Σαράντης: Επενδύσεις 81 εκατ. ευρώ και τζίρος 740 εκατ. ευρώ στην πενταετία
Παρασκευή, 15-Μαρ-2024 08:10
Του Γιώργου Λαμπίρη
Σε συνολικές επενδύσεις 81 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος αυτό να κατευθύνεται στην Πολωνία για την ανακύκλωση σακούλας σκουπιδιών θα υλοποιήσει εντός της τρέχουσας πενταετίας ο όμιλος Σαράντη.
Ειδικότερα, ποσό 25 εκατ. ευρώ θα διατεθεί για νέο κέντρο διανομής στα Οινόφυτα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός που έχει τεθεί ήδη σε εφαρμογή θα απαιτήσει δαπάνη 12 εκατ. ευρώ και ακόμα 14 εκατ. ευρώ επενδύσεις θα υλοποιηθούν για τη βελτίωση της παραγωγικότητας της Stella Pack στον τομέα της ανακύκλωσης.
Στα 740 εκατ. ευρώ ο τζίρος με EBITDA 120 εκατ. ευρώ το 2028
Στα επόμενα χρόνια οι πωλήσεις του ομίλου θα φτάσουν στα 660 εκατ. ευρώ με EBITDA 100 εκατ. ευρώ και 77 εκατ. ευρώ EBIT με 740 εκατ. ευρώ πωλήσεις το 2028, 120 εκατ. ευρώ EBITDA και 95 εκατ. ευρώ EBIT.
Θυμίζουμε ότι το 2023 κινήθηκε σε υψηλό επίπεδο ανάπτυξης καθώς κατέγραψε ανοδική πορεία σχεδόν στο σύνολο των κατηγοριών όπου δραστηριοποιείται και συγκεκριμένα στα προϊόντα ατομικής περιποίησης με 17,2% στα 102,8 εκατομμύρια ευρώ, στα προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης δέρματος και καλλυντικά με 32% και τζίρο 48,2 εκατ. ευρώ, στα προϊόντα σπιτιού με 4,7% στα 164,1 εκατ. ευρώ, στις στρατηγικές συνεργασίες με 4,6% στα 132,6 εκατ. ευρώ, ενώ πτωτική με 6,9% ήταν η ιδιωτική ετικέτα με 30,7 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των πωλήσεων του ομίλου το 2023 ανήλθε σε 482,2 εκατ. ευρώ με ανάπτυξη 8,3%, κέρδη προ φόρων και τόκων στα 47,1 εκατ. ευρώ με αύξηση 45,9% με το περιθώριο επί του κύκλου εργασιών να ανέρχεται σε 9,8%.
Μία εξαγορά ανά έτος ή ανά διετία
Η εταιρεία πραγματοποιεί κατά μέσο όρο μία εταιρεία ανά έτος ή ανά διετία, κάτι που θα συνεχιστεί. Ωστόσο μετά την εξαγορά της Stella Pack, δεν θα υπάρξουν άλλες εταιρείες στο μέγεθός της συγκεκριμένης, που να μπορεί να εξαγοράσει στον τομέα του household. Επόμενες προτεραιότητες αποτελούν οι κατηγορίες του personal care και της ομορφιάς στις χώρες που δραστηριοποιείται. Οι εξαγορές πραγματοποιούνται σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, στα κανάλια δραστηριοποίησης και στις κατηγορίες προϊόντων που κινείται ο όμιλος. Είναι χαρακτηριστικό ότι το free cash flow το 2028 θα ανέρχεται στα 114 εκατ. ευρώ, γεγονός που δίνει την δυνατότητα να μην απαιτείται υψηλός δανεισμός για μελλοντικές εξαγορές.
Ας σημειωθεί ότι ο όμιλος Σαράντη μείωσε το κωδικολόγιο των προϊόντων του κατά 40% τα τελευταία τρία χρόνια, αναδεικνύοντας μεταξύ άλλων τα Hero SKUs ομπρέλα που περιλαμβάνει τους πιο ευπώλητους και αναγνωρίσιμους κωδικούς που διαθέτει στην αγορά. Εστιάζει σε αυτούς γιατί βλέπει την αποδοχή που απολαμβάνουν και εξετάζει την περαιτέρω ανάπτυξη που αυτοί μπορούν να έχουν τα επόμενα χρόνια.
Η εταιρεία φέτος συμπληρώνει 60 χρόνια από την ίδρυσή της με 30 χρόνια παρουσίας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, βασιζόμενος σε οργανική ανάπτυξη αλλά και σε εξαγορές με τελευταία από αυτές την Stella Pack στην Πολωνία, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία ενσωμάτωσης στον όμιλο αυτή την περίοδο, μετά την ολοκλήρωση της απόκτησής της τον Ιανουάριο.
Ευκαιρίες στο skincare και διπλασιασμός τζίρου το 2028
Τρεις είναι οι βασικοί πυλώνες για τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για τις κατηγορίες beauty and skin όμως Carroten, Bioten, Clinea και ατομικής περιποίησης όπως η Noxzema, τα προϊόντα σπιτιού αλλά και συνεργασίες με ομίλους όπως Puig, Coty και άλλοι. Στο beauty & skin θέλει να μεγαλώσει περαιτέρω, ενώ στο personal care αναπτύσσεται και χρηματοδοτεί τις υπόλοιπες κατηγορίες. Στα είδη σπιτιού προσφέρεται πεδίο ανάπτυξης καθότι υφίστανται χώρες όπου οι καταναλωτές για παράδειγμα δεν χρησιμοποιούν σακούλες σκουπιδιών, χαρτιού ψησίματος.
Σε ό,τι αφορά τις συνεργασίες διανομής προσφέρουν διαπραγματευτική ισχύ και οι εξαγορές έρχονται ως το επιστέγασμα όλων των υπολοίπων δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Μπούρα, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο αυτή τη στιγμή στον τομέα της ομορφιάς (skincare), εξετάζει ευκαιρίες ανάπτυξης. Επίσης έχει τα προϊόντα σπιτιού όπως είναι τα Sanitas αλλά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Επιπλέον διατηρεί στρατηγικές συνεργασίες διανομής, οι οποίες ωστόσο δεν αποτελούν προτεραιότητα για το μέλλον παρά το γεγονός ότι αποφέρουν το 25% του κύκλου εργασιών του ομίλου. Σύμφωνα με τον Χρήστο Βάρσο CFO του ομίλου στόχος είναι τα προϊόντα beauty & skincare από 48,2 εκατ. ευρώ, να φτάσουν στα 99,7 εκατ. ευρώ το 2028, διπλασιάζοντας τα μεγέθη. Στον τομέα των προϊόντων ατομικής υγιεινής από τα 102,8 εκατ. ευρώ το 2023, στόχο έχει να φτάσει τα 134,9 εκατ. ευρώ το 2028 και στα προϊόντα σπιτιού από τα 198,7 εκατ. ευρώ του 2023 θα φτάσει το 2028 στα 334 εκατ. ευρώ. Οι στρατηγικές συνεργασίες διανομής από 132,6 εκατ. ευρώ το 2023 υπολογίζεται ότι θα αναπτύσσεται αλλά με μικρότερους ρυθμούς, φτάνοντας τα 168,7 εκατ. ευρώ το 2028.
Φέρνει τζίρο 81,1 εκατ. ευρώ το 2024 η Stella
Στα προϊόντα που έχει εξαγοράσει και αναζωογονήσει κατά καιρούς είναι το Carroten, τα Sanitas, η Noxzema στην Ελλάδα καθώς και άλλα στο εξωτερικό. Στον τομέα του household επένδυσε σε νέες μονάδες αλλά και στην εξαγορά της Stella Pack. Η τελευταία θα φέρει κύκλο εργασιών 81,1 εκατ. ευρώ το 2024 καθώς και EBITDA 10,5 εκατ. ευρώ και EBIT 7,3 εκατ. ευρώ καθώς θα ενσωματωθεί φέτος για πρώτη φορά στα αποτελέσματα του ομίλου. "Στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε μακροπρόθεσμη στρατηγική. Επίσης θέλουμε να λαμβάνουμε γρήγορες αποφάσεις με ηγεσία πρώτης γραμμής, διατηρώντας επαφή με τις ομάδες τις εταιρείες που βρίσκονται στην αγορά", σημείωσε ο κύριος Μπούρας.
Η Πολωνία γίνεται η αγορά με το μεγαλύτερο τζίρο μετά την εξαγορά της Stella Pack
Η Ελλάδα ήταν έως και το 2023 η μεγαλύτερη χώρα από πλευράς κερδοφορίας και τζίρου όπου ο όμιλος είναι βασικός προμηθευτής των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο Πολωνία καθίσταται μετά την εξαγορά της Stella Pack η πρώτη από πλευράς πωλήσεων για τον όμιλο χώρα σε μεγέθη, με κυριαρχία στον τομέα του home care, ενώ έχει περιθώριο ανάπτυξης στο skincare και τα είδη προσωπικής περιποίησης στην αγορά υτή. Η Ρουμανία είναι επίσης χώρα με περιθώρια ανάπτυξης και η Ουκρανία είναι μία χώρα που εξαγόρασε την Ergopack και βλέπει την ευκαιρία για μεγαλύτερη ανάπτυξη στη χώρα αυτή με πληθυσμό 35 εκατομμυρίων κατοίκων. Ωστόσο η Ουκρανία αντιμετωπίζει θέματα λόγω του πολέμου.
Σύμφωνα πάντως με τον Γιάννη Μπούρα, η ομάδα του ομίλου στη συγκεκριμένη χώρα παραμένει ευέλικτη και ανθεκτική, ενώ ο όμιλος συνεχίζει να αναπτύσσεται εκεί σε πωλήσεις και κερδοφορία. Τσεχία, Σλοβακία και Κεντρικά Βαλκάνια αποτελούν εδραιωμένες αγορές, ενώ η Βουλγαρία και η Ουγγαρία έχουν μικρότερο μέγεθος και προσφέρουν ευκαιρίες ανάπτυξης των μεριδίων και πρόκειται να προστεθούν νέες κατηγορίες προϊόντων που δεν υφίστανται σήμερα στις δύο αυτές χώρες.