Market In: Τι "χωρίζει" τους βασικούς μετόχους της αλυσίδας σούπερ μάρκετ
Παρασκευή, 05-Ιαν-2024 07:32
Του Γιώργου Λαμπίρη
Συνεχίζονται οι διαφωνίες μεταξύ των μελών της οικογένειας Ράμμου, στην οποία ανήκει η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, Market In. Πρόσφατα, η Μαργαρίτα Ράμμου, κόρη του ιδρυτή της εταιρείας, Θωμά Ράμμου και μέτοχος μειοψηφίας στην επιχείρηση, καταψήφισε πρόταση της πλειοψηφίας και ειδικότερα της αδερφής και της μητέρας της, οι οποίες εκπροσωπούν την πλειοψηφία στον όμιλο Market In Α.Ε. Εκμεταλλεύσεως Ακινήτων, όπου ενοποιείται και η θυγατρική εταιρεία Market In Εμποροβιομηχανική Εταιρεία Αναλώσιμων Προϊόντων που διαχειρίζεται τη δραστηριότητα της λιανικής των σούπερ μάρκετ, η οποία αποφέρει το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου.
Η πρόταση της πλειοψηφίας δηλαδή της αδερφής της Μαργαρίτας Ράμμου, Ευλαμπίας και της μητέρας της, Γιαννούλας, κατόχων του 70,46% των μετοχών αφορούσε στη χορήγηση εξουσίας στο διοικητικό συμβούλιο για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για μία πενταετία.
Η αντίρρηση της μειοψηφίας
Η Μαργαρίτα Ράμμου ανέφερε σχετικά ότι η εισήγηση επί του θέματος αυτού και "υπό αυτές τις συνθήκες της απόλυτης αδιαφάνειας αποσκοπεί στη ματαίωση των δικαιωμάτων της μετόχου μειοψηφίας (που είναι εν προκειμένη η ίδια με ποσοστό 29,54%) και ότι δεν συντρέχει τέτοια ανάγκη για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και εκχώρηση τέτοιας εξουσίας στο διοικητικό συμβούλιο και σημείωσε επίσης ότι η ίδια υποεκπροσωπείται στο διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης.
Ωστόσο, η συγκεκριμένη πρόταση τελικά έγινε δεκτή, καθότι υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφία των μετόχων την οποία κατέχουν οι Ευλαμπία και Γιαννούλα Ράμμου, όπως προκύπτει από επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
Δεν είναι ωστόσο η πρώτη φορά που οι δύο πλευρές ακολουθούν αντίθετη πορεία, καθότι μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Θωμά Ράμμου, οι δύο πλευρές έχει χρειαστεί να προσφύγουν και στη Δικαιοσύνη για διευθέτηση των μεταξύ τους διαφορών.
Μειωμένο περιθώριο καθαρού κέρδους προ φόρων
Ενδιαφέρον όμως έχει να δούμε και ποια είναι η εικόνα της Market In Εμποροβιομηχανική Εταιρεία Αναλώσιμων Προϊόντων και επομένως της δραστηριότητας στον τομέα των σούπερ μάρκετ. Πρόσφατη έκθεση της εταιρείας NAK που δραστηριοποιείται στη συμβουλευτική επιχειρήσεων και στη διαχείριση ρίσκου και έχουμε στη διάθεσή μας, καταδεικνύει όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας της εταιρείας την τριετία 2020-2022.
Από αυτό προκύπτει ότι τα κέρδη προ φόρων παρουσιάζονται ιδιαίτερα χαμηλά ακόμα και σε σχέση με τον ήδη χαμηλό συντελεστή που καταγράφει το σύνολο του κλάδου σούπερ μάρκετ. Όπως προκύπτει από την ανάλυση της NAK, το περιθώριο κερδών προ φόρων επί του τζίρου για τη Market In το 2022 ήταν 0,41%, ενώ με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το αντίστοιχο ποσοστό για το σύνολο των σούπερ μάρκετ την ίδια χρονιά ήταν 1,47%. Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο ποσοστό της Market In το 2020 ήταν 0,71% και ακριβώς στα ίδια επίπεδα παρέμεινε το 2021. Αντίστοιχα, για το σύνολο των σούπερ μάρκετ τα ποσοστά κερδών προ φόρων το 2020 ήταν 1,96% και το 2021 έφτασαν στα επίπεδα του 2,2%.
Η Market In που το 2022 σημείωσε τζίρο 375,3 εκατ. ευρώ από 353,39 εκατ. ευρώ τη χρονιά που προηγήθηκε, είχε επίσης το 2022 return of shareholder’s funds (ROE) 13%, ποσοστό αισθητά μειωμένο σε σχέση με το 22% που ήταν το 2021 και το 24% που ήταν το 2020, όπως προκύπτει από την ίδια ανάλυση της NAK. Πρόκειται για τον δείκτη απόδοσης ιδίων κεφαλαίων που προκύπτει από τη σχέση καθαρών κερδών προς ίδια κεφάλαια.
Σε ό,τι αφορά την κυκλοφοριακή ταχύτητα πώλησης των αποθεμάτων το 2022 ήταν 70,11 ημέρες κατά μέσο όρο και η κυκλοφοριακή ταχύτητα εξόφλησης των προμηθευτών ανήλθε το 2022 στις 174,94 ημέρες από 142 το 2021. Σε ό,τι αφορά το σύνολο των υποχρεώσεων της επιχείρησης το 2022 ήταν 154,18 εκατ. ευρώ από 140,55 εκατ. ευρώ το 2021.