Miele: Κλείνει τα 126 χρόνια λειτουργίας - Η ιστορία πίσω από τον οικογενειακό κολοσσό που στηρίζεται στις δυνάμεις του και δε φοβάται να καινοτομεί
Δευτέρα, 30-Ιουν-2025 15:03
Λίγες εβδομάδες πριν κλείσει η γερμανική Miele τα 126α γενέθλιά της, υποδέχθηκε στα κεντρικά της στο Gutersloh, μια μικρή πόλη που απέχει δύο ώρες από το Dusseldorf, το Capital, στο οποίο μίλησε ο συνιδιοκτήτης και εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας, Dr. Markus Miele.
Στο πυρήνα της εταιρείας, η οποία δημιουργήθηκε τη 1η Ιουλίου 1899 στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, βρίσκεται το σλόγκαν "Immer Besser", δηλαδή "Πάντα Καλύτερα". Η ιστορία της εταιρείας ξεκινάει επομένως κυριολεκτικά στη δύση του 19ου αιώνα όταν ο Carl Miele που ήταν το μηχανικό μυαλό και ο Reinhard Zinkann, που σάρωνε όλη τη Γερμανία για να πουλάει προϊόντα, ένωσαν τις δυνάμεις.
Μάλιστα, όπως μάθαμε κατά τη διάρκεια πλήθους ξεναγήσεων, η συνάντηση των δύο ανδρών ήταν εντελώς τυχαία, καθώς ο Reinhard Zinkann είχε έρθει στο Gutersloh για να πουλήσει τα προϊόντα του.
Ωστόσο, δεν είχε λογαριάσει ότι εκείνη την ημέρα ήταν αργία για την περιοχή (σ.σ. Τα ομοσπονδιακά κράτη που αποτελούν τη βάση της Γερμανίας έχουν πολλές και συνήθως διαφορετικές γιορτές και αργίες με αποτέλεσμα μία εργάσιμη ημέρα για μία πόλη να είναι αργία για άλλες), και μην έχοντας κάτι καλύτερο να κάνει πήγε σε ένα μαγαζί για να φάει.
Εκεί, για καλή του τύχη μιας και κατάλαβε ότι δε θα πούλαγε εκείνη την ημέρα, συνάντησε τον Carl Miele, και κουβέντιασαν πίνοντας τι άλλο; Ένα ποτήρι μπύρα. Και κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία της Miele, η οποία είναι πλέον παγκοσμίως γνωστή για τα πλυντήρια και τις κουζίνες της έχοντας ως σημείο αφετηρίας το διαχωριστή κρέμας γάλακτος και τη μηχανή παρασκευής βουτύρου, δηλαδή την καρδάρα. Στην πορεία πειραματίστηκε και πέτυχε στο χώρο των πλυντηρίων ρούχων για να ακολουθήσουν τα πλυντήρια πιάτων, οι σκούπες, οι κουζίνες και τα ψυγεία.
Αυτό, όμως, που κάνει την εταιρεία να ξεχωρίζει είναι η κορυφαία ποιότητα των προϊόντων της και το γεγονός ότι ο Carl Miele ήθελε να βελτιώνει κάθε προϊόν που χρησιμοποιούσε ο ίδιος ή παρήγαγε η εταιρεία του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ποδήλατα της εταιρείας, τα οποία έχουν σταματήσει να παράγονται, και η ανάγκη αυτή δημιουργήθηκε από το γεγονός ότι ο πατριάρχης των Miele ταξίδευε 11 χιλιόμετρα με το ποδήλατό του για να πάει από το σπίτι του στα κεντρικά της εταιρείας. H γραμμή αυτή σταμάτησε το 1960 αλλά έως τότε η εταιρεία είχε δημιουργήσει 1,2 εκατομμύρια ποδήλατα και περίπου μισό εκατομμύρια μοτοποδήλατα.
Ένα άλλο παράδειγμα καινοτομίας είναι το πρώτο πλυντήριο που έκανε χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος. Αυτό κυκλοφόρησε το 1929 με τη συγκυρία να μην είναι θετική, καθώς μόνο το 4% των γερμανικών νοικοκυριών χρησιμοποιούσε ρεύμα, ενώ συνέπεσε χρονολογικά και με τη μεγάλη οικονομική κρίση.
Αυτός ήταν και ο λόγος που η Miele πήρε τη γενναία απόφαση να μην το παράξει δείχνοντας ότι ναι μεν μπορεί να καινοτομήσει δημιουργώντας προϊόντα που ήταν δεκαετίες μπροστά από την εποχή τους, αλλά και ότι εάν μία γραμμή παραγωγής δεν μπορεί να βγάλει κέρδος ή υπάρχει πλήθος εταιρειών, τότε αυτή θα διακόπτεται.
Ένα ακόμα "κρυφό" προϊόν της Miele είναι τα αυτοκίνητά της, τα οποία παρήγαγε τη διετία 1912-1914, και ανέρχονται σε 143. Η γραμμή παραγωγής σταμάτησε καθώς οι κεφαλαιακές ανάγκες ήταν υψηλές, ενώ κρίθηκε ότι υπήρχαν προκλήσεις στο να αποκτήσει παρουσία στην αγορά της αυτοκίνησης.
Στην Ελλάδα η Miele δραστηριοποιείται μέσω της θυγατρικής της από το 1971, ενώ πρόσφατα η χώρα μας επιλέχθηκε ως έδρα του Adria Aegean Cluster, το οποίο θα είναι το "αρχηγείο" του γερμανικού κολοσσού για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ποιοι ήταν οι λόγοι που επελέγη η Ελλάδα ως υπεύθυνης του cluster της ΝΑ Ευρώπης;
"H Ελλάδα ξεχώρισε καθώς έχει μία μακρά ιστορία στον Όμιλο της Miele. H θυγατρική μας ιδρύθηκε το 1971 και παρά τις κρίσεις υπήρξε ανάπτυξη για εμάς. Επιπλέον, τα έσοδα ανά κάτοικο είναι αρκετά καλύτερα σε σχέση με άλλες χώρες και μας δείχνει τις ικανότητες που έχει η ομάδα που δρα με βάση την Ελλάδα.
Αναφέρομαι στην ηγεσία του Θάνου Κυριαζή, ο οποίος διαδέχθηκε όσους έχτισαν την παρουσία του Ομίλου στην Ελλάδα, και είναι πλέον έτοιμος να κάνει το επόμενο βήμα για την εταιρεία.
Να πούμε σε αυτό το σημείο ότι οι αγορές που θα αναλάβει η ελληνική ομάδα έχουν ιδιαιτερότητες. Για παράδειγμα, η Κύπρος, είναι ξεχωριστή, καθώς δε θα την αποκαλούσα "χώρα εξαγωγής", αλλά είναι μία χώρα στην οποία πρέπει διαρκώς να πετάει κανείς.
Όταν, επομένως, προχωρήσαμε στην τελευταία αναδιοργάνωση από τα κεντρικά μας εδώ στο Gütersloh καταλάβαμε ότι Γερμανία απέχει από την Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη. Επομένως, για να είμαστε πιο κοντά στον πελάτη, το οποίο είναι μία από τα δυνατά σημεία της Miele, αποφασίσαμε να ορίσουμε την Ελλάδα ως ηγέτη του cluster, η οποία είναι κοντά στη νοοτροπία των γειτονικών κρατών, όπως για παράδειγμα στη Σλοβενία".
Σας φαίνεται επαρκής η Ελλάδα από θέμα υποδομών;
Όταν δημιουργούσαμε στις δεκαετίες του 1960 και του 1970 τις θυγατρικές μας, προφανώς δίναμε ιδιαίτερη βάση στη διανομή, όμως όσο περνούσαν τα χρόνια η οπτική αυτή άλλαξε καθώς πλέον έχουμε αποκτήσει συνεργάτες που αναλαμβάνουν αυτό το βάρος.
Η Ελλάδα από μόνη της διαθέτει ένα περίπλοκο δίκτυο διανομής καθώς χαρακτηρίζεται γεωγραφικά από το πλήθος το νησιών της. Επομένως, εάν βγάλουμε από την εξίσωση το ζήτημα της διανομής, τότε μπορούμε να συγκεντρωθούμε σε άλλα πράγματα, όπως η ομάδα, το brand και τα experience centers μεταξύ άλλων.
Επιπλέον, στην Ελλάδα υπάρχει μία πιο περίπλοκη δομή, η οποία καθιστά αρκετά πιο εύκολη τη διανομή των στρατηγικών μας στην Κροατία και τη Σλοβενία για παράδειγμα. Καταλήγοντας, ναι το θέμα των υποδομών και της τοποθεσίας είναι σημαντικό, αλλά για αυτό υπάρχουμε και εμείς στο Gütersloh για να βοηθήσουμε χώρες όπως η Ελλάδα και η ΝΑ Ευρώπη.
Σας ανησυχούν οι διεθνείς εξελίξεις;
Σχετικά με τις διεθνείς εξελίξεις και το γεωπολιτικό αντίκτυπο τους, όπως για παράδειγμα ο πόλεμος στην Ουκρανία, δε μας επηρεάζει στα δίκτυα μας στην Ευρώπη. Θα υπάρξει πίεση, αλλά εφόσον ο κόσμος δεν εμπλέκεται άμεσα στον πόλεμο η κατάσταση δεν εκτιμώ ότι θα εκτροχιαστεί.
Να προσθέσω, πάντως, ότι παρόλο που δε θέλω να γυρίσει ο Covid, η πανδημία μας έμαθε αρκετά πράγματα παρόλο που προτιμώ να ταξιδεύω. Αυτά ήταν η δυνατότητα για γρήγορες ψηφιακές συναντήσεις και η εφαρμογή νέων τεχνολογιών, στις οποίες η ομάδα μας εκπαιδεύτηκε.
Άρα το μάθημα που πήραμε αφορούσε το τι μπορεί να γίνει σωστά και τι όχι μέσω των διαδικτυακών συναντήσεων
Ποιες επενδύσεις ετοιμάζετε στην επόμενη πενταετία στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή;
Δε θέλω να μιλήσω για νούμερα, αλλά για στόχους της επόμενης πενταετίας και αυτός είναι να αντιγράψουμε τις επιτυχημένες τακτικές της Ελλάδας και στις γειτονικές χώρες του Cluster καθώς διαθέτουμε μία αρκετά ευφυή ομάδα που βρίσκει έξυπνους τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων.
Πλέον η ομάδα πρέπει να προσαρμοστεί στις διαφορετικές ανάγκες της κάθε αγοράς, οι οποίες δεν είναι τόσο ανεπτυγμένες όσο η Ελλάδα. Επομένως, υπάρχει προοπτική σε χώρες, όπως για παράδειγμα η Βοσνία.
Πώς εφαρμόζεται το σλόγκαν Immer Besser ύστερα από έναν αιώνα ζωής;
Παρόλο που έχουν περάσει 126 χρόνια από την ίδρυση της Miele, το σλόγκαν Immer Besser μας έχει "κολλήσει". Σκεπτόμενοι, πάντοτε, τις επόμενες γενιές, πρέπει να σκεφτούμε τι μπορούμε να κάνουμε καλύτερο για αυτές. Επομένως, θέλουμε να εξελιχθούμε και να βελτιωνόμαστε σε πολλαπλά επίπεδα και η βελτίωση αυτή ξεκινά από τον ίδιο μας τον εαυτό.
Μία εξέλιξη που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη είναι η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης. Άρα δεν εξετάζουμε μόνο τα υλικά και την ανθεκτικότητα των προϊόντων μας στο πλαίσιο του Immer Besser, αλλά κοιτάμε και πέρα από αυτό.
Η ποιότητα των προϊόντων μας είναι δεδομένη και κάθε μέρα την κάνουμε όσο καλύτερη γίνεται. Πρέπει να αναρωτηθούμε: Τι είναι αυτό που περιμένει από εμάς ο πελάτης και πως μπορούμε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας; Μπορούμε να βελτιώσουμε τους ανθρώπους και τη νοοτροπία μας;
Αυτό το είδατε και στο Μουσείο της Miele, στα οποία εκθέτουμε προϊόντα που σταματήσαμε να παράγουμε, όπως τα ποδήλατα και τα αυτοκίνητα. Βλέπετε, λοιπόν, ότι το Immer Besser έχει αποτυπωθεί στο DNA του Ομίλου, του οποίου στόχος είναι να παραμείνει στην οικογένεια και να μη στραφεί στο Χρηματιστήριο για τη χρηματοδότηση.
Μία τελευταία σκέψη πάνω στο Immer Besser είναι πως αυτό θα αφορά τον πελάτη και όχι αναγκαστικά εμάς και αυτό δεν είναι κάτι εύκολο, αλλά είναι super και άκρως ενδιαφέρον να το πετύχουμε.
Γιατί δεν έχετε σκεφτεί ποτέ την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο;
Η Miele ήταν πάντοτε μία οικογενειακή επιχείρηση. Ο ιδρυτής της ξεκίνησε από μία φάρμα και είδε πόσο δύσκολο ήταν να φτιάχνει βούτυρο και αναγκάστηκε να δημιουργήσει ένα δικό του μηχάνημα.
Στην πορεία συνεργάστηκε με τον Dr. Reinhard Zinkann και σημείωσαν μεγάλες επιτυχίες. Το δίδυμο αυτό είχε επιχειρηματικό πνεύμα και εμείς το συνεχίζουμε. Όπως λέει και ο Dr. Reinhard Zinkann, η εταιρεία δεν είχε ποτέ ζημιές, με μόνη εξαίρεση βέβαια το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η Miele παραμένει οικογενειακή επιχείρηση γιατί αυτός ο τρόπος λειτουργίας μάς επιτρέπει να κρατάμε τον απόλυτο έλεγχο στην ποιότητα, να επενδύουμε με συνέπεια και να κοιτάμε πάντα το μακροπρόθεσμο. Δεν έχουμε εξωτερικές πιέσεις, δεν κυνηγάμε εντυπωσιακά νούμερα για το ταμπλό αλλά προτιμάμε να χτίζουμε εμπιστοσύνη και διάρκεια. Για εμάς, αυτό είναι το πραγματικό "immer besser”.
Η νοοτροπία μας είναι να επικεντρώνουμε σε μία premium αγορά σε οικιακές και επαγγελματικές συσκευές. Και αυτοί είναι οι τομείς που πιστεύουμε ότι είμαστε καλύτεροι και όχι το να δοκιμάζουμε τις δυνάμεις μας σε νέους κλάδους.