ΕΛΤΕΧ: "Χτίζει θέση" στα ευρωπαϊκά... σαλόνια

Τετάρτη, 07-Νοε-2007 09:11

Η τύχη είναι με τους τολμηρούς. Το ρητό αυτό φαίνεται να ακολουθεί στην επιχειρηματική της στρατηγική η Ελληνική Τεχνοδομική, καθώς ήταν η πρώτη τεχνική εταιρεία της χώρας που τόλμησε -ενάντια στις τότε συνθήκες- να συνεργαστεί μετοχικά με άλλες ομοειδείς επιχειρήσεις (με την ΤΕΒ το 1998 και την Άκτωρ ένα χρόνο αργότερα) με στόχο τη δημιουργία ενός ισχυρού ελληνικού κατασκευαστικού Ομίλου.

Μετά από τις συγχωνεύσεις του 2002, η Ελληνική Τεχνοδομική ήταν αυτή που πρωτοπόρησε και πάλι στον κλάδο της, συνάπτοντας στις αρχές του τρέχοντος έτος συμφωνία για τη συγχώνευση με απορρόφηση της εταιρείας Παντεχνική. Μάλιστα, η κίνηση αυτή "ανάγκασε" τους δύο άλλους ανταγωνιστές της, τους Ομίλους J&P Άβαξ και ΓΕΚ – Τέρνα, να κινηθούν ανάλογα λίγο αργότερα και ο μεν πρώτος να εξαγοράσει την Αθηνά, ο δε δεύτερος να αποκτήσει ποσοστό συμμετοχής στην ΑΤΤΙ – ΚΑΤ.

Πάντως, οι επιχειρηματικές επιλογές και κινήσεις της Ελληνικής Τεχνοδομικής δεν έχουν απλά και μόνο ως στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά, κάτι που φυσικά είναι εκ των πραγμάτων αναπόφευκτο. Βασική επιδίωξή της φαίνεται πως είναι η εξασφάλιση εκείνων των μεγεθών, τόσο σε επίπεδο δυνατοτήτων όσο και σε καθαρά οικονομική βάση, που θα της επιτρέψουν να κατακτήσει και να διατηρήσει μια υπολογίσιμη θέση μεταξύ των κορυφαίων οίκων του κλάδου της στην Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνική Τεχνοδομική δείχνει να αποκτά σταδιακά τα στοιχεία εκείνα που χαρακτηρίζουν τους ισχυρούς ευρωπαϊκούς κατασκευαστικούς οίκους: Ενισχύει τη θέση της στο χώρο των παραχωρήσεων, επεκτείνει τις εργασίες της στις ξένες αγορές, αποκτά παρουσία σε νέους τομείς δραστηριότητας όπως είναι η διαχείριση απορριμμάτων και η ενέργεια.

Γίγαντας με πέντε "πόδια" και έργα 5 δισ. ευρώ

Σήμερα η Ελληνική Τεχνοδομική στηρίζει την ανάπτυξη της σε πέντε διαφορετικούς και συνάμα συναφείς μεταξύ τους τομείς δραστηριότητας, γεγονός που της εξασφαλίζει ακόμη μεγαλύτερα έσοδα και ταυτόχρονα διασπορά κινδύνου. Η κατασκευή αποτελεί, φυσικά, τον κύριο πυλώνα της ανάπτυξής της. Αυτή τη στιγμή το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων που διαθέτουν οι θυγατρικές Άκτωρ, Παντεχνική (η εταιρεία που θα προκύψει μετά την απορρόφηση της ομώνυμης εισηγμένης), Τομή και Κάστωρ ανέρχεται στα 5 δισ. ευρώ, ποσό που αποτελεί ρεκόρ τόσο για την ίδια την Ελληνική Τεχνοδομική όσο και για το σύνολο του κλάδου στη χώρα μας. Αξίζει να αναφερθεί δε πως περί το 30% αυτών των έργων αφορά υποδομές στο εξωτερικό. Διαρκώς ενισχυόμενος εμφανίζεται ο τομέας των παραχωρήσεων που αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο πεδίο δράσης του κατασκευαστικού Ομίλου.

Εκτός από τα δύο ολοκληρωμένα έργα παραχώρησης από τα οποία εξασφαλίζει ήδη έσοδα (Αττική Οδός όπου συμμετέχει πλέον με ποσοστό 59,2% και Γέφυρα Ρίου – Αντίρριου που κατέχει το 20,7%), η Ελληνική Τεχνοδομική έχει αναλάβει μέσω κοινοπραξιών να εκτελέσει και να διαχειριστεί για διάστημα 30 ετών τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας (υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & Λεύκτρο – Σπάρτη, άξονας Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί Ημαθίας). Παράλληλα, μέσω της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται την Αττική Οδό διεκδικεί το αυτοχρηματοδοτούμενα Αστικά Έργα Αττικής (επεκτάσεις Αττικής Οδού), ενώ έχει προεπιλεγεί σε διαγωνισμούς που διεξάγονται στη Ρουμανία για την ανάθεση τριών οδικών έργων παραχώρησης. Η εταιρεία έχει, επίσης, συμμετοχή σε παραχωρήσεις που αφορούν τη διαχείριση χώρων στάθμευσης, μαρινών κ.ά.

Όσον αφορά τους άλλους τρεις τομείς δραστηριότητας της Ελληνικής Τεχνοδομικής σημειώνεται ότι:

* Στον τομέα της ενέργειας και των έργων περιβάλλοντος (διαχείριση απορριμμάτων) έχει παρουσία κυρίως μέσω των εταιρειών Ηλέκτωρ και HE&D, αλλά και της θυγατρικής Herhof (εργοστάσιο ανακύκλωσης αστικών απορριμμάτων) που εξαγόρασε πριν από δύο χρόνια στη Γερμανία. Ο Όμιλος λειτουργεί σήμερα αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 30 MW και δύο μονάδες βιοαερίου με ισχύ 28,5 MW. Στόχος είναι η ισχύς των εν λειτουργία αιολικών της πάρκων να ξεπεράσει τα 200 MW μέχρι το 2009.

* Στον τομέα των ακινήτων – real estate, η Ελληνική Τεχνοδομική δραστηριοποιείται βασικά μέσω της εισηγμένης Reds και της ΣΕΑ Αττικοί Σταθμοί. Η εμπορική αξία των ακινήτων της αγγίζει τα 107 εκατ. ευρώ, ενώ εκτός της Ελλάδας υλοποιεί έργα real estate και στη Ρουμανία.

* Τέλος, η Ελληνική Τεχνοδομική έχει μειοψηφικές συμμετοχές σε επιλεγμένους τομείς μεσοβραχυπρόθεσμου επενδυτικού ορίζοντα, όπως είναι το Καζίνο της Πάρνηθας και τα Μεταλλεία Χαλκιδικής.

Στρατηγικές συνεργασίες

Στην προσπάθειά της να κυριαρχήσει στην τοπική αγορά και να αναδειχθεί στον ευρωπαϊκό κατασκευαστικό χάρτη, η Ελληνική Τεχνοδομική συνεργάσθηκε και εξακολουθεί να συνεργάζεται τόσο με ελληνικούς όσο και με ξένους Ομίλους του κλάδου της. Με τον Όμιλο της J&P Άβαξ –αν και επισήμως θεωρούνται ανταγωνιστές– συνεργάζεται σε όλα σχεδόν τα έργα παραχώρησης που έχει αναλάβει. Μάλιστα, στο παρελθόν είχε ακουστεί έντονα ακόμη και το σενάριο της συνένωσης δυνάμεων μεταξύ των δύο Ομίλων, κάτι που τελικά δεν συνέβη.

Ιδιαίτερη σχέση συνεργασίας έχει αναπτύξει εδώ και χρόνια με τον γαλλικό κολοσσό της Vinci, με τον οποίο έχει κοινά συμφέροντα σε έργα παραχώρησης (Γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, νέοι αυτοκινητόδρομοι). Η Ελληνική Τεχνοδομική δεν διστάζει κατά καιρούς να συνάψει συνεργασίες για συγκεκριμένα έργα με άλλους ισχυρούς Ομίλους του εξωτερικού, όπως έπραξε πρόσφατα με τον τουρκικό οίκο ENKA για την υλοποίηση του έργου – μαμούθ Blue City στο Ομάν.

Επισημαίνεται πως στο "τιμόνι" της Ελληνικής Τεχνοδομικής βρίσκεται μια ομάδα στελεχών με επικεφαλής τους Λεωνίδα Μπόμπολα, Δημήτρη Κούτρα, Δημήτρη και Αναστάσιο Καλλιτσάντση. Η ομάδα αυτή, η οποία σήμερα ελέγχει συνολικά περί το 33% της εισηγμένης, πρόκειται –λόγω της επικείμενης απορρόφησης της Παντεχνικής– να διευρυνθεί περαιτέρω το προσεχές διάστημα με τη συμμετοχή των οικογενειών Κωνσταντίνου Σαραντόπουλου και Χρήστου Γιόκαρη. Αξίζει να αναφερθεί, τέλος, πως την εμπιστοσύνη τους στην εταιρεία και τις προοπτικές της δείχνουν και τα ξένα θεσμικά χαρτοφυλάκια που ελέγχουν συνολικά περί το 45% των μετοχών της.