Καταλύτης για τα δεξαμενόπλοια η ανάκαμψη της Κίνας

Κυριακή, 11-Αυγ-2024 08:29

βαμβακα μεηλ

της Αναστασίας Βαμβακά

Η αποθήκευση αποθεμάτων της Κίνας και η μειωμένη δραστηριότητα των διυλιστηρίων σημαίνει ότι υπάρχει αμφιβολία για ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου. Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για να καθοριστεί εάν η κατανάλωση της Κίνας θα αυξηθεί, κάτι που θα επηρεάσει τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου και την αγορά ναύλων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκαν τα κινεζικά στοιχεία εισαγωγών και εξαγωγών για το πρώτο εξάμηνο του έτους. Με βάση την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, υπήρξε αξιοσημείωτη ενίσχυση σε βασικά εμπορεύματα όπως ο άνθρακας, το σιδηρομετάλλευμα και το LNG, τα οποία σημείωσαν σημαντική αύξηση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο οι εισαγωγές αργού πετρελαίου μειώθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο, εγείροντας ανησυχίες για την υγεία της κινεζικής οικονομίας και της ευρύτερης αγοράς πετρελαίου. Αυτή η μείωση των εισαγωγών αργού πετρελαίου από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο υποδεικνύει πιθανές αδυναμίες που θα μπορούσαν να έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις.

Όσον αφορά το θαλάσσιο εμπόριο, ο όγκος του αργού πετρελαίου που διακινήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2024 μειώθηκε κατά 5,80% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι Κινέζοι εισαγωγείς έχουν επίσης διαφοροποιήσει το μείγμα εισαγωγών τους. Συγκεκριμένα, η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία παρουσίασαν μείωση των όγκων που προορίζονται για την Κίνα, με μείωση -5,04% και -10,61% αντίστοιχα. Αντίθετα, σημειώθηκε αξιοσημείωτη αύξηση στις εισαγωγές από τη Βραζιλία (13,05%), το Ιράν (60,4%) και το Ιράκ (7,26%).

Οι τιμές

Το αργό πετρέλαιο συνεχίζει την πτωτική του τάση και την προηγούμενη εβδομάδα. Το Brent έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στα 82,63 δολάρια το βαρέλι ή -2,82%, ενώ ο δείκτης WTI διαμορφώθηκε στα 80,13 δολ./βαρέλι ή -2,53%. 

Έκθεση της Morgan Stanley προβλέπει ότι η αγορά αργού πετρελαίου θα κινηθεί σε πλεόνασμα μέχρι το 2025, με τις τιμές να πέφτουν στα μέσα έως τα υψηλά επίπεδα των 70 δολαρίων. Η αύξηση της προσφοράς από τον ΟΠΕΚ και τους μη ΟΠΕΚ παραγωγούς, περίπου 2,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αναμένεται να ξεπεράσει την αύξηση της ζήτησης.

Οι προσδοκίες είναι ότι ο ΟΠΕΚ δεν θα αλλάξει την πολιτική του όσον αφορά την παραγωγή στην υπουργική σύνοδο που θα πραγματοποιηθεί τον επόμενο μήνα και οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι το μπλοκ θα αρχίσει να χαλαρώνει τις περικοπές τον Οκτώβριο.

Όσον αφορά τα αποθέματα, τα εμπορικά αποθέματα αργού πετρελαίου των ΗΠΑ μειώθηκαν κατά -3,7 εκατ. βαρέλια την εβδομάδα που έληξε στις 19/7. Η συνεχής μείωση επί σχεδόν έναν μήνα υποδηλώνει ισχυρότερες εξαγωγές αργού από τις ΗΠΑ και όχι λόγω των δρομολογίων των διυλιστηρίων, τα οποία σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση από τον Φεβρουάριο σε - 2,1% και σήμερα βρίσκεται στο 91,6%.

Εν τω μεταξύ, τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων VLCC παρουσιάζουν κάποια σημάδια σταθεροποίησης, καθώς τα ναύλα διαμορφώθηκαν στα 36.011 δολάρια /ημέρα, το υψηλότερο για περισσότερο από έναν μήνα. Στα μικρότερα μεγέθη, τόσο τα Suezmax όσο και τα Aframax κυμαίνονται χαμηλότερα την εβδομάδα, στα 31.971 δολάρια/ημέρα, (-8,29%) και 35.795 δολάρια/ημέρα (-7,57%) αντίστοιχα. Η μεγαλύτερη επιβάρυνση για τις αγορά Suezmax είναι η Δυτική Αφρική, όπου οι ναύλοι πέφτουν αυτή την εβδομάδα, ενώ οι Aframax είναι χαμηλότερα λόγω της πιο ήπιας αγοράς των ΗΠΑ και της Καραϊβικής.

Αυτή η στροφή είναι εμφανής και στην αγορά ναύλων στις παγκόσμιες διαδρομές. Η διαδρομή TD3C (κόλπος Μέσης Ανατολής με Κίνα) παραμένει χαμηλά στους δείκτες, κάπου στο WS 50, αντιπροσωπεύοντας το χαμηλότερο σημείο του έτους και μια σημαντική πτώση από τα υψηλά που παρατηρήθηκαν τον Ιανουάριο, όταν οι τιμές ξεπέρασαν το WS 70 και το WS 90 τον Φεβρουάριο.

Μια παρόμοια τάση μπορεί να παρατηρηθεί στην περίπτωση του δρομολογίου TD22, από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Κίνα, όπου οι τιμές είναι επί του παρόντος περίπου 7,3 εκατομμύρια δολάρια σε εφάπαξ ποσό, αντιπροσωπεύοντας μείωση από το υψηλό άνω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων που παρατηρήθηκε ξανά τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Αυτό δείχνει τον σημαντικό αντίκτυπο της οικονομικής επιρροής της Κίνας, όχι μόνο στην παγκόσμια οικονομία, αλλά και στην αγορά των δεξαμενοπλοίων VLCC.

Αν και οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας έχουν μειωθεί, η κυβέρνηση αύξησε σημαντικά τα αποθέματά της σε πετρέλαιο. Η Κίνα πρόσθεσε 1,48 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) στα στρατηγικά και εμπορικά της αποθέματα μόνο τον Ιούνιο, με κατά μέσο όρο 900.000 bpd να αποθηκεύονται το πρώτο εξάμηνο του 2024. Αυτή η αύξηση των αποθεμάτων οφείλεται κυρίως στη μείωση των εργασιών του διυλιστηρίου, η οποία επεξεργάστηκε 14,19 εκατομμύρια bpd τον Ιούνιο, μείωση 3,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η τάση αύξησης των αποθεμάτων με μείωση της παραγωγής διυλιστηρίων υποδηλώνει κακή εγχώρια ζήτηση και θέτει υπό αμφισβήτηση τις αισιόδοξες εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ και του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για σημαντική αύξηση της κατανάλωσης αργού πετρελαίου στην Κίνα έως το 2024. Η επίμονη διαφορά μεταξύ προσφοράς αργού πετρελαίου και επεξεργασίας διυλιστηρίων αποκαλύπτει συνεχή αδυναμία στον κλάδο διύλισης, θέτοντας αμφιβολίες για την προβλεπόμενη σημαντική ανάκαμψη το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Φορτηγά

Την περασμένη εβδομάδα παρουσιάστηκαν μικτές επιδόσεις στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου. Τα φορτηγά Capesize, στην αγορά του Ατλαντικού, επέδειξαν "δύναμη", χάρη στις ισχυρές ροές σιδηρομεταλλεύματος και βωξίτη από τη Νότια Αμερική και τη Δυτική Αφρική, αντίστοιχα. Αντίθετα, η δραστηριότητα στην αγορά του Ειρηνικού ήταν υποτονική. Τα τύπου Panamax φορτηγά παρουσίασαν στα μέσα της εβδομάδας θετική μεταβολή των ναύλων, κυρίως λόγω των εξαγωγών σιτηρών από την ανατολική ακτή της Νότιας Αμερικής, οι οποίες απορρόφησαν σημαντικό μέρος της διαθέσιμης χωρητικότητας.