Μπάρμπα Στάθης: Επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ στην πενταετία
Σάββατο, 14-Ιουν-2025 08:00
Της Ξανθής Γούναρη
Ένα ισχυρό επενδυτικό πλάνο ύψους 40 εκατ. ευρώ με ορίζοντα πενταετίας έχει καταρτίσει η Ideal Holdings για την περαιτέρω ανάπτυξη της Μπάρμπα Στάθης, την ώρα που η εισηγμένη εταιρεία συμμετοχών έχοντας ολοκληρώσει με μεγάλη επιτυχία την διαδικασία της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου -η υπερκάλυψη ξεπέρασε τις 2,6 φορές με το προσφερόμενο ποσό να υπερβαίνει τα 125 εκατ. ευρώ- εξετάζει κι άλλη εξαγορά στον κλάδο των τροφίμων.
Οι νέες επενδύσεις στην Μπάρμπα Στάθης έχουν διπλή στόχευση: αφενός ενισχύουν την εταιρεία σε λειτουργικό επίπεδο και αφετέρου θέτουν τα θεμέλια για τη μετεξέλιξή της σε έναν όμιλο τροφίμων με ευρύτερο προϊόντικό χαρτοφυλάκιο και άνοιγμα σε νέες κατηγορίες.
Το business plan της Ideal Holdings για την Μπάρμπα Στάθης
Το αναπτυξιακό πλάνο της Ideal Holdings για την περαιτέρω ισχυροποίηση της Μπάρμπα Στάθης βασίζεται σε τρεις άξονες: παραγωγή, αποθήκευση/διανομή και τεχνολογία.
Σε ό,τι αφορά την παραγωγή προγραμματίζεται η επαναλειτουργία του εργοστασίου στη Λάρισα (σ.σ. οι σχετικές εργασίες θα ξεκινήσουν το 2026), από όπου θα προκύψουν 120 νέες θέσεις εργασίας.
Η νέα παραγωγική μονάδα με 5 γραμμές παραγωγής, που θα διπλασιάσει την παραγωγική ικανότητα της Μπάρμπα Στάθης και θα συνοδευτεί με αύξηση της δυναμικότητας των καλλιεργούμενων εκτάσεων, βρίσκεται στις εγκαταστάσεις όπου πριν 30 χρόνια λειτουργούσε η εταιρεία Froza.
Πρόκειται για μια έκταση 50 στρεμμάτων στην οποία σήμερα η εταιρεία διατηρεί αποθηκευτικούς χώρους συνολικής επιφάνειας 14.000 τ.μ.
Σε επίπεδο κρίσιμων υποδομών αποθήκευσης, προγραμματίζονται επενδύσεις στη Λάρισα, στα πρότυπα της πλήρως αυτοματοποιημένης αποθήκης που διαθέτει η Μπάρμπα Στάθης στη Σίνδο. Οι νέες εγκαταστάσεις logistics στη Λάρισα εκτιμάται ότι θα είναι 10.000 παλετοθέσεων.
Επιπλέον η Ideal προγραμματίζει την κατασκευή νέων αποθηκευτικών χώρων στη Σίνδο. Συγκεκριμένα στις πρώην εγκαταστάσεις της Έδεσμα (σ.σ. η εταιρεία έχει εξαγοραστεί από την Bespoke του Σπύρου Θεοδωρόπουλου) θα κατασκευαστούν εγκαταστάσεις 5.000 παλετοθέσεων.
Δεδομένου ότι οι αποθηκευτικοί χώροι κατάψυξης στην Ελλάδα σπανίζουν, οι νέες επενδύσεις απαντούν σε αυτή την ανάγκη.
Επιπρόσθετα η εισηγμένη εταιρεία συμμετοχών πρόκειται να "προικοδοτήσει" το νέο απόκτημά της, ενδυναμώνοντας παράλληλα και τη θέση της στον κλάδο τροφίμων, και με ένα νέο ιδιόκτητο κέντρο διανομής στην Αθήνα, καθώς μέχρι σήμερα η Μπάρμπα Στάθης χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις τρίτων.
Ας σημειωθεί ότι ο νέος αποθηκευτικός χώρος στη Σίνδο είναι η επένδυση που θα προηγηθεί, ενώ θα ακολουθήσουν εκείνες της Λάρισας.
Τέλος, αναμένονται επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες καθώς μέσω αυτών, θα αυξηθεί η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα της εταιρείας.
Το project "Λάρισα", ήτοι το νέο εργοστάσιο και η νέα αποθηκευτική μονάδα, θα είναι το "πετράδι του στέμματος" στο επενδυτικό πλάνο των 40 εκατ. ευρώ, καθώς θα απορροφήσει περί τα 28 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 12 εκατ. αντιστοιχούν στην ανάπτυξη των νέων υποδομών logistics σε Σίνδο και Αθήνα.
Χρηματοδότηση
Για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος της Μπάρμπα Στάθης, όπως άλλωστε και των υπόλοιπων θυγατρικών της Ideal Holdings (Αττικά Πολυκαταστήματα και Byte), δεν θα χρησιμοποιηθούν κεφάλαια από την πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, ο ισχυρός άνδρας της εισηγμένης εταιρείας συμμετοχών, έχει ξεκαθαρίσει ότι οι επενδύσεις στις θυγατρικές "μπορούν να χρηματοδοτηθούν άνετα από τις ίδιες τις εταιρείες, είτε μέσω των ταμειακών ροών που παράγουν είτε μέσω δανειακών κεφαλαίων που μπορούν σηκώσουν".
Νέες εξαγορές
"Σκοπός μας είναι να προχωρήσουμε σε νέες εξαγορές επιχειρήσεων που μπορούν με τη συνδρομή μας να αναπτυχθούν περαιτέρω και έτσι να προκύψουν οφέλη για τους μετόχους μας", υποστήριξε ο πρόεδρος της Ideal Holdings Λάμπρος Παπακωνσταντίνου μιλώντας πρόσφατα σε αναλυτές και δημοσιογράφους, συμπληρώνοντας πως "αναμφίβολα δεν επιλέγουμε κλάδους αλλά εταιρείες".
Μάλιστα ο κύριος Παπακωνσταντίνου σημείωσε ότι "οι νέες μας κινήσεις δεν αναμένεται να αφορούν τους κλάδους των πολυκαταστημάτων, ούτε της πληροφορικής, ούτε, τέλος, της ναυτιλίας, της ενέργειας και του real estate, μας αρέσει η δραστηριότητα της βιομηχανίας".
Το ισχυρό αποτύπωμα της Μπάρμπα Στάθης
Με έτος ίδρυσης το 1969, η Μπάρμπα Στάθης διαθέτοντας ένα χαρτοφυλάκιο 220 κωδικών προϊόντων και συνεργαζόμενη με 14.000 προμηθευτές εντός και εκτός Ελλάδος είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην αγορά κατεψυγμένων λαχανικών με μερίδιο 58% (52% στο επώνυμο προϊόν και 6% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παράγει για λογαριασμό τρίτων).
Δίνοντας έμφαση στον πρωτογενή τομέα, όπως ανέφερε πρόσφατα ο Νικήτας Ποθουλάκης, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μπάρμπα Στάθης, η εταιρεία μέσω συμβολαιακής γεωργίας διαθέτει πρόσβαση σε περίπου 30 χιλιάδες στρέμματα αγροτικής παραγωγής σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, εξασφαλίζοντας επάρκεια πρώτων υλών.
Η εταιρεία διαθέτει δύο παραγωγικές εγκαταστάσεις στη Σίνδο, στη Θεσσαλονίκη (μία για τα κατεψυγμένα λαχανικά και μία για τις φρέσκες σαλάτες), καθώς και μία ακόμη στα Ριζά της Έδεσσας -από την εξαγορά της Χαλβατζής Μακεδονική ΑΒΕΕ- απασχολώντας περισσότερους από 750 εργαζόμενους.
Η Μπάρμπα Στάθης παρέμεινε κερδοφόρα και το 2024, χρονιά κατά την οποία ο τζίρος της ανήλθε σε 120,5 εκατ. ευρώ, επιλέγοντας συνειδητά να στηρίξει τον Έλληνα καταναλωτή μέσω μείωσης τιμών. Το 53% των πωλήσεων αφορά κατεψυγμένα λαχανικά, το 15% φρέσκες σαλάτες, το 12% προϊόντα στον ατμό, ενώ το 20% είναι εξαγωγές και πωλήσεις B2B.
Την ίδια ώρα η εταιρεία, έχοντας την καινοτομία στο DNA της, ποντάρει πολλά και στις νέες διατροφικές τάσεις και συγκεκριμένα στον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα των προϊόντων φυτικής πρωτεΐνης.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, το στοιχείο που διαφοροποιεί τα plant based προϊόντα της Μπάρμπα Στάθης από τον ανταγωνισμό είναι ότι προέρχονται από πρωτεΐνη αρακά -και όχι σόγιας, όπως είναι ο κανόνας στην κατηγορία- ενώ για την παρασκευή τους χρησιμοποιείται ελαιόλαδο.
Η εταιρεία από την είσοδό της έχει διπλασιάσει την αξία της εν λόγω αγοράς, με τη διοίκηση να είναι πεπεισμένη ότι πρόκειται για μία κατηγορία με μέλλον.
Επιπλέον, στην ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία "heat and eat" η εταιρεία λάνσαρε τη σειρά Healthy Bowls (λαχανικά με δημητριακά), αποσπώντας μερίδιο 94% σε διάστημα δύο μηνών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Μπάρμπα Στάθης μεγάλωσε την αγορά σε όγκο 8 φορές και σε αξία 10 φορές.