Μιχάλης Τσαούτος: Από τον ΔΟΛ στην ΕΨΑ και η επιστροφή στον κλάδο τεχνολογίας
Παρασκευή, 26-Ιουλ-2024 07:35
Του Γιώργου Λαμπίρη
Το επόμενο επιχειρηματικό του βήμα ετοιμάζει σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr ο Μιχάλης Τσαούτος, μετά την πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών από τον ίδιο, την αδερφή του αλλά και από την οικογένεια Μοσκαχλαϊδή, στο fund SMERC του Νίκου Καραμούζη. Κατά τις ίδιες πληροφορίες πρόκειται να επενδύσει στον κλάδο τεχνολογίας και καινοτομίας, τον οποίο γνωρίζει αρκετά καλά, έχοντας θητεύσει στα πρώτα χρόνια της επαγγελματική του σταδιοδρομίας ως συντάκτης τεχνολογίας στον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη και συγκεκριμένα στo περιοδικό RAM.
Συγκεκριμένα, ξεκίνησε το 1988 ως συντάκτης τεχνολογίας για τα προϊόντα Apple στο περιοδικό RAM. Αργότερα έγινε Διευθυντής Σύνταξης του ένθετου BHMARAM, της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, του περιοδικού bit και του περιοδικού inLife, ενώ αποτέλεσε μέλος της ομάδας που δημιούργησε το www.in.gr. Από το 2003 έως το 2010 διετέλεσε Γενικός Διευθυντής του ηλεκτρονικού καταστήματος Shop21 και σύμβουλος τεχνολογίας στα περιοδικά RAM και HiTECH.
Στο πλάνο η πώληση των υπόλοιπων μετοχών που κατέχει
Στη συνέχεια, ασχολήθηκε αποκλειστικά με την οικογενειακή επιχείρηση αναψυκτικών, την ΕΨΑ, όπου από το 2010 έως και πέρυσι που διατέθηκε η πλειοψηφία των μετοχών στο fund Καραμούζη, διατηρούσε την θέση του γενικού διευθυντή. Αυτή τη στιγμή τα καθήκοντά του στην ΕΨΑ είναι αυτά του μη εκτελεστικού Αντιπροέδρου, ενώ συνεχίζει να διατηρεί μειοψηφικό πακέτο μετοχών ο ίδιος, η αδερφή του Πέννυ Τσαούτου αλλά και η Ήβη Μοσχαχλαϊδή. Μετοχές, τις οποίες ο ίδιος όπως πληροφορείται το Capital.gr προτίθεται να διαθέσει σε περίπτωση που η εταιρεία πουληθεί σε νέο ιδιοκτήτη, αντλώντας τυχόν υπεραξίες που θα δημιουργηθούν από τη διαχείριση και τις επενδύσεις που υλοποιεί αυτή την περίοδο το SMERC.
Γεννημένος στο Βόλο το 1965 ο Μιχάλης Τσαούτος μένει μόνιμα στην Αθήνα με την σύζυγό του και τις τρεις κόρες του. Είναι κάτοχος πτυχίου Ηλεκτρολόγου Μηχανικού και Μηχανικού Υπολογιστών από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, καθώς και Μεταπτυχιακού στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το Πανεπιστήμιο του Warwick.
Η πορεία της ΕΨΑ στην εποχή Καραμούζη
Σε ό,τι αφορά την ΕΨΑ, η εταιρεία αναψυκτικών που εξαγοράστηκε μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού, Αγριά Εμπορική, επιδιώκει να έχει πανελλαδική διανομή των προϊόντων της και να εδραιωθεί τα επόμενα πέντε χρόνια ως ηγετική ελληνική εταιρεία στην κατηγορία των αναψυκτικών. Την ίδια στιγμή το break even για την ΕΨΑ υπολογίζεται σύμφωνα ότι θα έρθει σε βάθος τριετίας από την εξαγορά της, ήτοι το 2026.
Προς αυτή την κατεύθυνση η εταιρεία επενδύει στην καλύτερη απόδοση παραγωγής και αλυσίδας τροφοδοσίας με επενδύσεις σε γραμμές παραγωγής, νέα αποθήκη, νέα συστήματα, νέες συνεργασίες τροφοδοσίας. Με αυτόν τον τρόπο υπολογίζει ότι θα καταφέρει να μειώσει το κόστος ανά μονάδα προϊόντος. Στη στρατηγική της εταιρείας είναι η αναγέννηση της εμπορικής της ονομασίας, με νέες γεύσεις, νέα επικοινωνία και διαφημιστική καμπάνια σε όλα τα μέσα, παραδοσιακά και νέα. Στο κάδρο είναι η πανελλαδική επέκταση και αναβάθμιση της παρουσίας στα σημεία πώλησης, επιδιώκοντας περισσότερες από 30 νέες συνεργασίες στο χονδρεμπόριο και το οργανωμένο λιανεμπόριο. Επιδίωξη είναι εκτός των άλλων να αναπτύξει τις εξαγωγές, όπου ήδη η βιομηχανία αναψυκτικών είναι παρούσα σε 35 χώρες εκτός συνόρων σε χώρες όπως η Αμερική, η Αυστραλία, η Κίνα, η Γερμανία. Βασική προτεραιότητα αποτελεί η επένδυση σε ανθρώπους και σε συστήματα με εκπαιδεύσεις, νέες προσλήψεις σε όλα τα τμήματα, αναβάθμιση όλων των συστημάτων και των διαδικασιών.
Τον τελευταίο ένα χρόνο οι επενδύσεις στην αλυσίδα τροφοδοσίας και το εργοστάσιο ανέρχονται στα 5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ υφίσταται πενταετές πλάνο υλοποίησης επενδυτικών κινήσεων. Ήδη η εταιρεία απέκτησε αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στην πρώην ιδιοκτησία της βιομηχανίας χρωμάτων και βερνικιών, Χρωτέχ, στη Βιομηχανική Περιοχή του Βόλου, από όπου γίνεται πλέον η διανομή όλων της των προϊόντων.
Τζίρος για πρώτη φορά πάνω από τα 13 εκατ. ευρώ
Το 2023 η ΕΨΑ είχε 31% αύξηση πωλήσεων και το 2024 αναμένεται ότι θα κινηθεί σε ανάλογα επίπεδα ανάπτυξης. Για την περσινή χρονιά ο τζίρος της υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 13 εκατομμύρια ευρώ στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, με την εταιρεία να πραγματοποιεί ρεκόρ στη διάρκεια της ιστορίας της. Θυμίζουμε ότι ο τζίρος του 2022 ήταν 10,7 εκατ. ευρώ με ζημίες 1,67 εκατ. ευρώ και το 2021 ήταν 9,1 εκατ. ευρώ με ζημίες 354,6 χιλιάδες ευρώ.
Ιστορικά η ΕΨΑ ξεκίνησε την επιχειρηματική της πορεία το 1924 όταν τα αδέρφια Ιωάννης και Γεώργιος Κοσμαδόπουλος ίδρυσαν την Ανώνυμη Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς. Ο διορατικός Κοσμαδόπουλος παρατήρησε την υπερπαραγωγή λεμονιών στην περιοχή, την αύξηση του αριθμού των λεμονατζίδικων, καθώς και την αυξημένη διακίνηση της παραδοσιακής λεμονάδας. Το 1969 ο Νίκος Τσαούτος ανέλαβε τα ηνία της επιχείρησης και τη μετέτρεψε σε μία από τις πιο γνωστές βιομηχανίες στην Ελλάδα. Το 1987 η ΕΨΑ έφερε στην αγορά την πρώτη ελληνική Cola, το 2011 τα πρώτα ελληνικά βιολογικά αναψυκτικά και το 2012 δημιούργησε τα πρώτα ελληνικά αναψυκτικά με στέβια. Τον περασμένο Ιανουάριο, ο Νίκος Τσαούτος, δημιουργός της ΕΨΑ, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 94 ετών.