ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η "τριάδα" που θα τροφοδοτήσει τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου το 2025
Σάββατο, 30-Νοε-2024 08:23
Του Νίκου Ρουσάνογλου
Τρεις θα είναι οι παράγοντες που θα ενισχύσουν τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τα επόμενα τρίμηνα, αρχής γενομένης από την Αττική Οδό, που ήδη έχει αρχίσει να αποφέρει καρπούς. Μαζί όμως με την συγκεκριμένη παραχώρηση, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 στις "μηχανές" του ομίλου θα προστεθούν επίσης η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως επίσης και η νέα μονάδα παραγωγής φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, η οποία ολοκληρώνει αυτήν την περίοδο την δοκιμαστική της λειτουργία.
Αυτό σημαίνει ότι το 2025, ο όμιλος θα προσθέσει σημαντικά "όπλα" προκειμένου να ενισχύσει σημαντικά τόσο τα έσοδα, όσο και την συνολική του κερδοφορία, εξασφαλίζοντας άμεσα την πλήρη κάλυψη των απωλειών που θα έχει από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η οποία ολοκληρώθηκε και τυπικά την Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι φιλοδοξία της διοίκησης είναι να μετατρέψει την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ηγέτιδα δύναμη στον τομέα των υποδομών, όχι μόνο σε τοπικό, ή περιφερειακό επίπεδο, αλλά και πανευρωπαϊκά. Η Αττική Οδός κατέγραψε αύξηση της κυκλοφορίας κατά 5,6% το φετινό δεκάμηνο (Ιαν. – Οκτώβριος), ενώ ειδικά για τον μήνα Οκτώβριο, όταν δηλαδή ξεκίνησε η διαχείριση του οδικού άξονα από τον όμιλο, η αύξηση διαμορφώθηκε σε 6,8%, ξεπερνώντας τις αρχικές εκτιμήσεις. Η διοίκηση εκτιμά ότι η συγκεκριμένη σύμβαση θα ενισχύσει τα μεγέθη του ομίλου ήδη από το τέταρτο τρίμηνο του έτους.
Παράλληλα, η νέα μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, ισχύος 877 MW (σε κοινοπραξία 50-50% με την Motor Oil), βρίσκεται ήδη σε δοκιμαστική λειτουργία, με την εμπορική της λειτουργία να αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, όπου και θα αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο αποδοτική μονάδα φυσικού αερίου στη χώρα (64% αποδοτικότητα). Επίσης, για τις αρχές του 2025 τοποθετείται και η έναρξη της 35-ετούς περιόδου παραχώρησης του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, της Εγνατίας Οδού. Μάλιστα, ειδικά η συγκεκριμένη σύμβαση, περιλαμβάνει και σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο, εκτιμώμενου ύψους 700 εκατ. ευρώ (χωρίς να υπολογίζονται και τα έργα συντήρησης), που θα ενισχύσει και την θυγατρική ΤΕΡΝΑ, τον κατασκευαστικό "βραχίονα" του ομίλου.
Κατά το φετινό εννεάμηνο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέγραψε αύξηση των καθαρών κερδών (προσαρμοσμένα) κατά 29,2% σε 114,6 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 96,1 εκατ. ευρώ αφορούν συνεχιζόμενες δραστηριότητες και τα υπόλοιπα, την συνεισφορά της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Αντίστοιχα, η λειτουργική κερδοφορία αυξήθηκε κατά 9,5% σε 433,9 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 279,2 εκατ. ευρώ από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, ενώ το περιθώριο διαμορφώθηκε σε 17,5% από 15,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Όσον αφορά τα συνολικά έσοδα, αυτά ανήλθαν σε 2,48 δις ευρώ, έναντι 2,53 δις ευρώ πέρσι.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα φετινά κέρδη μετά από φόρους, έχουν συμπεριληφθεί και γεγονότα που έχουν τον χαρακτηρισμό του μη λειτουργικού αποτελέσματος, όπως κέρδος 5,4 εκατ. ευρώ από αποτιμήσεις λοιπών συμμετοχών (έναντι κέρδους 3,6 εκατ. ευρώ από την αντίστοιχη περίοδο του 2023), ζημία 3,4 εκατ. ευρώ από την αποτίμηση προθεσμιακών συμβολαίων αγοραπωλησίας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου (έναντι κέρδους 14,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο), αλλά και ζημία 0,9 εκατ. ευρώ από την μείωση της εύλογης αξίας του ενσωματωμένου παραγώγου, έναντι ζημίας 5,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Ταυτόχρονα με την ωρίμανση των ήδη συμβασιοποιημένων έργων, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει καταφέρει να προσθέσει νέα έργα, που θα υπογραφούν το επόμενο διάστημα, σε τομείς, όπως η διαχείριση υδάτων και απορριμμάτων, συνολικού ύψους 1 δις ευρώ. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφώνεται σε 5 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 3,6 δις ευρώ είναι υπογεγραμμένες συμβάσεις. Ειδικά, στον κατασκευαστικό τομέα, τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 916,7 εκατ. ευρώ, από 991,6 εκατ. ευρώ, μια μείωση κατά 7,6%. Ωστόσο, τα λειτουργικά κέρδη κατέγραψαν άνοδο κατά 22,7% σε 98,2 εκατ. ευρώ, στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς καταδεικνύει ότι τα έργα του ομίλου είναι κερδοφόρα. Σημαντικό ρόλο σε αυτό διαδραματίζει ασφαλώς ότι πάνω από το 75% αφορά σε ιδιωτικά έργα, είτε του ίδιου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είτε τρίτων.
Όσον αφορά στο νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης η κατασκευή προχωράει με γρήγορους ρυθμούς με την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών να ξεπερνάει ήδη το 40% και η ολοκλήρωσή του να αναμένεται στα επόμενα 2 χρόνια. Την ίδια στιγμή, οι προπαρασκευαστικές εργασίες για το έργο του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος στο Ελληνικό προχωρούν, με τις κύριες εργασίες να αναμένονται να ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους. Τέλος, συνεχίζονται οι διεργασίες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητοδρόμου στην Ευρώπη, εντός του 2025.