Φάρμα Κουκάκη: Έκρηξη κερδών 102% το 2024 με ιστορικό ρεκόρ τζίρου
Παρασκευή, 16-Μαϊ-2025 07:45
Της Ξανθής Γούναρη
Ως μία ολοκληρωμένη εταιρεία τροφίμων και όχι απλά μια γαλακτοβιομηχανία, η Φάρμα Κουκάκη έχει βάλει φέτος στόχο να "πιάσει" τζίρο 56,5 εκατ. ευρώ από 50,68 εκατ. ευρώ το 2024, μια χρονιά κατά την οποία η οικογενειακή επιχείρηση στους Κάτω Αποστόλους Κιλκίς σημείωσε τις υψηλότερες ιστορικά πωλήσεις της (+14,58% σε σχέση με το 2023) και ενώ η συνολική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων παρουσίασε αναιμική αύξηση στον όγκο της τάξης του +1,19%.
Φιλόδοξους στόχους έχει θέσει η διοίκηση της εταιρείας, υπό τον Αθανάσιο Κουκάκη, και σε επίπεδο κερδοφορίας, καθώς στο τέλος της τρέχουσας οικονομικής χρήσης αναμένει τα EBIDTA να αγγίξουν τα 8,2 εκατ. ευρώ από 6,8 εκατ. που ήταν το 2024.
Ας σημειωθεί ότι πέρσι τα EBIDTA κατέγραψαν επίσης ιστορικό υψηλό σημειώνοντας αύξηση 47,04% έναντι του 2023 μια εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στη αύξηση του συντελεστή μικτού κέρδους κατά 3,13%.
Έκρηξη κερδών 1.401% στη δεκαετία
Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 4.382.484 ευρώ σημειώνοντας αύξηση 84,63%, ενώ το καθαρό χρέος (δάνεια αφαιρουμένων των διαθεσίμων & βραχυπρόθεσμων επενδύσεων ) διαμορφώθηκε σε 6.331.553 ευρώ από 5.043.253 ευρώ στο τέλος του 2023, σημειώνοντας αύξηση λόγω σημαντικών επενδύσεων εντός της χρήσης 2024.
Θεαματική αύξηση κατέγραψε και το αποτέλεσμα χρήσης μετά από φόρους, αφού από 1,83 εκατ. ευρώ το 2023 πέρσι εκτινάχθηκε σε 3,70 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας άνοδο κατά 102%.
Μάλιστα στη δεκαετία η καθαρή κερδοφορία της εταιρείας παρουσιάζει εκρηκτική αύξηση της τάξης του 1.401%.
Με διψήφιο ρυθμό ανόδου "τρέχουν" οι εξαγωγές
Η εταιρεία για μία ακόμα χρονιά σημείωσε σημαντική αύξηση των εξαγωγών της (+25%) με τις πωλήσεις στις αγορές του εξωτερικού να φθάνουν το 2024 σε 11 εκατ. ευρώ από 8,14 εκατ. ευρώ το 2023.
Αντίθετα με άλλες εταιρείες, η Φάρμα Κουκάκη διαθέτει τα προϊόντα της στις αγορές του εξωτερικού –συνολικά 30 χώρες- με το δικό της brand name και όχι μέσω ιδιωτικής ετικέτας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2008, όταν η Φάρμα Κουκάκη πρωτοξεκινούσε να στέλνει τα προϊόντα της σε ξένες αγορές, η αξία των εξαγωγών της ήταν μόλις 150.000 ευρώ.
Μία ολοκληρωμένη εταιρεία τροφίμων
Το 2025 η Φάρμα Κουκάκη έθεσε στο επίκεντρο της στρατηγικής της τον μετασχηματισμό της σε μία ολοκληρωμένη εταιρεία τροφίμων εξ ου και η είσοδός της στην κατηγορία των σνακ, μέσω της ανάπτυξης καινοτόμων μπαρών με βάση το κεφίρ.
Οι μπάρες κεφίρ ενσαρκώνουν την πρόθεση της Φάρμα Κουκάκη να συνδυάσει την καινοτομία με την αυθεντικότητα: λειτουργικές (κεφίρ), υψηλής διατροφικής αξίας (πρωτεϊνούχες) και ταυτόχρονα απολαυστικές (digestive χαρακτηριστικά).
Περαιτέρω, η εταιρεία διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της σε αναπτυσσόμενες κατηγορίες. Η εισαγωγή των νέων πρωτεϊνούχων επιδορπίων (πουτίγκες), spreadable τυροκομικών, η επέκταση της σειράς κεφίρ με νέους κωδικούς και πολυσυσκευασίες, καθώς και η είσοδος σε νέες υποκατηγορίες, όπως ο χυμός λεμόνι, ενισχύουν την ανταγωνιστική της θέση.
Πάντως και παρά την επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο γάλα και στο γιαούρτι, η Φάρμα Κουκάκη τα πάει περίφημα και στο core business, πετυχαίνοντας να αυξήσει τα μερίδιά της στις περισσότερες κατηγορίες γαλακτοκομικών στις οποίες δραστηριοποιείται, ενώ η άνοδος συνεχίζεται και εφέτος.
Ισχυρό επενδυτικό πλάνο
Η στρατηγική ανάπτυξης που ακολουθεί η Φάρμα Κουκάκη με 135 εργαζομένους το 2024 (το 2023 ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού της ήταν 133 άτομα) περιλαμβάνει και ένα ισχυρό επενδυτικό πλάνο.
Οι συνολικές κεφαλαιουχικές δαπάνες της εταιρείας ανήλθαν το 2024 σε 4,83 εκατ. ευρώ έναντι 3,16 εκατ. ευρώ το 2023.
Το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας βασίζεται σε 5 πυλώνες: Μείωση του κόστους παραγωγής και του ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αύξηση της δυναμικότητας και παραγωγικότητας της υφιστάμενης εγκατάστασης, αύξηση του επιπέδου αυτοματοποίησης των γραμμών παραγωγής με εγκατάσταση συνεργατικών ρομποτικών συστημάτων, καθώς και πλήρης ψηφιοποίηση των διαδικασιών με χρήση τεχνολογιών Industry 4.0, Deep Learning και AI.
Ειδικότερα το επενδυτικό πρόγραμμα της Εταιρείας περιλαμβάνει τρία προγράμματα που είναι σε εξέλιξη, συνολικού ύψους 14,8 εκατ. ευρώ: Πρόγραμμα Επιδότησης Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016 συνολικού ύψους επένδυσης 6.943.436 ευρώ, Δράσεις ΠΕΠ 2021-2027 για επενδύσεις συνολικού ύψους 400.000 ευρώ με προβλεπόμενη επιχορήγηση 180.000 ευρώ και Πράσινος Μετασχηματισμός συνολικού ύψους επένδυσης 7.500.000 ευρώ με προβλεπόμενη επιχορήγηση 4.125.000 ευρώ.
Όσον αφορά στο Πρόγραμμα Επιδότησης του αναπτυξιακού μέχρι το τέλος του Α’ εξαμήνου 2025 έχει εκτιμηθεί ότι θα έχει υλοποιηθεί το 50% της επένδυσης ποσού 3.700.000 ευρώ και το φορολογικό όφελος που θα προκύψει ανέρχεται σε 3.818.890 ευρώ.
Όσον αφορά στο πρόγραμμα του Πράσινου Μετασχηματισμού, έχει πιστοποιηθεί ποσό 750.000 ευρώ κι έχει εκταμιευθεί ποσό 3.740.000 ευρώ από την επιδότηση. Έχουν εκτελεσθεί επενδύσεις ύψους 3 εκατ. ευρώ ενώ έχει παραγγελθεί μηχανολογικός εξοπλισμός και λοιπές αναθέσεις που θα εκτελεσθούν εντός του 2025. Η εταιρεία εισέπραξε τον Φεβρουάριο του 2025 ποσό 1.560.000 ευρώ από το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Η εταιρεία αναμένει την ηλεκτροδότηση από τον ΔΕΔΔΗΕ εντός του Α’ εξαμήνου 2025 των δύο φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, η πρώτη ισχύος 800kW και η δεύτερη ισχύος 600kW . Η εταιρεία μέσω του virtual net metering θα εξοικονομεί το 1/3 της κατανάλωσής της (περίπου 5GWh), ισοσκελίζοντας με τις ΑΠΕ. Το υποκατάστημα είναι σχεδόν ενεργειακά αυτόνομο, ενώ η εγκατάσταση της Κρηστώνης θα είναι επίσης ενεργειακά αυτόνομη. Επίσης το εργοστάσιο είναι σε φάση υλοποίησης πέργκολας για την φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από ΑΠΕ.
Τέλος, σχεδιάζεται η κτιριακή επέκταση του κύριου εργοστασίου, με στόχο τη διπλάσια αύξηση των χώρων ψύξης και αποθήκευσης πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας. Συγκεκριμένα, η χωρητικότητα της ψυκτικής αποθήκης θα φτάσει τις 1.050 παλέτες, ενώ η δυνατότητα παραλαβής, ψύξης και αποθήκευσης γάλακτος θα αυξηθεί στους 120 τόνους ημερησίως, με συνολική χωρητικότητα δεξαμενών να φτάνει τους 600 τόνους. Η παραγωγή εμφιαλωμένων προϊόντων θα φτάσει τις 300.000 φιάλες ημερησίως, ενώ η εβδομαδιαία παραγωγή γιαουρτιών θα αγγίξει τους 700 τόνους.
Από στόμα σε στόμα
Με καταγωγή από το χωριό Ντουλούκι της Ανατολικής Θράκης η οικογένεια Κουκάκη ασχολούνταν πάππου προ πάππου με την κτηνοτροφία.
Ερχόμενοι στην Ελλάδα ως πρόσφυγες το 1922 εξακολούθησαν να έχουν πρόβατα και αγελάδες ώσπου ο 1977 ο Κώστας και η Όλγα Κουκάκη δημιουργούν στους Κάτω Αποστόλους Κιλκίς μια μικρή κτηνοτροφική μονάδα, δίνοντας το γάλα σε μεγάλη βιομηχανία της Μακεδονίας.
Παρά την οικογενειακή παράδοση, ο Θανάσης Κουκάκης, ο σημερινός πρόεδρος και CEO της εταιρείας, από μικρός λοξοδρόμησε και μέχρι τα 27 του έκανε καριέρα στον κλάδο των ηλεκτρονικών, που ήταν και το μεγάλο του πάθος. Αλλά καθώς φαίνεται το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον έτσι το 2000 πήρε το δρόμο της επιστροφής στα πάτρια με την παρακίνηση του πατέρα του να μεταμορφώσει την πατρική κτηνοτροφική εγκατάσταση σε πρότυπη φάρμα που θα παράγει αυθεντικά γαλακτοκομικά προϊόντα.
Κάπως έτσι η οικοτεχνία αλλάζει χαρακτήρα και η Φάρμα Κουκάκη γεννιέται.
Το 2001 όταν αρχίζει να διαθέτει γάλα σε γυάλινη μη επιστρεφόμενη φιάλη κανείς δεν πιστεύει ότι θα τα βγάλει πέρα. Δουλεύοντας από τα χαράματα στη διανομή, το μεσημέρι στις πωλήσεις και το απόγευμα στην παραγωγή, ο Θανάσης Κουκάκης είχε άλλη άποψη.
Το αγελαδινό γάλα του Κουκάκη διαφημίζεται από στόμα σε στόμα, ενώ παράλληλα ξεκινά η παραγωγή άλλων προϊόντων, όπως γιαούρτι αγελαδινό και πρόβειο, ρυζόγαλο, κρέμα βανίλιας και αριάνι, που γίνονται σιγά σιγά γνωστά σε όλη τη χώρα.
Στα τέλη του 2003, δημιουργήθηκε μια πλήρης προβατοτροφική μονάδα με υψηλές προδιαγραφές λειτουργίας, συμπληρώνοντας έτσι τις ανάγκες της Φάρμα Κουκάκη για ανάπτυξη στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ενώ το 2006 εισέρχεται και στην κατηγορία του σοκολατούχου γάλακτος.
Το 2009, η επιχείρηση εκσυγχρονίζεται. Μετακομίζει σε μια πρότυπη μονάδα 5.000 τ.μ., ενώ το 2011 έκανε ακόμη ένα βήμα μετακομίζοντας τη μονάδα βοοειδών σε νέες υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις.
Το 2012, η Φάρμα Κουκάκη αποφασίζει να εισέλθει και στην κατηγορία των φυσικών χυμών ψυγείου και την ίδια χρονιά επεκτείνεται σε ακόμη μία κατηγορία, τα επιδόρπια (ρυζόγαλο, κρέμα σοκολάτα και κρέμα βανίλια) υπό την ονομασία "Γλυκισματοποιείον".
Τα υπόλοιπα είναι (γαλακτοκομική) ιστορία…