Σαρακάκης: Ο ιστορικός όμιλος και η αναδιάρθρωση του δανεισμού

Σάββατο, 02-Νοε-2024 08:10

Σαρακάκης: Ο ιστορικός όμιλος και η αναδιάρθρωση του δανεισμού

Του Γιώργου Λαμπίρη

Εχέγγυο για τη βιωσιμότητα και την επόμενη μέρα του ομίλου αποτελεί η αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού που πέτυχε ο όμιλος Σαρακάκη, μία από τις παλαιότερες και πλέον ιστορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα στον τομέα της εισαγωγής και πώλησης οχημάτων. Η συγκεκριμένη εξέλιξη δίνει την δυνατότητα πρόσβασης εκ νέου σε πηγές χρηματοδότησης, προκειμένου η επιχείρηση να είναι σε θέση να κινηθεί περαιτέρω στην αγορά, ικανοποιώντας τον σχεδιασμό και αξιοποιώντας ευκαιρίες που θα της παρουσιαστούν.

Η πρόβλεψή το ομίλου για τον κύκλο εργασιών του 2024 είναι πως θα συνεχίσει να κινείται με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης στα επίπεδα του 15% σε σύγκριση με το 2023. Σε ό,τι αφορά το προσαρμοσμένο EBITDA της φετινής χρονιάς εκτιμάται από την επιχείρηση ότι θα κινηθεί με τον ίδιο ρυθμό αύξησης με αυτόν του κύκλου εργασιών. Ο όμιλος προσδοκά για φέτος ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων, ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν οι προϊοντικές κατηγορίες των μοτοσυκλετών, των επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγά, αγροτικά) και των βαρέων μηχανημάτων έργου όπου η εταιρία έχει ήδη ηγετική παρουσία στην αγορά. Το 2023 ο κύκλος εργασιών του ήταν σημαντικά αυξημένος στα 210,65 εκατομμύρια ευρώ από 167,96 εκατομμύρια ευρώ το 2022 και τα αποτελέσματά του ήταν ζημιογόνα κατά 15,39 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 1,38 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα. Στη διάρκεια του 2023 προχώρησε σε απομείωση περιουσιακών στοιχείων συνολικού ύψους 26,46 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο όμιλος τα τελευταία χρόνια έχει έρθει αντιμέτωπος με σημαντικές δυσχέρειες, έχοντας στο τέλος του 2023 συσσωρευμένες ζημίες ύψους 33,95 εκατομμυρίων ευρώ, σημαντικά ωστόσο μειωμένες σε σχέση με το 2022 όπου το αντίστοιχο ποσό ήταν 195,49 εκατομμύρια ευρώ. Επισημαίνουμε εδώ ότι με απόφαση της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης η εταιρεία μείωσε τις λογιστικές ζημίες ποσού 124,64 εκατ. ευρώ με ισόποσο συμψηφισμό εκ του λογαριασμού "Διαφορά μετοχών υπέρ το άρτιο".

Η αναδιάρθρωση του δανεισμού

Επιπλέον, το 2022 ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός ήταν για τον όμιλο ήταν 179,84 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που μειώθηκε στα 42,59 εκατομμύρια ευρώ το 2023 μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας αναδιάρθρωσης και για την εταιρεία από 104,84 εκατ. ευρώ σε 42,59 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι τόσο η εταιρεία όσο και ο όμιλος είχαν συνάψει κοινά ομολογιακά δάνεια ύψους 105 εκατ. ευρώ και 180 εκατ. ευρώ αντίστοιχα με ομολογιούχους δανειστές τις επενδυτικές εταιρείες Sohanalo Ltd και Galaxy IV Funding Designated Activity Company, για τα οποία η επιχείρηση διαπραγματεύτηκε και πέτυχε την αναδιάρθρωση του δανεισμού της.

H επιχείρηση ιδρύθηκε από τον Ιωάννη Σαρακάκη το 1922, στη Θεσσαλονίκη με την εισαγωγή και πώληση οχημάτων και μελών οχημάτων. Το 1941, τα κεντρικά γραφεία μεταφέρθηκαν στην Αθήνα όπου ιδρύθηκε επίσημα ο Όμιλος το 1954. Η παραγωγή σωμάτων λεωφορείων σε εισαγόμενα σασί ξεκίνησε το 1962, αλλά το 1966 η εταιρεία εισήγαγε τα δικά του αναπτυσσόμενα σασί με μηχανές της Volvo. Σήμερα δραστηριοποιείται στην εισαγωγή επιβατικών αυτοκινήτων Honda, Volvo και Mitsubishi, στην εμπορία μοτοσυκλετών Honda και Peugeot, στα επαγγελματικά οχήματα, τις μηχανές θαλάσσης αλλά και στον τομέα των μπαταριών.

Σε ό,τι αφορά το τοπίο της αγοράς, το 2023 ταξινομήθηκαν 134.316 αυτοκίνητα αντί 105.283 αυτοκινήτων το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 27,58%. Επίσης, οι συνολικές ταξινομήσεις των μοτοσυκλετών το 2023 ανήλθαν σε 65.896 μονάδες, έναντι των 55.691 μονάδων το 2022 σημειώνοντας αύξηση 18,32%. Η Honda το 2023 πραγματοποίησε ταξινομήσεις μοτοσυκλετών οι οποίες αντιστοιχούν σε μερίδιο αγοράς 21% (13.827 μονάδες).