Σήμερα η Black Friday - Ο χαμηλός πήχης προσδοκιών των εμπόρων και οι αλλαγές στις προσφορές
Παρασκευή, 29-Νοε-2024 07:30
Του Γιώργου Λαμπίρη
Μειωμένη είναι η κίνηση σε επιμέρους τομείς της αγοράς λιανικής παρά τις προσφορές που έχουν ξεκινήσει ενόψει της Black Friday στον τομέα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, όπως αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς στο Capital.gr.
Οι προσδοκίες πλέον μετατοπίζονται για σήμερα Παρασκευή για αύριο Σάββατο, ενώ την Κυριακή που τα καταστήματα θα είναι εν λειτουργία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν θα λειτουργήσουν στην ευρύτερη περιφέρεια. Πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι οι τηλεοράσεις και κάποιες μικροσυσκευές παρουσίασαν κάποια κίνηση χωρίς ωστόσο να πρόκειται για κάτι θεαματικό, ενώ δεν κινήθηκαν οι μεγάλες λευκές συσκευές με την ζήτηση να βρίσκεται μακριά από τις προσδοκίες των εμπόρων. Ο λόγος είναι ότι το καταναλωτικό κοινό προσδοκά ότι τις τελευταίες τρεις μέρες – Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο - θα μειωθούν κι άλλο οι τιμές στα προϊόντα τεχνολογίας και τα ρούχα, τηρώντας στάση αναμονής για να πραγματοποιήσει τις αγορές του. Ωστόσο οι τιμές δεν μεταβάλλονται τις τρεις αυτές ημέρες, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου. Επιμέρους επιχειρήσεις κάνουν κινήσεις για να προσελκύσουν τους καταναλωτές. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το Πλαίσιο, όπου για παράδειγμα διαθέτει ένα προϊόν για τρεις ώρες – κατά τις βραδινές ώρες - σε πολύ χαμηλή τιμή στο site του, γεγονός που φαίνεται να αποδίδει σε ένα βαθμό.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η Black Friday φαίνεται να έχει χάσει το χαρακτήρα που είχε όταν ξεκίνησε, δεδομένου ότι ήδη από τις 10 Νοεμβρίου οι επιχειρήσεις για να προσελκύσουν τον κόσμο στα καταστήματα έχουν ήδη προβεί σε κάποιες προσφορές, που κατά βάση κινούνται σε μικρότερο ποσοστό από αυτό που κινούνταν η παραδοσιακή Black Friday, όταν αυτή λάμβανε χώρα μία συγκεκριμένη ημέρα του Νοεμβρίου όπως συνέβαινε κατά το παρελθόν. Πρόκειται για εξέλιξη που σε ένα βαθμό φαίνεται να έχει αποπροσανατολίσει το καταναλωτικό κοινό.
Φέτος η χρονιά είναι συνολικά υποτονική σε πολλούς κλάδους λιανικής, δεδομένου ότι η επιμήκυνση της περιόδου Black Friday σε εβδομάδα ή δεκαπενθήμερο έχει επιδράσει αρνητικά στην κίνηση της αγοράς. Σε ό,τι αφορά ειδικά την κατηγορία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών το 80% του τζίρου προέρχεται από αγορές που αφορούν αγορές αντικατάστασης ενός παλαιού προϊόντος που πλέον δεν λειτουργεί ή είναι παρωχημένης τεχνολογίας, επομένως λείπει σε μεγάλο βαθμό ο παράγοντας της αυθόρμητης αγοράς.
Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν τιμές Black Friday σε τιμές κόστους για να πωληθούν κάποια προϊόντα που είναι καταργημένα ή δεν πωλούνται εύκολα, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Το Black Friday φαίνεται με βάση στελέχη της αγοράς ηλεκτρικών να έχει εξελιχθεί σε ευκαιρία για αύξηση του όγκου πωλήσεων και του τζίρου μέσα από μία πιο μακροχρόνια οπτική σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των προσφορών.
Η εικόνα στον τομέα ένδυσης – υπόδησης
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στον χώρο της ένδυσης, όπου ήδη υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν ξεκινήσει προεκπτώσεις (θυμίζουμε ότι η επίσημη εκπτωτική περίοδος ξεκινάει τον Ιανουάριο). Πρακτικά και σε αυτόν τον τομέα, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των πολυκαταστημάτων Attica, Δημοσθένης Μπουμής στο περιθώριο εταιρικής παρουσίασης, πολλές επιχειρήσεις προβαίνουν σε προεκπτώσεις, δεδομένου ότι ήδη από το 2022 έχει καταργηθεί το δεκαήμερο εκπτώσεων από την κυβέρνηση και με αυτό τον τρόπο πολλές επιχειρήσεις πραγματοποιούν εκπτώσεις από 10% έως και 30% προκειμένου να κινηθεί η αγορά. Χωρίς ωστόσο να ποντάρουν αμιγώς στην Black Friday, αλλά ευρύτερα στο να προσελκύσουν κοινό σε μία μεγαλύτερη χρονική περίοδο εντός του Νοεμβρίου και στη συνέχεια να προετοιμαστούν για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων όπου πραγματοποιείται περίπου το 25% των πωλήσεων του κλάδου.
Τα σούπερ μάρκετ
Από πλευράς τους και τα σούπερ μάρκετ έχουν ενταχθεί και αυτά το τελευταίο διάστημα υπό την "ταμπέλα" της Black Friday, πραγματοποιώντας προσφορές σε επιμέρους προϊόντα, επικαλούμενα τη συγκεκριμένη εκπτωτική ημέρα. Η Lidl από την πλευρά της, όπως ανέφερε σε πρόσφατο δημοσίευμά του το Capital.gr, επενδύει στη διεύρυνση των μεριδίων αγοράς της καθότι μόνο για σήμερα Παρασκευή έχει προγραμματίσει να πραγματοποιήσει έκπτωση 30% σε όλα τα νωπά κρέατα, πουλερικά και ψάρια στο σύνολο του δικτύου των 231 καταστημάτων της.
Σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό για την Black Friday η Μασούτης θα πραγματοποιήσει έκπτωση 30% σε όλες τις ηλεκτρικές συσκευές και τα παιχνίδια, όπου πρόκειται επί της ουσίας για μη ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά πρώτης ανάγκης. Επίσης η ΑΒ Βασιλόπουλος θα πραγματοποιήσει προωθητικές σε καλλυντικά, ηλεκτρικές συσκευές και σε ορισμένα προϊόντα στην κατηγορία τροφίμων και ποτών, όπως κωδικοί καφέ της Nestle ή δημητριακά Quaker της PepsiCo Hellas, τα οποία κατά κανόνα χρηματοδοτούνται από τους ίδιους τους προμηθευτές. Από την ευρύτερη διαδικασία προσφορών της Black Friday απέχει ο Σκλαβενίτης, ο οποίος παγίως επιλέγει να διαφοροποιείται σε αυτές τις περιπτώσεις, δεδομένου ότι για παράδειγμα δεν διαθέτει φυλλάδιο προσφορών με προϊόντα κατά τη διάρκεια του έτους όπως οι υπόλοιπες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ δεν πραγματοποιεί τηλεοπτική διαφήμιση ή διαφημιστικές καταχωρήσεις σε μέσα ενημέρωσης. Σε ό,τι αφορά τα My market πραγματοποιούν προσφορές στο πλαίσιο της Black Friday σε επιμέρους κωδικούς προϊόντων από διαφορετικές κατηγορίες, τα οποία ωστόσο θα μπορούσε κανείς να τα βρει σε προσφορά όπως και στις υπόλοιπες αλυσίδες και τις υπόλοιπες ημέρες του έτους, καθότι αποτελεί πάγια τακτική προμηθευτών και σούπερ μάρκετ η υλοποίηση προσφορών στα προϊόντα για την προσέλκυση των καταναλωτών.