικών ενεργειών. Οι εκπτώσεις τζίρου και προωθητικών ενεργειών εκτινάχθηκαν στα 41,88 εκατ. ευρώ από 40,35 εκατ. ευρώ το 2023, αντιπροσωπεύοντας το 58,6% των μικτών πωλήσεων έναντι 56,4% την προηγούμενη χρήση.
Όπως αναφέρει η διοίκηση στην οικονομική έκθεση, "η αύξηση στις εκπτώσεις τζίρου οφείλεται στην παροχή μεγαλύτερων κινήτρων στους πελάτες για προωθητικές ενέργειες". Ωστόσο, η στρατηγική αυτή φαίνεται ότι δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς οι πωλήσεις συνέχισαν να υποχωρούν.
Παρά τη δυσμενή πορεία, η εν Ελλάδι θυγατρική του δεύτερου μεγαλύτερου παραγωγού χαρτιών υγείας και προϊόντων υγιεινής στον κόσμο, αύξησε το μικτό περιθώριο κέρδους στο 31,09% από 29,1% το 2023, χάρη σε υψηλότερες τιμές πώλησης και το καλύτερο μίγμα προϊόντων. Τα μικτά κέρδη παρέμειναν σταθερά στα 9,18 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα διοίκησης και διάθεσης αυξήθηκαν οριακά κατά 1,64% στα 12,42 εκατ. ευρώ.
Ενίσχυση από τη μητρική
Τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας υποχώρησαν στα 2,85 εκατ. ευρώ από 4,99 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ ο δείκτης ιδίων κεφαλαίων προς σύνολο παθητικού διαμορφώθηκε στο 18,6% από 27,7% την προηγούμενη χρήση.
Ωστόσο, η διοίκηση διαβεβαιώνει ότι η μητρική εταιρία έχει δεσμευτεί για οικονομική ενίσχυση για διάστημα 12 μηνών, ώστε να καλυφθούν οι νομικές απαιτήσεις για τη διατήρηση της αξίας των ιδίων κεφαλαίων.
Παρά τις δυσκολίες, η εταιρία διατηρεί ταμειακά διαθέσιμα 5,26 εκατ. ευρώ (έναντι 8,57 εκατ. ευρώ το 2023) και δεν έχει δανειακές υποχρεώσεις. Το κεφάλαιο κίνησης παραμένει θετικό στα 2,63 εκατ. ευρώ, αν και μειωμένο από τα 4,80 εκατ. ευρώ του 2023.
Πιέσεων συνέχεια
Οι επιδόσεις του ομίλου Essity για το δεύτερο τρίμηνο του 2025 επιβεβαιώνουν ότι οι προκλήσεις παραμένουν. Παρά τη σταθεροποίηση των τιμών στην Ευρώπη, η επίδραση των προηγούμενων ανατιμήσεων συνεχίζει να βαραίνει τη ζήτηση, ενισχύοντας τη στροφή των καταναλωτών προς την ιδιωτική ετικέτα.
Οι καθαρές πωλήσεις του ομίλου μειώθηκαν κατά 6,6%, στα 34,2 δισ. σουηδικές κορώνες (3,04 δισ. ευρώ), ενώ η οργανική αύξηση περιορίστηκε στο 1,9%, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών και όχι του όγκου. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη προ αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 4,7 δισ. κορώνες (420 εκατ. ευρώ), χαμηλότερα από τα 5,2 δισ. της περσινής περιόδου και κάτω από τις προβλέψεις των αναλυτών.
Η απειλή των χαρτικών ιδιωτικής ετικέτας
Ένας από τους κρισιμότερους παράγοντες που επηρεάζουν τις επιδόσεις της Essity Hellas είναι η εκρηκτική ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 80,3% των Ελλήνων καταναλωτών είναι πρόθυμο να αγοράσει χαρτικά private label, καθιστώντας αυτήν την κατηγορία την πιο "ευάλωτη" σε υποκατάσταση.
Τα στοιχεία της Circana αποκαλύπτουν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέχουν πλέον συνολικό μερίδιο 26,7% στην ελληνική αγορά FMCG, με τα χαρτικά να εμφανίζουν το υψηλότερο ποσοστό προτίμησης στο 62%. Αυτή η τάση αποτελεί άμεση απειλή για επώνυμες μάρκες όπως η Zewa, καθώς οι καταναλωτές επιδιώκουν λύσεις value for money σε μια περίοδο συνεχιζόμενων πληθωριστικών πιέσεων.