Προτάσεις για έργα αποσυμφόρησης του κυκλοφοριακού στην Αττική Οδό θα υποβάλλει προς την κυβέρνηση η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πέμπτη, 12-Ιουν-2025 00:14
Του Νίκου Ρουσάνογλου
Λύσεις για την αντιμετώπιση της έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης που καταγράφεται καθημερινά στην Αττική, επεξεργάζεται αυτήν την περίοδο η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αυτές θα αφορούν κυρίως παρεμβάσεις διαπλάτυνσης του οδοστρώματος σε σημεία, που είναι προβληματικά, όπως για παράδειγμα η έξοδος προς την Μεταμόρφωση στο ύψος της συμβολής με την Εθνική Οδό.
"Η αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου σε όλους τους οδικούς άξονες που λειτουργούμε είναι δεδομένη και όπως έχει αποδειχθεί διεθνώς, συνδέεται με την αύξηση του ΑΕΠ. Επεξεργαζόμαστε διάφορες προτάσεις, που θα υποβάλλουμε στο Δημόσιο το επόμενο διάστημα, με στόχο να βελτιωθεί η κατάσταση στην Αττική Οδό, που την καταγράφουμε κι εμείς", ανέφερε χθες ο κ. Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για έργα που θα πρέπει να εγκριθούν από το Δημόσιο και φυσικά να βρεθεί και λύση για την χρηματοδότησή τους. Ένα ενδεχόμενο θα μπορούσε π.χ. να είναι η επέκταση κατά 1-2 χρόνια της διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης, μια σκέψη που είχε επεξεργαστεί και στο παρελθόν το Υπ. Υποδομών, επί υπουργίας του κ. Χρ. Σπίρτζη, προκειμένου να γίνουν βελτιώσεις σε υφιστάμενα έργα παραχώρησης, χωρίς να απαιτηθούν πρόσθετα κεφάλαια από το δημόσιο ταμείο.
Το βέβαιο είναι ότι η όποια λύση επιλεγεί δεν θα μπορεί να συνδεθεί με το καταβαλλόμενο διόδιο. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους όρους της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, παρέχεται η δυνατότητα εφαρμογής κλιμακωτών χρεώσεων, με βάση τις ώρες αιχμής, προκειμένου να αποθαρρυνθούν κάποιοι χρήστες, μέσω ακριβότερου αντιτίμου τις πρωινές ή τις απογευματινές ώρες.
Ωστόσο, αυτή η επιλογή δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί νωρίτερα από την ολοκλήρωση της πρώτης πενταετίας της σύμβασης παραχώρησης, δηλαδή όχι πριν τον Οκτώβριο του 2029. Υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη επισημοποιήθηκε η εξαγορά ποσοστού 10% της Αττικής Οδού από το επενδυτικό σχήμα Latsco της κας. Μαριάννης Λάτση, που εξασφάλισε και premium 15% στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε σχέση με το ποσό που κατέβαλλε. Το τίμημα για το 10% ανήλθε σε 77,24 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Περιστέρη, "η είσοδος της κας. Λάτση στην Αττική Οδό είναι μια ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη εξέλιξη. Θα εξετάσουμε ανάλογες προτάσεις και στο μέλλον με θετική πρόθεση, εφόσον υπάρξουν".
Όπως τόνισε ο επικεφαλής του ομίλου, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον όμιλο Masdar -- "σε πολύ ελκυστική αποτίμηση, με βάση την διεθνή πραγματικότητα, που δεν είναι ίδια με πριν από μερικά χρόνια", όπως τόνισε χαρακτηριστικά, είναι πλέον εμφανής ο στρατηγικός στόχος για την δημιουργία ενός ομίλου με σταθερές κι επαναλαμβανόμενες ροές εσόδων και κερδών. Από τις συμβάσεις παραχώρησης αναμένουμε την διανομή μερισμάτων ύψους 11 δισ. ευρώ για όλη την διάρκειά τους, ενώ εντός των επόμενων τριών-τεσσάρων ετών, τα ετήσια λειτουργικά κέρδη EBITDA θα διπλασιαστούν και θα ανέλθουν σε 800 εκατ. ευρώ, από 400 εκατ. ευρώ που ήταν το 2024", ανέφερε ο κ. Περιστέρης.
Στις σημαντικές εξελίξεις του τρέχοντος έτους, συγκαταλέγεται και η ανάδειξη της ΤΕΡΝΑ ως προσωρινού μειοδότη για δύο νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στην Ρουμανία, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania. Πρόκειται για συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, με την υπογραφή των συμβάσεων να αναμένεται προς το τέλος του έτους. Αφορούν γραμμές μήκους 83 χιλιομέτρων, για τον σχεδιασμό και την πλήρη ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, μέρος του διαδρόμου Orient/East Mediterranean. Τα εν λόγω έργα περιλαμβάνουν το τμήμα Craiova – Filiași, με προϋπολογισμό 543,4 εκατ. ευρώ και το τμήμα Filiași- Igiroasa, με προϋπολογισμό 449,2 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί και την επενδυτική του παρουσία σε νέους, υψηλής προστιθέμενης αξίας τομείς ενεργειακών υποδομών. Για παράδειγμα, σε συνέχεια των προβλέψεων της συμφωνίας για την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει εξασφαλίσει τη συμμετοχή της στη νέα γενιά επενδύσεων στην παραγωγή κι αποθήκευση καθαρής ενέργειας, όπως είναι τα έργα αντλησιοταμίευσης και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Στα έργα αυτά συγκαταλέγονται η νέα πρότυπη μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, το έργο αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, μεγάλα φωτοβολταϊκά, καθώς και κρίσιμες υποδομές δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.
Πάντως, ο κ. Περιστέρης στάθηκε στο γεγονός ότι το έργο της Αμφιλοχίας καθυστέρησε χαρακτηριστικά, καθώς οι πρώτες αιτήσεις αδειοδότησης είχαν υποβληθεί από τον όμιλο ήδη από το 2011. "Σήμερα, θα μπορούσαν να αποφεύγουν τις περικοπές στις ΑΠΕ και να εξασφαλίζονται χαμηλότερες τιμές προς τον καταναλωτή", τόνισε ο κ. Περιστέρης, ο οποίος ανέφερε μάλιστα ότι ο όμιλος εξετάζει νέα έργα ενέργειας εκτός της Ε.Ε.
Όσον αφορά το εμβληματικό έργο του IRC στο Ελληνικό, σε κοινοπραξία με την Hard Rock International, επισήμανε ότι "το έργο προχωρά με γοργούς ρυθμούς. "Τον Απρίλιο έγινε η σκυροδέτηση θεμελίωσης, που ήταν και η μεγαλύτερη για κτιριακό έργο τα τελευταία χρόνια. Θα είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος και το IRC θα λειτουργήσει το 2028". Σημειωτέον ότι η ΤΕΡΝΑ αναμένει και την απόφαση της Lamda Development αναφορικά με την ανάληψη του έργου της κατασκευής του εμπορικού κέντρου Ellinikon Mall, επιφάνειας 100.000 τ.μ. και κόστους άνω των 500 εκατ. ευρώ.