Σημάδια ζωής στις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΤΑ Courier
Σάββατο, 07-Σεπ-2024 08:00
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Ένα αχνό φως στο μακρύ τούνελ, που ονομάζεται αναδιάρθρωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, φάνηκε στο τέλος του 2023. Αυτό υποδηλώνουν τα οικονομικά αποτελέσματα της θυγατρικής ΕΛΤΑ Courier για την περσινή χρονιά, τα οποία ύστερα από ένα σερί ζημιογόνων χρήσεων, εμφάνισαν θετικό πρόσημο. Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία ταχυμεταφορών είχε να δει κέρδη από το μακρινό 2017, καθώς έπειτα και μέχρι το 2022 ξεκίνησε η κατρακύλα με το κοντέρ να γράφει μόνο ζημίες.
Η περσινή χρονιά σηματοδότησε, ωστόσο, μια διαφοροποίηση αυτής της εικόνας. Ειδικότερα, τα ΕΛΤΑ Courier για τη χρήση του 2023, μια από τις τελευταίες όπου δημοσιεύει ξεχωριστά από τον μητρικό όμιλο ισολογισμό, κατέγραψαν πωλήσεις μια ανάσα κάτω από τα 63 εκατ. ευρώ και πιο συγκεκριμένα στα 62,976 εκατ. έναντι 58,879 εκατ. το προηγούμενο διάστημα, σημειώνοντας άνοδο 7%. Το καθαρό αποτέλεσμα έκλεισε στην περιοχή των κερδών ύστερα από περίπου 5 συνεχόμενες ζημιογόνες χρήσεις. Πιο συγκεκριμένα, ανήλθαν σε 1,923 εκατ. ευρώ από ζημίες 3,082 εκατ. ευρώ το 2022. Βελτίωση εμφάνισαν και τα ίδια κεφάλαια, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 1 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2023 όταν στην προηγούμενη χρονιά είχαν παρουσιάσει αρνητικό πρόσημο, κλείνοντας σε -915.813 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τη φετινή τους πορεία, στις οικονομικές καταστάσεις σημειώνεται ότι στόχος είναι η διατήρηση ακόμη και η αύξηση του μεριδίου της στην αγορά, περαιτέρω ενίσχυση της κερδοφορίας της, ο εκσυγχρονισμός των λειτουργιών της, η περαιτέρω ανάπτυξη των σημείων πρόσβασης των καταναλωτών.
"Για το 2024 η εταιρεία συνεχίζει τη θετική της πορεία σημειώνοντας περαιτέρω αύξηση του κύκλου εργασιών της, καθώς και περαιτέρω βελτίωση των αποτελεσμάτων της σε επίπεδο EBITDA και κερδοφορίας προ φόρων σε σύγκριση με το 2023", επισημαίνεται στον ισολογισμό.
Η διαδικασία της απορρόφησης
Θυμίζουμε ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας που έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο για την οικονομική εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων, σε εξέλιξη βρίσκεται η απορρόφηση της θυγατρικής ΕΛΤΑ Courier από τον μητρικό όμιλο, η οποία θα ολοκληρωθεί εντός του 2024 και έχει σαν στόχο την ενοποίηση και τη βελτίωση της λειτουργίας του οργανισμού. Πρόκειται για μια κίνηση η οποία είχε εξαγγελθεί πριν από μερικούς μήνες από τη διοίκηση της δημόσιας επιχείρησης, η οποία κάνει προσπάθειες για να κρατηθεί στην επιφάνεια. Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία χρόνια και οι δύο εταιρείες κινούνται στην κόκκινη περιοχή, συσσωρεύοντας ζημίες και αρνητικά αποτελέσματα, τα οποία καλούνται να ξεπεράσουν.
Εκτός, όμως, από τις αρνητικές επιδόσεις σε οικονομικό επίπεδο, ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier σκοράρουν πολύ χαμηλά και στην αξιολόγηση από τους πελάτες τους, συγκεντρώνοντας έναν καταιγισμό αρνητικών σχολίων στο διαδίκτυο με την πλειονότητα των παραπόνων να κάνουν λόγο για κακή εξυπηρέτηση και ελλιπή ενημέρωση για τις παραδόσεις των δεμάτων, ιδιαίτερα στην περίπτωση των ΕΛΤΑ Courier.
Σε γενικές γραμμές, ο εγχώριος κλάδος των ταχυμεταφορών αποτελεί πόλο έλξης παραπόνων από την πλευρά των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, εταιρείες courier ήρθαν αντιμέτωπες με 27.202 υποθέσεις παραπόνων το 2022 έναντι 21.553 το 2021. Στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) ή διαφορετικά τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), όπως αποκαλείται ο δημόσιος οργανισμός, αντιστοιχούσαν 2.755 υποθέσεις το 2022 από 1.882 το 2021.
Η πλειονότητα των υποθέσεων (31%) αφορούσε απώλεια αντικειμένου. Πιο αναλυτικά, καταγράφηκαν 10.457 περιστατικά απώλειας δέματος, εκ των οποίων οι 8.470 αφορούσαν τις εταιρείες ταχυμεταφορών (γενική άδεια) και οι 1.986 τα ΕΛΤΑ (ΦΠΚΥ). Και στις υπόλοιπες κατηγορίες υποθέσεων, πρωταγωνίστησαν οι εταιρείες courier με 8.678 καταγγελίες για ζημία (από συνολικά 8.702), με 6.646 καταγγελίες για καθυστέρηση (από συνολικά 7.205) και 670 καταγγελίες για πλημμελή εξυπηρέτηση (από συνολικά 948) και με 2.128 καταγγελίες για άλλους λόγους (από συνολικά 2.394). Στη μόνη κατηγορία διαμάχης που έχασαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο ήταν στις καταγγελίες που σχετίζονταν με προβλήματα επίδοσης, όπου οι περισσότερες, δηλαδή οι 3.599 από τις συνολικά 4.299, στρέφονταν εναντίον παρόχων ταχυδρομικών υπηρεσιών με ειδική άδεια.