Στον "πάγο" ο νέος διαγωνισμός για 700 ηλεκτρικά λεωφορεία - Τι αλλάζει στο σχεδιασμό
Δευτέρα, 20-Ιαν-2025 08:01
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Σε δεύτερη μοίρα έχει περάσει ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ, τα οποία θα κατευθυνθούν για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, Χρήστο Σταϊκούρα, πριν προχωρήσει η διαδικασία, απαιτείται να επιλυθούν δύο σημαντικά ζητήματα: η έλλειψη οδηγών και η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης.
Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ΟΣΥ για την κάλυψη 160 θέσεων οδηγών, που αναμένεται τον Φεβρουάριο, εκτιμάται ότι θα προσφέρει κάποια ανακούφιση στο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού. Ωστόσο, η δυσκολία εξεύρεσης οδηγών δεν αποτελεί αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο, αλλά μια παγκόσμια πρόκληση. Στην εγχώρια πραγματικότητα, ωστόσο, η κατάσταση επιδεινώνεται από την μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα, μια γενικότερη πρακτική που ισχύει για το σύνολο του δημόσιου τομέα, και τις σχετικά χαμηλές απολαβές, παρότι οι μισθοί έχουν αυξηθεί έως και 40% σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.
Η δημόσια διαβούλευση
Θυμίζουμε ότι ο διαγωνισμός για την προμήθεια 700 λεωφορείων και τρόλεϊ νέας τεχνολογίας είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούλιο του 2014, κατά τη διάρκεια της οποίας οι δυνητικά ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς θα έχουν τη δυνατότητα να διατυπώσουν εποικοδομητικές παρατηρήσεις και σχόλια σε σχέση με τις τεχνικές προδιαγραφές και τον ενδεικτικό προϋπολογισμό, ο οποίος προβλέπεται με τα σημερινά δεδομένα στα 400 εκατ. ευρώ. Ο αρχικός στόχος προέβλεπε την προκήρυξη του διαγωνισμού τον Οκτώβριο του 2024. Ωστόσο, αυτή η ημερομηνία έχει πλέον αναβληθεί, με το χρονοδιάγραμμα να μετατίθεται για μεταγενέστερη περίοδο.
Επισημαίνεται ότι οι τεχνικές προδιαγραφές για τη νέα διαγωνιστική διαδικασία έχουν διαμορφωθεί ύστερα από ενδελεχή μελέτη, καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκει να αποφύγει εμπόδια που προέκυψαν στον πρώτο διαγωνισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν ο αποκλεισμός, την τελευταία στιγμή, της εταιρείας BYD Electric Bus & Truck Hungary KFT, την οποία εκπροσωπεί στην Ελλάδα ο εισηγμένος όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος, από το τέταρτο τμήμα του έργου.
Ο πρώτος διαγωνισμός
Στον πρώτο διαγωνισμό απαιτήθηκαν περίπου δυόμιση χρόνια από την προκήρυξη μέχρι την κατακύρωση των τριών από τα πέντε συνολικά τμήματα. Το πρώτο και το τέταρτο τμήμα του έργου ακυρώθηκαν, με το τελευταίο να εντάσσεται πλέον στον προσεχή διαγωνισμό για την προμήθεια των νέων 700 ηλεκτρικών λεωφορείων. Στα υπόλοιπα ανάδοχοι αναδείχθηκαν η κινεζική Yutong, η οποία στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, η Iveco για 100 αρθρωτά αστικά οχήματα 18 μέτρων με CNG και κατηγορία EURO VI και η ιταλική Menarini SA (πρώην Industria Italiana Autobus) για 200 απλά αστικά οχήματα 12 μέτρων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο
(CNG).
Στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, υπογράφηκε ανάμεσα στο υπουργείο Μεταφορών και την Menarini η τροποποιημένη σύμβαση για την προμήθεια των 200 λεωφορείων, βάσει της οποίας το τίμημα για το ελληνικό δημόσιο αυξήθηκε κατά 16%, δηλαδή στα 60,3 εκατ. ευρώ (74,7 εκατ. ευρώ μαζί με τον ΦΠΑ).