Πώς η Άκτωρ κέρδισε το στοίχημα του μετρό Θεσσαλονίκης

Παρασκευή, 06-Σεπ-2024 07:41

Στις πρώτες δοκιμές συρμού του Μετρό Θεσσαλονίκης παρέστη ο Κ. Καραμανλής

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Έναν χρόνο πριν είχαμε εξαγγείλει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί εγκαίρως και τότε αυτή η ανακοίνωση είχε αντιμετωπιστεί με ειρωνεία. Σήμερα το έργο στην πραγματικότητα έχει τελειώσει και οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, ανέφερε στη διάρκεια συνέντευξης τύπου για το Μετρό της Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Αλέξανδρος Εξάρχου. 

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι χρειάστηκαν πολλά χρόνια από τη δημοπράτηση και αυτό αποτελεί σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πώς αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά, όπως συνέβη το τελευταίο έτος με την ΑΚΤΩΡ, στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Εξάρχου καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια τον τελευταίο χρόνο και τέθηκε σε κίνηση το τεχνικό θηρίο που λέγεται ΑΚΤΩΡ. Χαρακτήρισε δε υποδειγματική τη συνεργασία της αναδόχου κοινοπραξίας και του Δημοσίου. Αυτό ας είναι το παράδειγμα που πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη στα τεχνικά πράγματα της χώρας, καθώς μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερα έργα, στο μέλλον, πρόσθεσε ο ίδιος. 

"Ο στόχος επετεύχθη", πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου. "Παραδίδουμε ενδεχομένως το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη", επισήμανε και συμπλήρωσε ότι ο σταθμός "Βενιζέλου" θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στην Ευρώπη. "Είμαστε υπερήφανοι που παραδίδουμε ένα στολίδι για τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα συνολικά", κατέληξε.

Όσο για το ποια είναι τα διδάγματα από την πολυετή περιπέτεια του μετρό της Θεσσαλονίκης και τι θα πρέπει να γίνει στο μέλλον ώστε τα έργα να παραδίδονται γρήγορα και στο σωστό κόστος, όπως είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ ένα έργο για να ξεκινήσει σωστά πρέπει να ανατεθεί σε μια εταιρεία ανάλογου μεγέθους, οι μελέτες να είναι ώριμες πριν δημοπρατηθούν και να υπάρχει ένα σύστημα που θα αντιμετωπίσει γρηγορότερα τις απαλλοτριώσεις. Ένα στοιχείο που καθυστερεί τα έργα, πάντως, όπως συνέβη και με το μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι τα αρχαία. Σε κάθε περίπτωση, όπως είπε ο κ. Εξάρχου, αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση η συνεργασία υπουργείου Πολιτισμού, υπουργείου Υποδομών και Αναδόχου Κοινοπραξίας.

Τα κύρια χαρακτηριστικά του μετρό 

Το μήκος του μετρό φτάνει τα 9,6 χιλιόμετρα και θα περιλαμβάνει 13 σταθμούς, ενώ το αμαξοστάσιο 52 χιλιάδων τ.μ. βρίσκεται στην Πυλαία. Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση θα φτάνει τους 254 χιλιάδες επιβάτες στο βασικό έργο, ενώ με την επέκταση της Καλαμαριάς θα προστεθούν ακόμη 87 χιλιάδες επιβάτες. Οι συρμοί θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένοι, κλιματιζόμενοι, 4 οχημάτων χωρίς οδηγό και θα έχουν χωρητικότητα 450 επιβάτες ο καθένας. Η χρονοαπόσταση λειτουργίας βάσει σχεδιασμού είναι τα 90 δευτερόλεπτα, ενώ η εμπορική ταχύτητα του συρμού θα είναι 30 χιλιόμετρα την ώρα με μέγιστη ταχύτητα τα 80 χιλιόμετρα. Η μεταφορική ικανότητα σχεδιασμού είναι 18 χιλιάδες επιβάτες/ώρα/κατεύθυνση, ενώ το σύστημα είναι φιλικό προς άτομα με ειδικές ανάγκες. Οι 13 σταθμοί με κεντρική αποβάθρα μήκους 60 μέτρων είναι εξοπλισμένοι με θύρες επί των αποβαθρών. 

Τα οφέλη για τη πόλη της Θεσσαλονίκης είναι: 

- Μείωση του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν στην πόλη, μείωση κυκλοφοριακών φόρτων

- Μείωση του μήκους διαδρομής των λεωφορειακών γραμμών με αναδιάταξη των λεωφορειακών γραμμών για τροφοδότηση του Μετρό και βελτιστοποίηση της λειτουργίας των λεωφορείων

- Μείωση των οχηματοχιλιομέτρων & μείωση των λεωφορειοχιλιομέτρων και κατά συνέπεια μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των παραγόμενων αερίων του θερμοκηπίου (CO2, NOx)

- Μείωση του θορύβου λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας των οχημάτων

- Περιορισμός των αναγκών στάθμευσης 

- Μείωση του χρόνου μετακίνησης των πολιτών - εξοικονόμηση χρόνου για τους πολίτες 

- Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας

- Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων

- Μείωση των δαπανών λειτουργίας & συντήρησης των Ι.Χ. οχημάτων

- Ενίσχυση της κινητικότητας και τόνωση της ανάπτυξης στις περιοχές πλησίον των σταθμών Μετρό

- Δημιουργία θέσεων εργασίας κατά τη λειτουργία του

- Αύξηση της αξίας των ακινήτων στις περιοχές πλησίον των σταθμών Μετρό

Σύμβαση λειτουργίας

Σημειώνεται ότι η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. έχει αναθέσει μετά από διεθνή διαγωνισμό σύμβαση ΣΔΙΤ στον ιδιώτη φορέα λειτουργίας THEMA τη λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Όπως τονίστηκε χθες, η THEMA θα αναλάβει το έργο της στις 29 Νοεμβρίου και ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου γίνονται οι σχετικές δοκιμές υπό την επίβλεψη του αναδόχου και της Ελληνικό Μετρό. 

Η εταιρεία ΤΗΕΜΑ αποτελείται από τις εταιρείες Azienda Trasporti Milanesi (ATMS.p.A.) και Egis Projects S.A.S με μεγάλη εμπειρία σε λειτουργία Μετρό χωρίς οδηγό (Μετρό Κοπεγχάγης, Μιλάνου κ.τ.λ.). Αντικείμενο της Σύμβασης είναι η παροχή των βασικών υπηρεσιών: Λειτουργία, Συντήρηση, Καθαρισμός, Φύλαξη (Security), Διαχείριση Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (AFC). 

Η διάρκεια της σύμβασης είναι 11 έτη, με προπαρασκευαστική περίοδο 14 μηνών η οποία ξεκίνησε στις 04.10.2023. Η σύμβαση θα ολοκληρωθεί στις 04.10.2034. Θα καλύψει πρώτα τη λειτουργία του Βασικού Έργου (Νοέμβριος 2024) και στη συνέχεια (εντός του 2025) θα προστεθεί και η επέκταση Καλαμαριάς. Η Καθαρή Παρούσα Αξία της Σύμβασης είναι 249.930.302 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. ενώ θα απαιτηθεί συνολικά η κινητοποίηση 400 περίπου ατόμων και εξειδικευμένων στελεχών.

Διαβάστε ακόμη:

* Στην τελική ευθεία η παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης από την ΑΚΤΩΡ