Συνεχίζουν τις επενδύσεις στα πλοία μεταφοράς containers οι Έλληνες εφοπλιστές

Τρίτη, 24-Σεπ-2024 09:09

Συνεχίζουν τις επενδύσεις στα πλοία μεταφοράς containers οι Έλληνες εφοπλιστές

Της Αναστασίας Βαμβακά

H σημαντική άνοδος των ναύλων, απόρροια της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, πυροδοτεί ξανά το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για επενδύσεις στα containerships, με νέες παραγγελίες και αγοροπωλησίες  -κυρίως στα τύπου feeder πλοία- αλλά και με ναυλώσεις. 

Η Ελλάδα  από τα μέσα της χρονιάς έχει ξεπεράσει τη Γερμανία ως η χώρα με τον μεγαλύτερο στόλο ναυλωμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι Έλληνες, Καναδοί, Βρετανοί, Κινέζοι και Ιάπωνες εφοπλιστές που διαθέτουν στόλους με containerships, έχουν μεγαλύτερα βιβλία παραγγελιών με υπό ναύλωση πλοία από τους Γερμανούς πλοιοκτήτες, σύμφωνα με την Clarksons Research, ανατρέποντας μία παγιωμένη ισορροπία. 

Η μετατόπιση αυτή, όπως αναφέρει το Tradewinds, συμπίπτει με τη συρρίκνωση του στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ανήκουν σε ναυλωτές στο περίπου 40% της συνολικής χωρητικότητας – μειωμένη από σχεδόν το ήμισυ της συνολικής χωρητικότητας πριν από μια δεκαετία.

Αντίστοιχα και στις παραγγελίες, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv,  ανέφερε ότι 14 containerships διπλού καυσίμου με χρήση LNG έχουν ήδη παραγγελθεί από τις εταιρείες ελληνικών συμφερόντων CapitalExecutive Ship Management Corp, Navios maritime partners και Εuroseas Ltd. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πραγματοποίησαν φέτος συνολικές παραγγελίες για 18 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το προτεινόμενο καύσιμο που συνεχίζει και επιλέγεται είναι το "μεταβατικό" LNG κυρίως λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί σχετικά  με την υιοθέτηση ενός καυσίμου στην πορεία του κλάδου στην πλήρη απανθρακοποίηση έως το 2050.

Εκτός από το 2050, οι Έλληνες εφοπλιστές προσμετρούν στην απόφαση τους για τις πρόσφατες παραγγελίες τους και την  εφαρμογή από το 2025 στα ευρωπαϊκά λιμάνια του "fuel EU" όπως και την εφαρμογή του συστήματος EU Emissions Trading System (ETS), που αυξάνει το λειτουργικό κόστος των πλοίων, με την χρήση του LNG προς το παρόν είναι η πιο ιδανική και η πιο ασφαλής  επιλογή.

Η τεράστια κερδοφορία που συσσωρεύτηκε κατά τη διάρκεια των χρόνων του Covid έδωσε στις ναυτιλιακές εταιρείες τα εφόδια για περισσότερες αγορές πλοίων τη στιγμή που πολλοί παραδοσιακοί ανεξάρτητοι πλοιοκτήτες, ιδίως από τη Γερμανία, προτίμησαν να πουλήσουν τα πλοία τους παρά να ξεκινήσουν σημαντικά νέα projects για την ανανέωση του στόλου τους. Αυτή την καμπή, φαίνεται πως έχουν εκμεταλλευτεί οι Έλληνες εφοπλιστές  κόβοντας οι ίδιοι τα ηνία στις ναυλώσεις του στόλου, με παράλληλα σημαντικές παραγγελίες νέων πλοίων.