Zero Waste Horeca: Επιχειρήσεις που κάνουν τη διαφορά στην κυκλική οικονομία και τις βιώσιμες πρακτικές
Τετάρτη, 16-Απρ-2025 10:18
Το κοινωνικό πρόγραμμα ZERO WASTE HORECA βοηθάει τις επιχειρήσεις του κλάδου HoReCa να υιοθετήσουν σταδιακά ένα πιο βιώσιμο και αποτελεσματικό μοντέλο λειτουργίας. Το πρόγραμμα υλοποιείται από τη ΜΚΟ Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης με τη χρηματοδότηση του The Coca-Cola Foundation, την υποστήριξη της Coca-Cola και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Από τα τέλη του 2022, όπου το πρόγραμμα απέκτησε τη δική του ψηφιακή πλατφόρμα στη διεύθυνση www.zerowastefuture.gr, η εταιρεία προσκαλεί τις επιχειρήσεις να εγγραφούν ως μέλη και να εκπαιδευτούν σε θέματα κυκλικής οικονομίας και να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές, μειώνοντας το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, αλλά και τα λειτουργικά τους έξοδα, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική τους ενδυνάμωση.
Μέσα στο 2024, 2010 επιχειρήσεις-μέλη του δικτύου, κατόπιν αξιολόγησης από ανεξάρτητη 26μελή κριτική επιτροπή και βάσει μετρήσιμων στόχων και αποτελεσμάτων, έλαβαν Zero Waste Διάκριση, για την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στους τέσσερις παραπανω τομείς στο πλαίσιο της λειτουργίας τους. Ταυτόχρονα, 11 επιχειρήσεις ξεχώρισαν για τις καινοτόμες πρωτοβουλίες τους, λαμβάνοντας ειδικά χρηματικά έπαθλα.
Το ξενοδοχείο Ελύσιον στη Μυτιλήνη βραβεύτηκε με τη Χρυσή Διάκριση, έχει δηλαδή σημειώσει σημαντική μετρήσιμη πρόοδο και στους τέσσερις τομείς βιωσιμότητας που παρακολουθούνται από το πρόγραμμα: μείωση των απορριμμάτων (ανακύκλωση), εξοικονόμηση ενέργειας, εξοικονόμηση νερού αλλά και βιώσιμες προμήθειες. Η ιδιοκτήτρια της μονάδας Ανδριάνα Σπανέλη μιλά για το πώς μια επιχείρηση μέσω του προγράμματος ZERO WASTE HORECA μπορεί να κάνει τη διαφορά.
-Με ποιους τρόπους το πρόγραμμα ZERO WASTE HORECA σας βοήθησε να πετύχετε τους στόχους σας για ένα πιο βιώσιμο και αποτελεσματικό μοντέλο λειτουργίας;
Το πρόγραμμα Zero Waste Horeca μας ώθησε στην κατανόηση κι υιοθέτηση πράσινων πρακτικών από την αρχή της λειτουργίας μας. Ωστόσο, μας παρέχει ακόμη και σήμερα εκπαίδευση τόσο σε μένα, όσο και στο προσωπικό του ξενοδοχείου μέσω διαδικτυακών σεμιναρίων. Παράλληλα, το πρόγραμμα παρείχε σημαντική κατεύθυνση που αφορούσε στη συνολική συγκέντρωση των διαδικασιών & των υλικών για την οργάνωση των κάδων και του κομποστ, ενώ, παράλληλα, μας βοήθησε έμπρακτα στη δημιουργία χρήσιμων εργαλείων μέτρησης και καταγραφής. Ήταν πάντα διαθέσιμοι στο τηλέφωνο. Όλα αυτά δωρεάν. Ο συνδυασμός της ηθικής και της υλικής υποστήριξης ήταν και ο λόγος της επιτυχίας μας στον τομέα της εφαρμογής βιώσιμων πρακτικών στο ξενοδοχείο Ελύσιον.
-Η επιχείρησή σας έλαβε χρυσή διάκριση. Πως το καταφέρατε; Μπορείτε να μας δώσετε μερικά μετρήσιμα αποτελέσματα;
Ήταν εξαιρετική η τιμή να λάβουμε τη χρυσή διάκριση. Ήταν το αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας του προσωπικού του ξενοδοχείου. Χρειάστηκε να μεταφέρουμε το πάθος και την αγάπη για το περιβάλλον στα 25 άτομα που συνεργαζόμαστε καθημερινά έτσι ώστε εκείνοι να διαχειρίζονται σωστά τη διαδικασία. Μέσα στα χρόνια που εφαρμόζουμε βιώσιμες πρακτικές για το περιβάλλον έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τα σκουπίδια μας κατά 2/3, έχουμε αυξήσει τις ποσότητες ανακυκλώσιμων κατά το ήμισυ, με το κομπόστ μας ταΐζουμε κοτούλες και γουρουνάκια των βοσκών στην ευρύτερη γειτονιά μας, ποτίζουμε τα λουλούδια του κήπου μας με νερό από τον βιολογικό καθαρισμό του ξενοδοχείου μας και έχουμε εξοικονομήσει ενέργεια χρησιμοποιώντας παντού λάμπες led και έχοντας solar tubes στην ταράτσα του ξενοδοχείου για να ζεσταίνουμε το νερό. Η πρόοδος είναι και μετρήσιμη και αποτυπώνεται στην πραγματική οικονομία που γίνεται.
-Πως οι πελάτες και οι εργαζόμενοι στο ξενοδοχείο σας ανταποκρίθηκαν στην ανάγκη μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος;
Τίποτα από αυτά δεν θα ήταν εφικτό εάν δεν είχαμε τη στήριξη του προσωπικού το οποίο αγκάλιασε κι εφάρμοσε αυτή την προσπάθεια . Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι όσο και να θέλει η διοίκηση ενός καταλύματος, εάν δεν μεταλαμπαδεύσει τη γνώση καμία πρόοδος δεν θα είναι εφικτή. Οι εργαζόμενοι είναι εκείνοι που συλλέγουν, ξεχωρίζουν και απορρίπτουν. Για παράδειγμα στο μπαρ του ξενοδοχείου ο εκάστοτε baristas είναι υπεύθυνος να πετάξει το πλαστικό και αλουμίνιο στον ειδικό κάδο, το χαρτί στα σκουπίδια. Στην κουζίνα αντίστοιχα, οι μάγειροι, οι βοηθοί κτλ είναι υπεύθυνοι να τοποθετούν τα οργανικά υλικά στον κάδο του κομπόστ, τα πλαστικά και αλουμίνια στον ειδικό κάδο και τα σχετικά. Αναφορικά με τους πελάτες, καταβάλλουμε καθημερινά προσπάθεια να τους εκπαιδεύσουμε, ώστε να ανακυκλώνουν τα απορρίμματα στους σωστούς κάδους.. Οι ξένοι πελάτες μας ομολογώ ότι είναι πιο προσεκτικοί και ευαισθητοποιημένοι σε αυτά τα θέματα και μάλιστα μας συγχαίρουν που έχουμε αυτό το διαχωρισμό εμφανή στο εστιατόριο του ξενοδοχείου στο χώρο του πρωινού μας.
-Πως πήρατε την απόφαση να συμμετάσχετε στο πρόγραμμα;
Όταν ξεκίνησε για εμάς το ταξίδι αυτό, της βαθύτερης κατανόησης της έννοιας βιωσιμότητα, κυκλική οικονομία, αειφόρος ανάπτυξη, ένιωθα ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς. Ότι δηλαδή, αυτές οι περιβαλλοντικές μας ανησυχίες αφορούσαν μόνο εμάς, ή ότι είχαμε τρομερή δυσκολία στο να βρούμε συνοδοιπόρους, είτε πελάτες, είτε άλλα ξενοδοχεία ή επιχειρήσεις στο μικρό αυτό μέρος που ζούμε και επιχειρούμε. Στην Μυτιλήνη εξάλλου υπάρχει τμήμα Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και μου ήταν αδιανόητο πως δεν μπορούμε να συσχετίσουμε τη θεωρία με την πράξη προς αμοιβαίο όφελος. Ψάχνοντας, ρωτώντας και έχοντας συνεχώς αυτήν την ανησυχία για την εφαρμογή καλών πρακτικών για το περιβάλλον, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του ξενοδοχείου μας, κατάφερα να εντοπίσω το Ίδρυμα Μποδοσάκη. Κι επιτέλους αισθάνθηκα πως βρήκα ένα φίλο! Έτσι, καταλήξαμε να κάνουμε αίτηση για τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα που έτρεχε από την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης. Μηδενικά απόβλητα σε επιχειρήσεις εστίασης!
-Μπορεί να υπάρξει τουρισμός χωρίς ενέργειες βιωσιμότητας;
Σίγουρα όχι. Είναι μονόδρομος οι βιώσιμες πρακτικές στο σπίτι μας, στις επιχειρήσεις μας και πολύ σημαντικό να εφαρμόζονται τέτοιες πρακτικές σε επίπεδο Δήμων και Περιφερειών. Γιατί φανταστείτε, τι αξία θα είχε εάν οι επιχειρήσεις μας έκαναν την προσπάθεια τους για παράδειγμα με την ανακύκλωση και ο εκάστοτε Δήμος δεν είχε βασικές δομές ανακύκλωσης και κατέληγαν όλα, είτε απορρίμματα είτε ανακυκλώσιμα στις χωματερές; Πώς θα εξακολουθήσει να υπάρχει τουρισμός όταν δεν μπορεί η τοπική κοινωνία να διαχειριστεί τα απόβλητα που προκύπτουν από τις διαμονές των επισκεπτών; Πώς θα διατηρήσουμε τον τόπο μας καθαρό εάν δεν φροντίσουμε εμείς οι ίδιοι να είναι καθαρό το μέρος που ζούμε και να μην επιβαρύνεται από τις επιπλέον διανυκτερεύσεις; Τουρισμός χωρίς ενέργειες βιωσιμότητας είναι αδύνατο να συνεχίσει να υπάρχει.