Υψηλές πτήσεις αναμένει και για φέτος το "Ελ. Βενιζέλος"
Κυριακή, 09-Μαρ-2025 08:42
του Στάθη Βασιλόπουλου
Υψηλές πτήσεις, με περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης, αναμένεται να καταγράψει και φέτος ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Να σημειωθεί ότι το 2024 έκλεισε με την επιβατική κίνηση του "Ελ. Βενιζέλος" να σημειώνει ιστορικό ρεκόρ 31,85 εκατ. επιβατών και ποσοστό αύξησης 13,1% σε σχέση με το 2023, καταγράφοντας την καλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στους θεσμικούς αναλυτές ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, οι επιβάτες του εξωτερικού (22,4 εκατ.) ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 15,7%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού (9,4 εκατ.) ήταν αυξημένοι κατά 7,3% σε σχέση με το 2023. Όπως σημείωσε ο κ. Παράσχης, οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση καταγράφηκαν στο πρώτο, δεύτερο και τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς, και όχι στο τρίτο τρίμηνο, γεγονός που ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική της εταιρείας να μην εξαρτάται από περιόδους όπου η ζήτηση κορυφώνεται, όπως είναι παραδοσιακά οι θερινοί μήνες.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρσι (+13,1) στο αεροδρόμιο της Αθήνας συγκριτικά με το 2023 ήταν, όπως αναφέρθηκε, η μεγαλύτερη που καταγράφηκε σε σχέση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (κινήθηκαν μεσοσταθμικά στο 7,4% - 8,2%), που εξυπηρετούν ετησίως από 25 εκατ. επιβάτες και πάνω. Το 2024 η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας μέσω τακτικών δρομολογίων με 157 προορισμούς-πόλεις (156 το 2023), σε 55 χώρες (57 το 2023), που πραγματοποιήθηκαν από 68 αεροπορικές εταιρείες (66 το 2023).
Η αύξηση αυτή που καταγράφηκε στην επιβατική κίνηση αντανακλάται και στις βελτιωμένες οικονομικές επιδόσεις του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας: κατά τη διάρκεια του 2024 τα έσοδα ανήλθαν σε 665,5 εκατομμύρια ευρώ, ενισχυμένα κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ παράλληλα το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Πιο αναλυτικά, τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 12,5% το 2024 σε σύγκριση με το 2023 και διαμορφώθηκαν στα 505,2 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 76% του συνολικού τζίρου, με το έσοδο ανά επιβάτη να ανέρχεται σε 15,9 ευρώ. Τα έσοδα από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 160,3 εκατ. ευρώ το 2024, κάτι που μεταφράζεται σε 5 ευρώ κατά μέσο όρο ανά επιβάτη, ενισχυμένα κατά 18,9% σε σχέση με το 2023.
Επιταχύνεται το πλάνο επέκτασης
Η ισχυρή άνοδος της επιβατικής κίνησης, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και τη φετινή χρονιά, με μονοψήφιο ποσοστό ανόδου με βάση τα τωρινά δεδομένα, οδήγησε τη διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να επισπεύσει την υλοποίηση του επενδυτικού της πλάνου για την επέκταση της δυναμικότητας του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί 40 εκατ. επιβάτες ετησίως. Σε αυτό το πλαίσιο, αποφασίστηκε η ενοποίηση της πρώτης και της δεύτερης φάσης (33MAP και 40MAP) της επένδυσης, η οποία, όπως επισημάνθηκε, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2032, ήτοι τρία χρόνια νωρίτερα από το αρχικά προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.
Η επιτάχυνση του πλάνου περιλαμβάνει ταυτόχρονα και τη γρηγορότερη επέκταση των χώρων που σχετίζονται με τις μη αεροπορικές δραστηριότητες (εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης κ.ά.) από 13.500 τ.μ. σήμερα σε 34.000 τ.μ. – αύξηση της τάξης του +150%, έναντι +60% στο αρχικό σχέδιο. Το κόστος της επένδυσης, όπως έγινε γνωστό, θα ανέλθει στα 1,3 δισ. ευρώ. Η χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος θα γίνει με τραπεζικό δανεισμό –ήδη έχουν εξασφαλιστεί 800 εκατ. ευρώ– καθώς και μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί με τη μορφή Scrip Dividend (προαιρετικό πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος), το οποίο θα είναι τετραετούς διάρκειας. Το πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος αναμένεται να εγκριθεί στη γενική συνέλευση της 14ης Απριλίου 2025.
"Η επιτάχυνση της επέκτασης του αεροδρομίου θα δημιουργήσει σημαντική αξία για τους μετόχους μας, εξασφαλίζοντας ενισχυμένες αποδόσεις από τις αεροπορικές δραστηριότητες μέσω της σταδιακής αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την εταιρεία, καθώς και ταχύτερη αξιοποίηση των προοπτικών των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων", σημείωσε ο Γιάννης Παράσχης.