ΣΕΕΝ: Ανάγκη χρηματοδότησης των επενδύσεων στην απανθρακοποίηση του ακτοπλοϊκού στόλου

Παρασκευή, 23-Φεβ-2024 12:11

ΣΕΕΝ: Ανάγκη χρηματοδότησης των επενδύσεων στην απανθρακοποίηση του ακτοπλοϊκού στόλου

Της Αναστασίας Βαμβακά

Χρηματοδότηση για την πράσινη μετάβαση, τη ναυτική εκπαίδευση, την ψηφιοποίηση και την ασφάλεια στο λιμενικό δίκτυο. Αυτές είναι οι κύριες ανάγκες της ελληνικής ακτοπλοΐας ώστε να γίνει το άλμα που έχει ανάγκη ο κλάδος. Στο γεμάτο κόσμο, πλοίο "ΕΛΥΡΟΣ”, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έκοψε την πρωτοχρονιάτικη πίτα του, με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύση Θεοδωράτο να τονίζει ότι η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένεται να ανοίξει ο κύκλος χρηματοδότησης. 

"Η συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τον ΣΕΕΝ, είναι κομβικό κομμάτι της προσπάθειάς μας για ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας. Προσβλέπω σε συνέχιση και ενίσχυση της συνεργασίας μας και σε ένα ακόμη έτος εξαιρετικών επιδόσεων για τον ΣΕΕΝ", ανέφερε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης. 

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ χαρακτήρισε σημαντική τη χάραξη των επιμέρους δράσεων για την απανθρακοποίηση και τη μετάβαση και του ακτοπλοϊκού τομέα ως υπηρεσία γενικού συμφέροντος, ώστε να λαμβάνει υπόψη και να συμβάλει στη διατήρηση και περαιτέρω προώθηση της παγκόσμιας ηγετικής θέσης της χώρας μας, στις πράσινες ναυτιλιακές τεχνολογίες, υπηρεσίες και λύσεις για την περαιτέρω τόνωση και τη δημιουργία σύγχρονων θέσεων εργασίας, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Ο Υπουργός, Χρήστος Στυλιανίδης τόνισε τη δυνατότητα αξιοποίησης μίας σειράς χρηματοδοτικών εργαλείων για την πράσινη μετάβαση και την ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας καθώς διαπραγματεύεται τα σχέδια αυτά με την ΕΕ. "Είμαστε σε σκληρές διαπραγματεύσεις με την ΕΕ και δεν θέλω να πως περισσότερα αυτήν τη στιγμή αλλά μας δίνεται η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και αλλά χρηματοδοτικά εργαλεία για την πράσινη μετάβαση. Γίνεται αντιληπτό στην ΕΕ τι σημαίνει ναυτιλία και κατανοούν ότι πρέπει να έχουν πιο ρεαλιστικές θέσεις. Και όταν λέμε ευρωπαϊκή ναυτιλία εννοούμε πρωτίστως την ελληνική", πρόσθεσε ο κ. Στυλιανίδης.

"Πυλώνας στήριξης"

Ο Σ.Ε.Ε.Ν με τις 23 εταιρείες επιβατηγού ναυτιλίας, με πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 82.000 επιβατών, συνολικής χωρητικότητας άνω των 737.000 κόρων (Κ.Ο.Χ), και με απασχολούμενους κοντά στους 4.000 ναυτικούς, αποτελεί τον κύριο πυλώνα στήριξης και θεσμικό αξιόπιστο συνομιλητή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ελληνικής Κυβέρνησης για όλα τα ζητήματα της επιβατηγού ναυτιλίας και στήριξης της νησιωτικότητας με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας και την ανάδειξη της Ελληνικής σημαίας και του Έλληνα ναυτικού, όπως είπε ο κ. Θεοδωράτος.

Ένας θεσμικός φορέας εκπροσώπησης του κλάδου των επιβατηγών πλοίων στην Ελλάδα με ουσιαστική συμβολή όχι μόνο στη ναυτιλιακή απασχόληση αλλά και στην απασχόληση και ανάπτυξη ευρύτερων παραγωγικών τομέων, στη συνοχή, στη γεωγραφική συνέχεια της χώρας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον τουρισμό, στην ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών και στη στήριξη της νησιωτικότητας.

Ως κοινωνικός εταίρος επιλέγουμε σταθερά τον δρόμο της συνεργασίας και την ακλόνητη βούληση να διαχειριστούμε με υπευθυνότητα το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο για την ενίσχυση του αναπτυξιακού χαρακτήρα των γραμμών, σταθερότητας και ασφάλειας του ακτοπλοϊκού δικτύου, τόνισε ο ομιλητής και συμπλήρωσε ότι στο πλαίσιο αυτό διαπραγματεύεται και υπογράφει για σειρά ετών τρεις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας πληρωμάτων οι οποίες κυρώνονται από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στο σημείο αυτό, επεσήμανε τη θετική συμβολή των πληρωμάτων μας, τόσο για την αξιόπιστη εκτέλεση των δρομολογίων όσο και για τις εξαιρετικές υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό. 

Οι προτάσεις

Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ παρουσίασε τις προτάσεις του Συνδέσμου για την αντιμετώπιση των άμεσων προκλήσεων της ακτοπλοΐας:

- Χρηματοδότηση των επενδύσεων απανθρακοποίησης του ακτοπλοϊκού στόλου: H σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένουμε να ανοίξουν κύκλοι χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις απανθρακοποίησης με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας θα πρέπει να αφορούν κυρίως έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου.

- Αναβάθμιση των λιμανιών: Όπως είπε, τα λιμενικά ταμεία από τα ακτοπλοϊκά τέλη έχουν συγκεντρώσει τα τελευταία χρόνια πάνω από 155 εκατ. ευρώ και θα πρέπει τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των λιμανιών.

- Ναυτική εκπαίδευση: Στηρίζει μέτρα αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και προσέλκυση των νέων για στελέχωση των ακτοπλοϊκών πλοίων και ευρύτερα της Ναυτιλίας μας.

- Εφαρμογή δημοσιονομικών μέτρων στήριξης και αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας: Ζήτησε την ισότιμη αντιμετώπιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου με τις διεθνείς και εσωτερικές γραμμές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ανάλογες πολιτικές όπως και άλλων κρατών της Ε.Ε.

- Διατήρηση του ΦΠΑ 13% στους επιβάτες καθώς και την επέκταση του στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025.

- Άγονες γραμμές: Πρότεινε επαναπροσδιορισμό των όρων και προϋποθέσεων των προκηρύξεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας – μίσθωσης πλοίων – για την εξυπηρέτηση των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας

- ΣΑΣ: Ζήτησε την υιοθέτηση του Κανονισμού αρχών και λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).

- Λιμενικές υπηρεσίες: Τόνισε την ανάγκη εφαρμογής του κανονισμού 352/2017 για την απελευθέρωση λιμενικών υπηρεσιών στα στερεά απόβλητα και άλλες υπηρεσίες (καβοδεσίας, γενικών υπηρεσιών προς τους επιβάτες, ρυμούλκησης).

- Ηλεκτρονικό Σύστημα Κράτησης Θέσεων στην Ακτοπλοΐα – ΗΣΚΘΕΕΑ: Η δημοσίευση του επικαιροποιημένου σχεδίου του Π.Δ. με τις απόψεις του ΣΕΕΝ που ήδη έχει αποσταλεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ/ΔΘΣ, αποτελεί την πλέον ώριμη απλουστευμένη διαδικασία για τη ρύθμιση του ζητήματος των ηλεκτρονικών κρατήσεων. Σημειώνεται ότι το υφιστάμενο από 20ετίας θεσμικό πλαίσιο θεωρείται ήδη τεχνολογικά παρωχημένο με βάση τις σύγχρονες εφαρμογές και εξελίξεις στον τομέα της πληροφορικής και της ψηφιοποίησης.

Για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους απαιτείται συντονισμός, εξορθολογισμός και μεταρρυθμιστική πολιτική, τόνισε ο κ.Θεοδωράτος και συμπλήρωσε ότι η συνεργασία, ο διάλογος, η διαβούλευση με το σύνολο της Ναυτιλίας μας είναι σταθερή επιλογή και ακλόνητη βούλησή μας.