Κινεζική αντεπίθεση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου - Τα μερίδια
Κυριακή, 01-Ιουν-2025 08:00
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Σε φάση ριζικής αναδιοργάνωσης έχει εισέλθει τα τελευταία χρόνια η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, επηρεάζοντας και τη χώρα μας. H μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, οι τεχνολογικές καινοτομίες και η άνοδος νέων "παικτών", με πρωταγωνιστή την Κίνα, έχουν αλλάξει άρδην το τοπίο. Η Κίνα δεν είναι πια απλώς η "παγκόσμια γραμμή παραγωγής", αλλά έχει εξελιχθεί σε ηγέτιδα δύναμη στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως.
Η Ευρώπη, μια ήπειρος με ισχυρή παράδοση στην αυτοκινητοβιομηχανία (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία κ.λπ.), βλέπει πλέον την αγορά της να ανοίγει στις κινεζικές μάρκες. Η ελληνική αγορά, αν και μικρότερη σε μέγεθος, ακολουθεί τις διεθνείς τάσεις. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια σταδιακή είσοδος κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη χώρα, κυρίως στην κατηγορία των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων.
Η ουσιαστική είσοδος κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα ξεκίνησε πριν από περίπου 3 χρόνια, όταν οι πρώτες εταιρείες συνήψαν συνεργασίες με γνωστές ελληνικές αντιπροσωπείες. Την περσινή χρονιά η παρουσία τους έγινε πιο αισθητή, με την είσοδο καινούργιων μοντέλων. Πολλές κινεζικές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε συνεργασίες με γνωστές ελληνικές αντιπροσωπείες και νέοι "παίκτες" μπαίνουν στην αγορά, διεκδικώντας το δικό τους μερίδιο σε μια πολλά υποσχόμενη αγορά.
Με βάση τις ταξινομήσεις, τα σκήπτρα στην ελληνική αγορά κρατά αυτή τη στιγμή η MG, που εισάγεται από τον όμιλο Συγγελίδη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2025, η μάρκα έχει καταφέρει να αποσπάσει μερίδιο αγοράς 3,5%, με συνολικά 1.673 ταξινομήσεις.
Δυναμική είναι και η παρουσία της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD, που εστιάζει και αυτή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η οποία εισάγεται από τον όμιλο Σφακιανάκη, τον επίσημο διανομέα της μάρκας στη χώρα μας. Το μερίδιό της στο πρώτο τετράμηνο του έτους είναι 1,4%, με 686 ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων.
Νέα λανσαρίσματα
Ακόμα ένας κινεζικός όμιλος που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά είναι ο Seres Group, ο οποίος εκπροσωπεί τις μάρκες DFSK και Seres. Την αντιπροσώπευση και των δύο μαρκών στη χώρα έχει αναλάβει ο όμιλος Σπανός. Πρόσφατα, μάλιστα, ο όμιλος ανακοίνωσε το λανσάρισμα στην ελληνική αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων της κινεζικής Dongfeng Motor, εταιρείας με ιστορία 56 ετών, που διαθέτει τα αυτοκίνητά της σε περισσότερες από 100 χώρες του κόσμου. Η Dongfeng Motor έρχεται να προστεθεί στο portfolio του Spanos Group μαζί με τα μοντέλα των Voyah και Mhero.
Παρουσία στην ελληνική αγορά έχει και η Leapmotor, κινεζική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων και μέλος του ομίλου Stellantis. Τη διανομή των οχημάτων Leapmotor στην Ελλάδα έχει αναλάβει η Italian Motion, θυγατρική των Autohellas και Samelet, η οποία εκπροσωπεί ήδη στην εγχώρια αγορά αρκετές μάρκες του ομίλου Stellantis, όπως Fiat, Jeep και Alfa Romeo.
Ένα νέο λανσάρισμα έκανε φέτος την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά, με τις Omoda και Jaecoo, δύο μάρκες του κινεζικού κολοσσού Chery, να εισέρχονται στον χώρο της εγχώριας αυτοκίνησης. Την εισαγωγή και εκπροσώπησή τους στην Ελλάδα έχει αναλάβει η O&J Automotive Ελλάς Μονοπρόσωπη Α.Ε.
Άλλη μία κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που έχει εισέλθει στην ελληνική αγορά είναι η SAIC Maxus, μέλος του ομίλου SAIC Group – στον οποίο ανήκει και η MG.
Την εισαγωγή της στην Ελλάδα έχει αναλάβει η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.
Τον ερχόμενο Οκτώβριο αναμένεται να κάνουν το ντεμπούτο τους στην ελληνική αγορά τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα D-SUV DEEPAL S07 και C-SUV DEEPAL S05, της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Changan. Εισαγωγέας της μάρκας στην Ελλάδα θα είναι ο όμιλος Autohellas, o οποίος είναι επίσημος διανομέας της επίσης κινεζικής XPENG. Η Changan δραστηριοποιείται παγκοσμίως και εξάγει προϊόντα σε περισσότερες από 77 χώρες και περιφέρειες σε όλο τον κόσμο. Μέχρι τον Απρίλιο του 2024 οι συνολικές πωλήσεις των εμπορικών σημάτων της έφτασαν τις 26,33 εκατομμύρια μονάδες.
Οι κινεζικές μάρκες έχουν μπει στο ραντάρ και άλλων εγχώριων εισαγωγέων αυτοκινήτων, οι οποίοι εξετάζουν τις επόμενες κινήσεις τους. Να σημειωθεί ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Μοτοδυναμικής, Πάρης Κυριακόπουλος, κατά τη διάρκεια του τελευταίου conference call με τους αναλυτές άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναλάβει την αντιπροσώπευση κάποιου κινεζικού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου στην Ελλάδα, με την προϋπόθεση ότι το brand που θα βρεθεί να ταιριάζει στη φιλοσοφία και την επιχειρηματική στρατηγική του ομίλου.
Οι πωλήσεις στο πρώτο τετράμηνο της νέας χρονιάς
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες διευρύνουν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά. Τα στατιστικά στοιχεία καταγράφουν συνεχόμενη αύξηση στις πωλήσεις των οχημάτων τους σε μηνιαία βάση, γεγονός που αντανακλάται και στην αυξανόμενη συμμετοχή τους στο συνολικό μερίδιο αγοράς. Το πρώτο τετράμηνο του 2025 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά έφτασαν τις 47.845 μονάδες. Από αυτές, οι 2.729 αντιστοιχούν στους Κινέζους κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Τούτο σημαίνει πως οι κατασκευάστριες εταιρείες από τη μεγάλη ασιατική χώρα κατέχουν αυτή τη στιγμή το 5,8% του συνόλου της αγοράς μας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), οι ταξινομήσεις των κινεζικών οχημάτων στην ελληνική αγορά το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2025 διαμορφώθηκαν ως εξής (σε παρένθεση το μερίδιο αγοράς):
1. MG 1.673 (3,5%)
2. BYD 686 (1,4%)
3. Lynk & Co 170 (0,4%)
4. DFSK 77
5. Leapmotor 76
6. Omoda 27
7. Jaecoo 15
8. XPENG 3
9. Voyah 2
Το πρώτο τετράμηνο του 2025 καταγράφηκαν 2.650 νέες πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων, καταγράφοντας αξιόλογη άνοδο συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2024, όταν οι αντίστοιχες πωλήσεις ανήλθαν σε 2.184 μονάδες. Πρόκειται για 466 επιπλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους.