Αλλάζει το τοπίο στις τηλεπικοινωνίες με την είσοδο της ΔΕΗ στη λιανική – H νέα αρχιτεκτονική της αγοράς

Πέμπτη, 12-Ιουν-2025 00:16

Αλλάζει το τοπίο στις τηλεπικοινωνίες με την είσοδο της ΔΕΗ στη λιανική – H νέα αρχιτεκτονική της αγοράς

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Νέα δεδομένα στο τηλεπικοινωνιακό τοπίο αναμένεται να δημιουργήσει η είσοδος της ΔΕΗ στις ευρυζωνικές υπηρεσίες. Ο νέος, ισχυρός, ‘’παίκτης’’ θα διεκδικήσει μερίδια σε μια αγορά που επεκτείνεται μεν ραγδαία, αλλά παραμένει ακόμα χαμηλά σε επίπεδο διείσδυσης στην Ελλάδα. Η προαναγγελθείσα εμπορική είσοδος της ΔΕΗ, με "όχημα" τη θυγατρική της, ΔΕΗ FiberGrid, στις λιανικές υπηρεσίες οπτικής ίνας (FTTH) επισημοποιήθηκε εχθές με την ανακοίνωση τριών πακέτων υπερυψηλών ταχυτήτων, τα οποία σημειωτέον, δεν προσφέρονται συνδυαστικά με υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας. Οι χαμηλές τιμές όμως που συνοδεύουν τα πακέτα αυτά, εκτιμάται ότι θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό όχι μόνο με την Inalan, που προσφέρει broadband υπηρεσίες και θεωρείται υπό αυτή την έννοια ο πιο άμεσος "αντίπαλος" της ΔΕΗ, αλλά και με τους παραδοσιακούς τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.

Το πρώτο πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει σύνδεση 500 Mbps download / 250 Mbps upload, στοιχίζει 17,90 ευρώ το μήνα. Το κόστος του "μεσαίου" πακέτου- 1 Gbps download / 500 Mbps upload- ανέρχεται στα 19,90 ευρώ/μήνα, ενώ για χρήστες που επιθυμούν ακόμα υψηλότερες ταχύτητες, προσφέρεται σύνδεση 2,5 Gbps download / 1,25 Gbps upload, με μηνιαίο κόστος 52,90 ευρώ. 

Από την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ γίνεται αντιληπτό ότι το "βάρος" για την προσέλκυση πελατών πέφτει στα δύο πρώτα πακέτα, τα οποία είναι αρκετά πιο φθηνά σε σχέση με αυτά των υπόλοιπων παρόχων  (Cosmote, Vodafone, Nova).

Η κίνηση της ΔΕΗ για είσοδο στη λιανική εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό πλάνο της εταιρείας να αξιοποιήσει την υφιστάμενη υποδομή της (ιδίως μέσω του δικτύου ΔΕΔΔΗΕ) για την παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Το στρατηγικό πλάνο της ΔΕΗ περιλαμβάνει ανάπτυξη FTTH σε περιοχές όπου δραστηριοποιούνται ήδη ΟΤΕ, Vodafone, Nova και Inalan, αλλά και πιθανή επέκταση σε περιοχές με χαμηλή ή μηδενική κάλυψη από τους υφιστάμενους παρόχους.

Πάντως, η απόφαση της ΔΕΗ να λανσάρει στην αγορά προϊόν λιανικής για οπτική ίνα, δεν ανακόπτει τον πρωταρχικό σχεδιασμό της, που είναι να καταστεί πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών στην αγορά χονδρικής, όπως κάνουν αντίστοιχα στο εξωτερικό επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ενέργειας.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η ΔΕΗ FiberGrid σκοπεύει να διαθέσει μέσω χονδρικής το νέο δίκτυο με δύο τρόπους. Ο πρώτος αφορά στην διάθεση χονδρικής υπηρεσίας bitstream με ταχύτητες που μπορούν να φτάνουν έως και τα 10 Gbps. O δεύτερος είναι με τη διάθεση υπηρεσίας σκοτεινής ίνας (dark fiber), με την οποία ο κάθε πάροχος μπορεί να προσφέρει στον τελικό πελάτη του ό,τι υπηρεσίες επιθυμεί.

Διαθέσιμο σε 600.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις, τo ΔΕΗ Fiber είναι από σήμερα διαθέσιμο στη λιανική σε 600.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις ενώ επεκτείνεται συνεχώς σε νέες περιοχές.

Εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, έχουν ήδη ξεκινήσει να καλύπτονται αστικά κέντρα όπως η Πάτρα, ο Βόλος, τα Τρίκαλα και το Ηράκλειο, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες για την ανάπτυξη του δικτύου σε Λάρισα, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Κόρινθο, Βέροια, Κοζάνη και Μεγαλόπολη. Στόχος είναι το δίκτυο FTTH να φτάσει σε 1,5 εκατομμύριο νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο τέλος του έτους και σε 3 εκατ. νοικοκυριά εντός της επόμενης πενταετίας, δημιουργώντας ένα ανταγωνιστικό "αντίβαρο" έναντι των τηλεπικοινωνιακών παρόχων.

Η κατάσταση στους υπόλοιπους παρόχους

Ο ΟΤΕ κρατά τα ηνία στην αγορά, έχοντας ήδη φτάσει στο τέλος του 2024 να καλύπτει 1,7 εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις με FTTH. Το πλάνο του ομίλου προβλέπει την επέκταση του δικτύου σε 2,1 εκατ. μέχρι το τέλος του 2025 και σε 3 εκατ. μέχρι το 2027. Σήμερα, ο ΟΤΕ παραμένει ο μόνος πάροχος που δημοσιεύει στοιχεία για πραγματικές συνδέσεις πελατών FTTH, με 430.000 ενεργούς συνδρομητές, έως το τέλος του περασμένου Μαρτίου. Αντίθετα, οι Vodafone και Nova ανακοινώνουν αριθμούς για "Homes Passed", δηλαδή για τα νοικοκυριά που μπορούν δυνητικά να συνδεθούν, ανεξαρτήτως αν είναι κατοικημένα ή ενεργοποιημένα.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το δίκτυο FTTH της Nova είχε φτάσει σε 540.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις ως το τέλος του 2024. Επόμενος στόχος για τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο είναι η κάλυψη 830.000 σημείων μέχρι την εκπνοή της φετινής χρονιάς.

Την περσινή χρονιά η Vodafone επιτάχυνε την ανάπτυξη του δικτύου σταθερής τηλεφωνίας, έχοντας υλοποιήσει περισσότερες από 300.000 γραμμές οπτικής ίνας απευθείας στο σπίτι (FTTH). Εντός του 2025, το δίκτυο οπτικών ινών της Vodafone θα καταστεί εμπορικά διαθέσιμο σε 500.000 σπίτια, ενώ στόχος είναι η επέκταση της διαθεσιμότητας σε 850.000 σπίτια έως το 2028.  

Δικό της δίκτυο FTTH "χτίζει" και η Inalan σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, χωρίς ωστόσο η εταιρεία να δημοσιοποιεί στοιχεία για τις συνδέσεις της.

Σε χαμηλά ποσοστά παραμένει η διείσδυση

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του FTTH Council με τίτλο "FTTH/B Forecast for Europe", το 2025 η Ελλάδα θα είναι 3η από το τέλος στην κατάταξη της διείσδυσης των ευρυζωνικών συνδέσεων μέσω οπτικών ινών (FTTH/FTTB) στην ΕΕ, με ποσοστό 18%. Στην Ελλάδα, η εκτίμηση του FTTH Council είναι ότι ως το τέλος του 2025 οι ενεργοί συνδρομητές FTTH/FTTB θα ανέλθουν σε 800.000. Αριθμός που μάλλον θα ξεπεραστεί, καθώς αυτή στη στιγμή, με βάση εκτιμήσεις της αγοράς, ο συνολικοί πελάτες λιανικής φτάνουν αθροιστικά, τις 720-730 χιλιάδες.