Γιώργος Χουσέν (Country Manager HALEON Greece & Cyprus): Στρατηγική ανάπτυξης στην αγορά OTC στην Ελλάδα - Προκλήσεις, Ευκαιρίες και το Μέλλον της Αυτοφροντίδας
Τετάρτη, 02-Απρ-2025 10:43
Σε συνέντευξή του στο Capital.gr, ο Γιώργος Χουσέν, Country Manager της Haleon για την Ελλάδα και Κύπρο, αναλύει τις τρέχουσες τάσεις και τις προκλήσεις στην αγορά των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (OTC). Ο κλάδος της αυτοφροντίδας αναπτύσσεται δυναμικά, αντανακλώντας τις αλλαγές στις ανάγκες των καταναλωτών, με την Haleon να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση του κοινού και την προσφορά καινοτόμων λύσεων για την καθημερινή υγεία. Ο κ. Χουσέν αναφέρεται επίσης στις στρατηγικές της εταιρείας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στην ελληνική αγορά OTC.
Ποιες είναι οι προκλήσεις, οι δυσκολίες και οι ευκαιρίες που παρουσιάζει η αγορά των OTC στην Ελλάδα;
Η αγορά των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (OTC) τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και στην Ελλάδα βρίσκεται σε φάση δυναμικής ανάπτυξης, με τους καταναλωτές να στρέφονται όλο και περισσότερο στην αυτοφροντίδα, καθώς αναγνωρίζουν τη σημασία της πρόληψης και της αυτοδιαχείρισης ήπιων παθήσεων χωρίς την ανάγκη ιατρικής συνταγής. Παράγοντες όπως η περιβαλλοντική υποβάθμιση, οι υγειονομικές κρίσεις, η πίεση στα εθνικά συστήματα υγείας, αλλά και η διεθνώς ανερχόμενη μεσαία τάξη συμβάλλουν στην περαιτέρω ενίσχυση του κλάδου.
Στην Ευρώπη, κάθε χρόνο πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια περιστατικά ήπιων παθήσεων αντιμετωπίζονται μέσω λύσεων αυτοφροντίδας και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ενώ για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται στην αυτοφροντίδα εξοικονομούνται συνολικά 6,7€ από την οικονομία. Αντίστοιχα στην Ελλάδα, η αντιμετώπιση 24 εκατομμύριων ήπιων παθήσεων ετησίως αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση 416 εκατομμύριων ευρώ για το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Τα ανωτέρω στοιχεία αποδεικνύουν πως η αξία των OTC προϊόντων στην καθημερινή υγεία είναι σημαντική, καθώς και ότι τα οφέλη της αυτοφροντίδας είναι πολλαπλά τόσο για την οικονομία, όσο και για την κοινωνία κάθε χώρας. Έχει γίνει κοινός τόπος ότι η αυτοφροντίδα πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα χάραξης πολιτικής.
Όσον αφορά τις προκλήσεις στον κλάδο μας, οι κυριότερες εστιάζουν στην γήρανση του πληθυσμού, στην έλλειψη υγειονομικής παιδείας, αλλά και στο ρυθμιστικό πλαίσιο. Ο παγκόσμιος πληθυσμός αναμένεται να αυξηθεί κατά 2 δισεκατομμύρια έως το 2050, ενώ έως το 2030, 1,4 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα είναι άνω των 60 ετών. Στην χώρα μας, μέχρι το 2030, το 28% των Ελλήνων θα είναι άνω των 65 ετών, ενώ οι χρόνιες παθήσεις αυξάνονται δραματικά. Αυτό δημιουργεί νέες ανάγκες στην αγορά OTC, ιδιαίτερα σε προϊόντα που σχετίζονται με την ανακούφιση του πόνου και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού.
Στο κομμάτι της υγειονομικής παιδείας, έκθεση του ΠΟΥ δείχνει πως σχεδόν το 46% των Ευρωπαίων έχει ανεπαρκή ή προβληματική υγειονομική παιδεία, κάτι που επηρεάζει άμεσα την ικανότητά τους να λαμβάνουν ορθές αποφάσεις για την υγεία τους. Την ίδια στιγμή, το ρυθμιστικό πλαίσιο παραμένει αυστηρό, περιορίζοντας την πρόσβαση των καταναλωτών σε περισσότερες δραστικές ουσίες για αυτοθεραπεία.
Στην Haleon επενδύουμε στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου μας στις κατηγορίες όπου κατέχουμε ηγετική θέση στην Ελλάδα, αλλά και στην εκπαίδευση των καταναλωτών και των επαγγελματιών υγείας, μέσω παροχής εκπαιδευτικών εργαλείων κυρίως σε φαρμακοποιούς, ενισχύοντας έτσι το ρόλο τους ως συμβούλων υγείας. Επίσης μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας "Φρόντισε τον εαυτό σου” παρέχουμε συμβουλές αυτοφροντίδας απευθείας στους καταναλωτές. Τέλος, σε συνεργασία με τον ΕΦΕΧ βρισκόμαστε σε διαρκή διάλογο με τις αρμόδιες αρχές για την ανάδειξη της αυτοφροντίδας και την πρόσβαση σε περισσότερα και ασφαλή σκευάσματα .
Πέρσι καταγράφηκαν σημαντικές ελλείψεις σε πολλά μη συνταγογραφούμενα σκευάσματα. Ποια είναι η εικόνα φέτος;
Η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτέλεσε σημαντική πρόκληση για το σύνολο του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο τα προηγούμενα χρόνια, και ιδίως μετά την πανδημία της covid-19, με την ελληνική αγορά να αντιμετωπίζει ορισμένες προσωρινές ελλείψεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες OTC προϊόντων, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης κατά τους χειμερινούς μήνες και των πιέσεων που προκλήθηκαν από τις διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Είναι θετικό ότι αυτές οι ελλείψεις ήταν περιορισμένης διάρκειας και δεν επηρέασαν σημαντικά την αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, και τις κατηγορίες που δραστηριοποιούμαστε.
Φέτος, η εικόνα είναι σαφώς βελτιωμένη. Στη Haleon έχουμε αναπτύξει μία στρατηγική προσεκτικής διαχείρισης των αποθεμάτων μας και ενίσχυσης της συνεργασίας μας με τους διανομείς και τους φαρμακοποιούς, ώστε να διασφαλίσουμε την σταθερή διαθεσιμότητα των προϊόντων μας. Παράλληλα, η ενίσχυση της παραγωγικής μας ικανότητας και η χρήση προηγμένων εργαλείων πρόβλεψης ζήτησης, συμβάλλουν σημαντικά στην αποφυγή πιθανών ελλείψεων στο μέλλον.
Πώς βλέπετε τον ανταγωνισμό σε θέματα τιμών;
Η αγορά των OTC στην Ελλάδα είναι ανταγωνιστική προσφέροντας διευρυμένη προϊοντική γκάμα στους καταναλωτές και δίνοντας ευρύ περιθώριο επιλογής του κατάλληλου για αυτούς σκευάσματος. Στη Haleon δεν εστιάζουμε αποκλειστικά στις τιμές, αλλά στη συνολική αξία που προσφέρουμε στους καταναλωτές και τους επαγγελματίες υγείας. Τα προϊόντα μας είναι επιστημονικά τεκμηριωμένα, συνιστώνται από ειδικούς και κατέχουν ηγετική θέση σε πολλές κατηγορίες, όπως στην ανακούφιση από τον τοπικό πόνο με το Voltarol, στο αναπνευστικό σύστημα με το Otrivin και στον ερεθισμό του δέρματος με το Fenistil, ενώ το σύνολο του χαρτοφυλακίου των προϊόντων μας χρησιμοποιείται καθημερινά από εκατομμύρια καταναλωτές παγκοσμίως.
Είναι γεγονός ότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν επηρεάσει το κόστος παραγωγής και διανομής, όμως στόχος μας είναι να διατηρούμε τις τιμές των προϊόντων μας σε επίπεδα που να διασφαλίζουν την πρόσβαση των καταναλωτών σε αυτά. Σε συνεργασία με τα φαρμακεία και τους επαγγελματίες υγείας στοχεύουμε στην ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις διαθέσιμες επιλογές.
Προτεραιότητά μας είναι η διασφάλιση της υψηλής ποιότητας και αξιοπιστίας των προϊόντων μας, διαμορφώνοντας ένα περιβάλλον όπου οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν συνειδητές επιλογές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους.
Σε ποιες κατηγορίες προϊόντων καταγράφεται η υψηλότερη ζήτηση;
Η ελληνική αγορά OTC παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη με ορισμένες κατηγορίες να ξεχωρίζουν. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία που διαθέτουμε, η βασικότερη κατηγορία είναι αυτή της ανακούφισης από τον πόνο, με προϊόντα όπως το Panadol και το Voltarol, να παραμένουν διαχρονικά κυρίαρχες επιλογές για τους Έλληνες καταναλωτές.
Εξίσου σημαντική είναι η κατηγορία των προϊόντων για την αποσυμφόρηση του αναπνευστικού συστήματος, με έντονη εποχικότητα ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες. Προϊόντα όπως το Otrivin και το Panadol Cold & Flu αποτελούν βασικές επιλογές των καταναλωτών για την ανακούφιση από τη ρινική συμφόρηση και τα συμπτώματα του κρυολογήματος.
Ωστόσο και η στοματική υγεία αποτελεί σημαντική κατηγορία, με τα brands Sensodyne και Parodontax να κατέχουν υψηλά μερίδια αγοράς, καθώς ανταποκρίνονται σε στοχευμένες ανάγκες, όπως η ευαισθησία των δοντιών και η καταπολέμηση της αιμορραγίας των ούλων.
Τέλος, η κατηγορία των διατροφικών συμπληρωμάτων παρουσιάζει αυξανόμενη ζήτηση, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε λύσεις που υποστηρίζουν την καθημερινή υγεία και ευεξία. Το Centrum αποτελεί μία από τις κορυφαίες επιλογές σε αυτήν την κατηγορία, καλύπτοντας τις ανάγκες διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων.
Ποιο είναι το δικό σας πλάνο ανάπτυξης;
Στη Haleon η στρατηγική μας εστιάζει στη διαρκή ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, απαντώντας στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών και στην σύγχρονη τάση για περισσότερη και καλύτερη αυτοφροντίδα. Με τα προϊόντα μας να κατέχουν ηγετική παρουσία στην ελληνική αγορά για πάνω από 30 χρόνια, στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε προϊόντα υψηλής ποιότητας στις κατηγορίες που δραστηριοποιούμαστε, ενισχύοντας τη σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες υγείας. Ήδη εντός της χρονιάς, έχουμε προγραμματίσει να προχωρήσουμε σε σημαντικά λανσαρίσματα στην ελληνική αγορά, εστιάζοντας στους τομείς ανακούφισης πόνου και στοματικής υγείας.
Επιπλέον, βασική μας προτεραιότητα αποτελεί η ενίσχυση της υγειονομικής παιδείας του κοινού και της αυτοφροντίδας μέσω υπεύθυνων πρακτικών. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με επαγγελματίες υγείας και αρμόδιους φορείς για την ευρύτερη υιοθέτηση των OTC προϊόντων ως μέρος μιας προληπτικής στρατηγικής υγείας.
Με κύρια προτεραιότητά μας τη βελτίωση της καθημερινής υγείας των Ελλήνων καταναλωτών, στην Haleon συνεχίζουμε να καινοτομούμε, να επενδύουμε και να διαμορφώνουμε το μέλλον της αυτοφροντίδας στην χώρα μας, καθώς αυτή αποτελεί πλέον αναγκαιότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, όλες μας οι δραστηριότητες εστιάζουν στο να διασφαλίσουμε ότι κάθε καταναλωτής στην Ελλάδα έχει πρόσβαση στις βέλτιστες λύσεις, με τη σωστή ενημέρωση και καθοδήγηση.