Ηλεκτρικά: Πτώση τζίρου το 2024 - Σταθερές οι τιμές για να διατηρηθεί η κατανάλωση
Κυριακή, 06-Οκτ-2024 08:24
Του Γιώργου Λαμπίρη
Καθοδική είναι η πορεία της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών στη διάρκεια του 2024 σε σύγκριση με το 2023. Κυριότερος λόγος για τη συγκεκριμένη εικόνα είναι ότι έως και τον Αύγουστο του 2023 εξαργυρώνονταν ακόμη τα voucher για το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω - Αλλάζω Συσκευή", γεγονός που πέρυσι έφερε αυξημένες πωλήσεις για τις συσκευές τις οποίες επιδοτούσε το πρόγραμμα, ήτοι τα κλιματιστικά, τα ψυγεία και τους καταψύκτες. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών (major domestic appliances), και κυρίως τα ψυγεία και ο κλιματισμός, να διατηρούν αρνητικό πρόσημο πωλήσεων φέτος σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Έτσι, παρά το ότι ο κλιματισμός έκανε φέτος peak τριμήνου λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν στη χώρα μας, δεν κατάφερε να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε στις πωλήσεις μετά λήξη του "Ανακυκλώνω - Αλλάζω Συσκευή".
Στον αντίποδα, ανοδική διαδρομή ακολουθούν οι τηλεοράσεις, δεδομένου ότι πωλούνται φθηνές συσκευές μεγάλης επιφάνειας σε ίντσες, καθότι κινούνται επιθετικά οι εταιρείες, με αποτέλεσμα να έχουν μειωθεί οι τιμές τους. Για παράδειγμα, ένα από τα μοντέλα τηλεοράσεων 75 ιντσών της Samsung πωλείται αυτή τη στιγμή 729 ευρώ, γεγονός που αποτελεί θέλγητρο για τους καταναλωτές. Επιπλέον, και η κινητή τηλεφωνία συνεχίζει να κινείται θετικά.
Καταλαγιάζει η ζήτηση για air fryers
Σε ό,τι αφορά τις οικιακές μικροσυσκευές, η εικόνα αυτή τη στιγμή είναι ότι πωλούνται καλύτερες ποιοτικά συσκευές με υψηλότερη τιμή, ωστόσο οι πωλήσεις σε τεμάχια είναι μειωμένες. Στην ίδια κατηγορία με αυτήν των μικροσυσκευών έχει ξεκινήσει να σταθεροποιείται ο τομέας των air fryers, που είχαν εμφανίσει μεγάλη άνοδο πωλήσεων το προηγούμενο διάστημα, καθότι σταδιακά "ωριμάζει" η συγκεκριμένη υποκατηγορία λόγω της πώλησης μεγάλου αριθμού προϊόντων το διάστημα που προηγήθηκε.
Ταυτόχρονα, στον τομέα του εφοδιασμού συνεχίζονται οι πιέσεις στη Διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα να απαιτούνται περί τις 30-40 ημέρες για τις παραδόσεις κοντέινερ από την Κίνα, και δεδομένου ότι δεν αποτελεί, λόγω των συγκεκριμένων εξελίξεων, λιμάνι φόρτωσης ο Πειραιάς. Παρ’ όλα αυτά, στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι τιμές στα προϊόντα δεν έχουν επηρεαστεί ανοδικά στην ελληνική αγορά. Είναι γεγονός ότι οι εταιρείες δεν έχουν μπει σε διαδικασία ανατιμήσεων για να κρατήσουν την κατανάλωση, σε ένα διάστημα το οποίο χαρακτηρίζεται από μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.
Oι προσδοκίες για τη φετινή Black Friday
Η επόμενη σημαντική στιγμή για αύξηση του τζίρου εκτιμάται ότι θα είναι η Black Friday. Αίνιγμα για τον κλάδο αποτελεί, ωστόσο, εάν θα διατεθούν φθηνότερα προϊόντα ή ακριβότερα. Αυτή τη στιγμή αρκετές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στη διάθεση οικονομικών προϊόντων, θεωρώντας ότι κερδίζουν την προτίμηση των καταναλωτών λόγω της μείωσης του εισοδήματός τους. Ωστόσο η καταναλωτική συμπεριφορά αποτελεί έναν αστάθμητο παράγοντα, ο οποίος επί του παρόντος δεν μπορεί να προβλεφθεί. Για παράδειγμα, το 2022 το καταναλωτικό κοινό αγόρασε ακριβές συσκευές σε χαμηλότερες τιμές και το 2023 κινήθηκε σε φθηνότερες επιλογές. Στρατηγικά, πάντως, υπάρχουν αρκετές εταιρείες λιανικής που θεωρούν ότι το κοινό θα αναζητήσει τις οικονομικότερες συσκευές, γι’ αυτό και στοκάρουν φθηνότερα προϊόντα στις αποθήκες τους.
Tι δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς
Όπως προκύπτει από στοιχεία μέτρησης της εταιρείας GfK που έχουμε στη διάθεσή μας, για το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2024, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών σε τεμάχια εμφανίζουν πτώση κατά 2,6%, από 10,93 εκατομμύρια πέρυσι σε 10,65 εκατομμύρια φέτος. Αντίστοιχα, ο τζίρος είναι επίσης μειωμένος κατά 6,3%, από 1,72 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023 σε 1,61 δισεκατομμύρια ευρώ το επτάμηνο του 2024.
Στις επιμέρους κατηγορίες, οι μικρές οικιακές συσκευές, όπως προαναφέρθηκε, εμφανίζουν ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία κατά 7%, οι μεγάλες συσκευές μείωση κατά 20,8% (λόγω διακοπής του προγράμματος "Ανακυκλώνω"), τα προϊόντα οικιακής ψυχαγωγίας, όπως τηλεοράσεις, κονσόλες παιχνιδιών, εμφάνισαν στην περίοδο αναφοράς αύξηση σε πωλήσεις τεμαχίων κατά 1,3%, αλλά και σε τζίρο κατά 3,2%. Τα προϊόντα τεχνολογίας σε τεμάχια αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 6,2% και σε αξία 1,2% και τα προϊόντα τηλεφωνίας παρουσίασαν επίσης άνοδο κατά 3,2% σε τεμάχια και κατά 6,9% σε αξία.