Έργα ύδρευσης ύψους 700 εκατ. ευρώ εμπλουτίζουν το χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων
Τρίτη, 29-Οκτ-2024 07:30
Του Νίκου Ρουσάνογλου
Σημαντική τόνωση των μελλοντικών λειτουργικών κερδών κι ασφαλώς κι εσόδων, θα αποτελέσουν για τις κατασκευαστικές εταιρείες τα έργα ΣΔΙΤ ύψους 700 εκατ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν τον τελευταίο μήνα και για τα οποία, ήδη, έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες ανάθεσης. Πρόκειται για το "πακέτο" των πέντε έργων περιβάλλοντος, που αποτελούν μέρος του προγράμματος "Ύδωρ 2.0" και αναμένεται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής, στο σκέλος της διαχείρισης των όλο και λιγότερων υδάτινων πόρων της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάστηκαν και δημοπρατήθηκαν πέντε έργα, σε διάφορες περιοχές της χώρας, προκειμένου να αξιοποιηθεί με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, ο υδροφόρος ορίζοντας για λόγους άρδευσης. Όμιλοι, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Metlen, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Άβαξ και η Intrakat, είτε αυτόνομα, είτε σε συνεργασία με εξειδικευμένες εταιρείες στο αντικείμενο αυτό, όπως για παράδειγμα η Μεσόγειος, αναμένεται να μελετήσουν, να κατασκευάσουν και να διαχειριστούν τις υποδομές αυτές για τα επόμενα χρόνια.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα είναι αυτό στην Ξάνθη, που προβλέπει την μεταφορά νερού από τον ποταμό Νέστο προς την ανατολική πεδιάδα της περιοχής, με στόχο την κάλυψη των αρδευτικών της αναγκών και συγκεκριμένα μιας έκτασης συνολικής επιφάνειας 56.000 στρεμμάτων. Το έργο είναι ύψους 210 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και ήδη, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος, όντας η μόνη εταιρεία που υπέβαλλε δεσμευτική προσφορά πριν από μερικές ημέρες. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι προσωρινός ανάδοχος και για το έργο Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων-Φράγμα Αγίου Ιωάννη στο Λασίθι της Κρήτης, ύψους 69,31 εκατ. ευρώ.
Το σχήμα Μυτιληναίος-Μεσόγειος και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικούν με αντίστοιχες προσφορές και το ΣΔΙΤ της Υπέρειας-Ορφανών στην Καρδίτσα της Θεσσαλίας, ύψους 131,2 εκατ. ευρώ, ενώ για το Φράγμα Μιναγιώτικο στην Μεσσηνία, έργο ύψους 145 εκατ. ευρώ, προσφορές έχουν υποβάλλει τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Τ.Ε. ΧΡ. Δ. Κωνσταντινίδης και Μυτιληναίος-Intrakat-Μεσόγειος. Το πρώτο έργο θα εξυπηρετεί τις αρδευτικές ανάγκες μιας συνολικής έκτασης 74.650 στρεμμάτων και το δεύτερο τις αντίστοιχες μιας έκτασης 35.000 στρεμμάτων.
Αντίστοιχα, για το έργο των αρδευτικών δικτύων στον Ταυρωπό της Καρδίτσας, ύψους 159,65 εκατ. ευρώ, η μοναδική οικονομική προσφορά έχει δοθεί από το σχήμα Άκτωρ Παραχωρήσεις-Άβαξ. Το συγκεκριμένο έργο προβλέπεται να εξυπηρετεί μια περιοχή 115.000 στρεμμάτων.
Παράλληλα, προχωρούν και οι υπογραφές συμβάσεων για διαγωνισμούς, όπου έχει προκύψει ανάδοχος. Πρόσφατα, η Άκτωρ υπέγραψε την σύμβαση για την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά στην Λέσβο, ύψους 98 εκατ. ευρώ. Το σύνθετο αυτό έργο αναμένεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα ύδρευσης του νησιού, παρέχοντας έως 24.000 κυβικά νερού την ημέρα κι εξυπηρετώντας τις ετήσιες ανάγκες 270.000 ανθρώπων. Αντίστοιχα, η ΤΕΡΝΑ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει το έργο υδροδοτικό έργο Πρέβεζα-Άρτα-Λευκάδα, ύψους 141,68 εκατ. ευρώ. Η συγκεκριμένη σύμβαση αφορά την κατασκευή ενός νέου δικτύου μεταφοράς πόσιμου νερού, με σκοπό την αντικατάσταση του σημερινού υδραγωγείου, που χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση των παραπάνω περιοχών.
Συνολικά, στο πακέτο έργων "Ύδωρ 2.0" περιλαμβάνονται 21 αρδευτικά έργα, συνολικού ύψους άνω των 1,6 δις ευρώ. Από αυτά τα έργα θα αρδεύονται 1,3 εκατ. στρέμματα αγροτικής γης. Με το "Ύδωρ 2.0", επιδιώκεται να κατασκευαστούν οι απαιτούμενες υποδομές, για την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων έλλειψης αρδευτικού νερού σε πολλές περιοχές της χώρας, όπως επίσης και διαχρονικά προβλήματα από την ελλειμματική διαχείριση των υδάτινων πόρων προς όφελος του αγροτικού τομέα και φυσικά των καταναλωτών. Στην δέσμη των έργων, περιλαμβάνονται φράγματα, αρδευτικά δίκτυα, λιμνοδεξαμενές και άλλες επενδύσεις, που συνδέονται με την γεωργία.
Μάλιστα, ρόλο συμβούλου και υπεύθυνου ωρίμανσης για αρκετά από τα έργα, έχει αναλάβει η EBRD.
Επιπλέον 61 έργα, συνολικού ύψους 750 εκατ. ευρώ, που προχωρά το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, έχουν πλέον περάσει υπό την εποπτεία του Υπ. Υποδομών. Τα έργα αυτά είναι προϋπολογισμού από 2,2 εκατ. ευρώ, έως και 50 εκατ. ευρώ και αφορούν σε μικρότερης κλίμακας έργα, που έχουν περισσότερο τοπικό, ή περιφερειακό χαρακτήρα.