Στον πάγο οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Κυριακή, 03-Μαρ-2024 10:07

Στον πάγο οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Της Ελένης Μπότα

Στον πάγο κινδυνεύουν να μείνουν οι επεκτάσεις της Αττικής οδού, οι οποίες έχουν προταθεί από τους κατασκευαστές να υλοποιηθούν μέσω των Πρότυπων Προτάσεων.

Όπως τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος  απαντώντας σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση, "θα πρέπει να εξεταστεί και σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Δικαίου η συμβατότητα τους, ενώ σημείωσε πως αυτή την περίοδο έχουμε παράλληλα την λήξη της πρώτης περιόδου της παραχώρησης της Αττικής Οδού και την έναρξη της δεύτερης με αλλαγή παραχωρησιούχου. Αυτό που έγινε σαφές είναι πως γίνεται επεξεργασία αλλαγής του νόμου για τις Πρότυπες Προτάσεις για να γίνει λειτουργικός από όλες τις απόψεις ενώ όπως είπε στα έργα την απόλυτη πρωτοβουλία πρέπει να την έχει το υπουργείο και όχι οι ιδιώτες".

Στην αρχή της τοποθέτησης του ο κ. Ταχιάος, ανέφερε πως "θα πρέπει να είμαστε απολύτως ξεκάθαροι, Υπάρχει το Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Σήραγγα Ηλιούπολης για την σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Το μόνο που έχουμε στα χέρια μας αυτή τη στιγμή είναι η πρόθεση δωρεάς της Lamda της μελέτης που την έχει ξεκινήσει, μια μελέτη που θα δίνει μια λύση στο ζήτημα. Στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ έχουμε κάποιους φακέλους που έχουν κατατεθεί ως Πρότυπες Προτάσεις. Θα πρέπει το μοντέλο αυτό να εξεταστεί και κατά το Ευρωπαϊκό Δίκαιο γιατί μιλάμε για διαγωνισμούς που δεν πρέπει να διεξάγονται με την πρωτοβουλία ενός εκ των διαγωνιζομένων αλλά με πρωτοβουλία του Δημοσίου”.

Όπως σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών αυτό που επιχειρείται από το υπουργείο είναι με μια αλλαγή του νόμου και όχι αλλαγή της ΚΥΑ, για να εξασφαλιστεί η συμβατότητα ενός εργαλείου που όπως είπε "πολύ ευφυώς η προηγούμενη πολιτική ηγεσία ενέταξε στην ελληνική νομοθεσία, άρα να εξασφαλίσουμε την συμβατότητα και να τις κάνουμε αποτελεσματικές

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Ένα από τα βασικά έργα της χώρας για τα οποία οι κατασκευαστές έχουν καταθέσει Πρότυπη Πρόταση είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού.

Ήδη, υπάρχει εμπλοκή στο project της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης προϋπολογισμού 352,3 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, με την διαδικασία να παραμένει παγωμένη αν και το έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί και ανάδοχος έχει αναδειχτεί η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ– ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Όπως προέκυψε και από σχετικά έγγραφα η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης στο τμήμα: Αττική Οδός – Α/Κ Κύμης έως τον Κόμβο της Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό" εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Δεκέμβριο του 2021 με μηδενική πίστωση. Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίησή του δεν θα μπορούσε να εκκινήσει πριν εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι από ευρωπαϊκά κονδύλια. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον κ. Χρήστο Σταϊκούρα, και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα βρίσκονταν σε εξέλιξη οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.

Ίδια εικόνα υπάρχει και για τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Σήραγγα Ηλιούπολης που θα ενώσει την Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης, ένα για το οποίο ήδη το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ έχει καταθέσει Πρότυπη Πρόταση.

Η σήραγγα Ηλιουπόλεως

Ένα από τα σημαντικότερα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, για το οποίο έχουν ήδη έχουν γίνει μελέτες (από τη Lamda Development) και κρίνεται έργο πνοής για το αστικό ιστό αλλά και για την πρόσβαση στο Ελληνικό είναι η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού.

Και αυτό το έργο, με στόχο η Λεωφόρος Βουλιαγμένης να "απελευθερωθεί" από τα φανάρια και να μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως η αστική σήραγγα, οι οποίες θα δρουν ως "συνδετικοί κρίκοι" μεταξύ των 3 δακτυλίων της πρωτεύουσας, κινδυνεύει να μην υλοποιηθεί.

Το έργο προβλέπει την κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3 χλμ., με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί λίγα λεπτά όταν σήμερα, σε ώρες αιχμής, απαιτούνται πάνω από 30 λεπτά. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που σε συνδυασμό με την ανάπλαση στο Ελληνικό θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων του λεκανοπεδίου με το κόστος να υπολογίζεται περί τα 500 εκατ. ευρώ.