Η ΕΨΑ εξαπλώνεται πανελλαδικά
Πέμπτη, 16-Μαϊ-2024 07:36
Του Γιώργου Λαμπίρη
Με προοπτική τη δημιουργία μεγαλύτερων επιχειρηματικών σχημάτων και οικονομιών κλίμακας κινείται στην αγορά το SMERemediumCap, με πρόεδρο τον Νίκο Καραμούζη. Αυτό εκτός από συνέργειες μεταξύ εταιρειών όπου έχει αποκτήσει ποσοστό το fund, θα μπορούσε μελλοντικά να σημάνει και εταιρικές συμπράξεις σε μετοχικό επίπεδο με πιθανές συγχωνεύσεις, χωρίς ωστόσο να είναι κάτι που αυτή τη στιγμή έχει αποφασιστεί, όπως είπε ο επικεφαλής του SMERemediumCap. Σημειώνεται ότι η επενδυτική περίοδος για το fund λήγει τον Φεβρουάριο του 2025, με τα αρχικά κεφάλαια προς επένδυση κατά τη σύσταση του fund να είναι 143 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε σχετική ενημέρωση δημοσιογράφων ο κύριος Καραμούζης, τα κεφάλαια που υπολείπονται δεν είναι απαραίτητο να εξαντληθούν έως τότε, δεδομένου ότι κατά τον ίδιο το ζητούμενο είναι η εύρεση ευκαιριών με μέλλον και προοπτική.
Θυμίζουμε ότι το SMERemediumCap έχει επενδύσει στον κλάδο τροφίμων και ποτών τόσο στην ΕΨΑ, αποκτώντας ποσοστό πλειοψηφίας, όσο και στην Μεντεκίδης Α.Ε. που παράγει τα εμφιαλωμένα νερά Σέλι και Διός, σε αυτή την περίπτωση από κοινού με τους Σπύρο Θεοδωρόπουλο και την EOS Capital Partners, του Απόστολου Ταμβακάκη. "Το νερό ήταν μία ευκαιρία που κρίθηκε ότι έπρεπε να αξιοποιηθεί”, ανέφερε σχετικά ο Νίκος Καραμούζης.
Όπως ανέφερε ο Νίκος Καραμούζης ως προς τη φιλοσοφία του fund του οποίου ηγείται, "τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια στηρίζουμε με κεφάλαια, στρατηγική και τεχνογνωσία και επενδύουμε στο μέλλον των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Σε επιχειρήσεις με δυναμικό επιχειρηματικό και οικονομικό αφήγημα και με προοπτικές εξωστρέφειας στο μέλλον. Άλλες μπορεί να αντιμετώπιζαν προβλήματα κεφαλαίου ή ήταν υπερδανεισμένες ή δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις”.
"Το επενδυτικό μας ταμείο είναι μεταξύ αυτών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και έχουν συγκεντρώσει κεφάλαια άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, και επιδιώκουμε να ενισχύσουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν προοπτικές ανάπτυξης”, τόνισε μεταξύ άλλων.
Οι 7 προκλήσεις για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Ο ίδιος σημείωσε ότι οι μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, είναι εταιρείες με χαμηλό βαθμό ψηφιοποίησης και εξωστρέφειας. "Σήμερα, μία σύγχρονη μεσαία ελληνική επιχείρηση όταν δει το βουνό που έρχεται, θα πρέπει να έχει κεφάλαια, σύγχρονη διοίκηση, τεχνογνωσία, εξωστρεφή ανάπτυξη και τη δυνατότητα να επενδύει σημαντικά για να αντιμετωπίσει τις σύγχρονες προκλήσεις. Κάθε επιχείρηση έχει 7 προκλήσεις. H πρώτη είναι η ψηφιοποίηση, ακολουθεί η ενεργειακή μετάβαση σε πράσινες μη ρυπογόνες πηγές ενέργειας με μεγάλο κόστος για τη χώρα και την επιχείρηση, τρίτη η ανάγκη για εξαγωγή των προϊόντων καθώς χρειάζεται μέγεθος για να κάνει οικονομίες κλίμακος για την υλοποίηση νέων επενδύσεων σε τεχνολογία και πράσινη μετάβαση. Επίσης στις προκλήσεις που παρουσιάζονται είναι η υποχρέωση για την εφαρμογή των αρχών ESG, η οποία είναι εδώ και δεν θα φύγει. Δύο ακόμα ζητήματα είναι η έλλειψη σε εργατικό δυναμικό καθώς μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, δεδομένου μάλιστα ότι ο ελληνικός πληθυσμός μειώθηκε το 2023 κατά 83.000 άτομα, ενώ το κόστος εργασίας θα συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια. Μοναδική λύση θα αποτελούσε η εισροή εργατών από τρίτες χώρες αλλά και το να επενδύσουμε με ρυθμούς αστρονομικούς, προκειμένου να γίνουμε οικονομία που από εντάσεως εργασίας θα εξελιχθεί σε εντάσεως κεφαλαίου. Τελευταία πρόκληση εντοπίζεται στις πλατφόρμες που αλλάζουν τα δεδομένα της παραγωγικής διαδικασίας. Άρα η παλιά οικογενειακή επιχείρηση που πρόσφερε πολλά στον τόπο, πρέπει σήμερα να ξαναδεί το έργο από την αρχή. Χρειάζονται δραστικές και εμπροσθοβαρείς ενέργειες για να επιβιώσουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις σήμερα”, σύμφωνα με τον Νίκο Καραμούζη.
Σημείωσε μεταξύ άλλων ότι αρκετές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν τα κεφάλαια και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν στο RRF αλλά και να αντλήσουν τα κεφάλαια που απαιτούνται για επενδύσεις. "Χρειαζόμαστε μεγαλύτερες, ισχυρότερες και πιο εξωστρεφείς επιχειρήσεις. Χωρίς μία τέτοια μετατόπιση σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις, θα αντιμετωπίσουμε δυσκολίες τα επόμενα χρόνια”.
Στόχος της ΕΨΑ η πανελλαδική διανομή και οι εξαγωγές
Σε ό,τι αφορά την ΕΨΑ, η εταιρεία αναψυκτικών που εξαγοράστηκε μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού, Αγριά Εμπορική, επιδιώκει να έχει πανελλαδική διανομή των προϊόντων της και να εδραιωθεί τα επόμενα πέντε χρόνια ως ηγετική ελληνική εταιρεία στην κατηγορία των αναψυκτικών. Την ίδια στιγμή το break even για την ΕΨΑ υπολογίζεται σύμφωνα με τον Τάκη Πέρκιζα, CEO της εταιρείας, ότι θα έρθει σε βάθος τριετίας.
Προς αυτή την κατεύθυνση επενδύει στην καλύτερη απόδοση παραγωγής και αλυσίδας τροφοδοσίας με επενδύσεις σε γραμμές παραγωγής, νέα αποθήκη, νέα συστήματα, νέες συνεργασίες τροφοδοσίας. Με αυτόν τον τρόπο υπολογίζει ότι θα καταφέρει να μειώσει το κόστος ανά μονάδα προϊόντος. Βασικό συστατικό για τη στρατηγική της εταιρείας το επόμενο διάστημα αποτελεί η αναγέννηση της εμπορικής της ονομασίας, με νέες γεύσεις, νέα επικοινωνία και διαφημιστική καμπάνια σε όλα τα μέσα, παραδοσιακά και νέα. Στο κάδρο είναι η πανελλαδική επέκταση και αναβάθμιση της παρουσίας στα σημεία πώλησης, επιδιώκοντας περισσότερες από 30 νέες συνεργασίες στο χονδρεμπόριο και το οργανωμένο λιανεμπόριο. Επιδίωξη είναι εκτός των άλλων να αναπτύξει τις εξαγωγές, όπου ήδη η βιομηχανία αναψυκτικών είναι παρούσα σε 35 χώρες εκτός συνόρων σε χώρες όπως η Αμερική, η Αυστραλία, η Κίνα, η Γερμανία. Βασική προτεραιότητα αποτελεί η επένδυση σε ανθρώπους και σε συστήματα με εκπαιδεύσεις, νέες προσλήψεις σε όλα τα τμήματα, αναβάθμιση όλων των συστημάτων και των διαδικασιών.
Τον τελευταίο ένα χρόνο οι επενδύσεις στην αλυσίδα τροφοδοσίας και το εργοστάσιο ανέρχονται στα 5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ υφίσταται πενταετές πλάνο υλοποίησης επενδυτικών κινήσεων. Ήδη η εταιρεία απέκτησε αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στην πρώην ιδιοκτησία της βιομηχανίας χρωμάτων και βερνικιών, Χρωτέχ, στη Βιομηχανική Περιοχή του Βόλου, από όπου γίνεται πλέον η διανομή όλων της των προϊόντων.
Τζίρος για πρώτη φορά πάνω από τα 13 εκατ. ευρώ
Το 2023 η ΕΨΑ είχε 31% αύξηση πωλήσεων και το 2024 αναμένεται ότι θα κινηθεί σε ανάλογα επίπεδα ανάπτυξης. Για την περσινή χρονιά ο τζίρος της υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 13 εκατομμύρια ευρώ στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, με την εταιρεία να πραγματοποιεί ρεκόρ στη διάρκεια της ιστορίας της. Θυμίζουμε ότι ο τζίρος του 2022 ήταν 10,7 εκατ. ευρώ με ζημίες 1,67 εκατ. ευρώ και το 2021 ήταν 9,1 εκατ. ευρώ με ζημίες 354,6 χιλιάδες ευρώ.
Ιστορικά η ΕΨΑ ξεκίνησε την επιχειρηματική της πορεία το 1924 όταν τα αδέρφια Ιωάννης και Γεώργιος Κοσμαδόπουλος ίδρυσαν την Ανώνυμη Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς. Ο διορατικός Κοσμαδόπουλος παρατήρησε την υπερπαραγωγή λεμονιών στην περιοχή, την αύξηση του αριθμού των λεμονατζίδικων, καθώς και την αυξημένη διακίνηση της παραδοσιακής λεμονάδας. Το 1969 ο Νίκος Τσαούτος ανέλαβε τα ηνία της επιχείρησης και τη μετέτρεψε σε μία από τις πιο γνωστές βιομηχανίες στην Ελλάδα. Το 1987 η ΕΨΑ έφερε στην αγορά την πρώτη ελληνική Cola, το 2011 τα πρώτα ελληνικά βιολογικά αναψυκτικά και το 2012 δημιούργησε τα πρώτα ελληνικά αναψυκτικά με στέβια.