Σαράντης: Πώς κάλυψε την απώλεια της Estee Lauder και γιατί δεν βγαίνει από το Χρηματιστήριο

Πέμπτη, 21-Δεκ-2023 07:30

Σαράντης: Πώς κάλυψε την απώλεια της Estee Lauder και γιατί δεν βγαίνει από το Χρηματιστήριο

Του Γιώργου Λαμπίρη

Δεν σκοπεύει στην έξοδό του από το Χρηματιστήριο Αθηνών ο όμιλος Σαράντη παρά την απόκτηση ιδίων μετοχών από τους βασικούς του μετόχους σε ημερήσια βάση, καθότι ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι διότι διαβλέπουν επενδυτική προοπτική στην εταιρεία και όχι διότι επιθυμούν να συγκεντρώσουν μετοχές και να προχωρήσουν σε squeeze out. Αυτό έγινε σαφές από στελέχη της εταιρείας, στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης των μετόχων. 

Ταυτόχρονα από πλευράς οικονομικών επιδόσεων ο όμιλος κινείται σε ανάλογους ρυθμούς σε σχέση το εξάμηνο και με το εννεάμηνο της φετινής χρονιάς. Θυμίζουμε ότι εμφάνισε αύξηση κερδών (EBIT) κατά 44% και πωλήσεων 8% στο εννεάμηνο του 2023. Ειδικότερα οι πωλήσεις το εννεάμηνο 2023 ανήλθαν σε 353,4 εκατ. έναντι 327,3 εκατ. το εννεάμηνο 2022, αυξημένες κατά 8,0% ως αποτέλεσμα της προσήλωσης του ομίλου στις στρατηγικές του προτεραιότητες. Σε αντίστοιχο ρυθμό θα κλείσει και το δωδεκάμηνο.

Σε ό,τι αφορά την Πολωνία όπου ο όμιλος ολοκλήρωσε πρόσφατα την εξαγορά της Stella Pack μετά την τυπική έγκριση της τοπικής επιτροπής ανταγωνισμού, τα μεγέθη που θα φέρει η κίνηση αυτή θα αποτυπωθούν στη διάρκεια του 2024. Ειδικότερα, υπολογίζεται ότι η Stella Pack θα έχει 78 εκατομμύρια ευρώ τζίρο και 8 εκατ. ευρώ EBITDA. Σημειώνεται ότι έως τώρα ήταν η μεγαλύτερη εξαγορά για τον όμιλο, η οποία του δίνει την κυριαρχία στα προϊόντα οικιακής χρήσης στην Πολωνία. Στις 10 Ιανουαρίου αναλαμβάνει και επίσημα ο όμιλος Σαράντη την εν λόγω εταιρεία. Ωστόσο υπολογίζεται ότι η οργανική ανάπτυξη θα έρθει από το 2025 και ύστερα. 

Ευκαιρίες προσφέρει μελλοντικά η Ουκρανία

Αναφορικά με την Ουκρανία για τον όμιλο αποτελεί μία χώρα που παρουσιάζει ευκαιρίες και ακόμα μεγαλύτερες μετά το πέρας του πολέμου, δεδομένου ότι ο πληθυσμός της ανέρχεται σε 35 εκατομμύρια πολίτες. Μέσω Ουκρανίας υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Σαράντη εξάγει τα προϊόντα του σε Αρμενία και Γεωργία. Μετά το δύσκολο 2021 στην Ουκρανία, κινείται πλέον θετικά ο τζίρος αλλά και η κερδοφορία. Η εν λόγω χώρα συνεχίζει να αποτελεί ευκαιρία για τον όμιλο μετά το πέρας του πολέμου καθότι πρόκειται μία χώρα 35 εκατομμυρίων κατοίκων. Ταυτόχρονα εξάγει κατά περίπου 35% σε Αρμενία και Γεωργία. 

Το τρίπτυχο στρατηγικής της τριετίας

Την τελευταία τριετία ο όμιλος βασίστηκε σε τρεις διαφορετικούς άξονες. Γεγονός που του έδωσε τη δυνατότητα να τροποποιήσει σημαντικά τη στρατηγική του καθότι πρωτίστως μείωσε το κωδικολόγιό του κατά 40% στο διάστημα αυτό, περιορίζοντας την πολυπλοκότητα και αφήνοντας εκτός τους κωδικούς εκείνους των προϊόντων που έφερναν πολύ μικρό ποσοστό στις πωλήσεις του. Από το υπολειπόμενο 60% των κωδικών, το 10% εντάχθηκε στην κατηγορία προϊόντων "Hero", όπου πρόκειται για τα πιο δημοφιλή προϊόντα όπως είναι το Str8, το αλουμινόχαρτο Sanitas, τα αντιηλιακά Carroten με δείκτη 30 και 50. Ο όμιλος έδωσε μεγαλύτερη βαρύτητα σε αυτούς τους κωδικούς.

Δεύτερος άξονας είναι ότι η εταιρεία διέφυγε από τη λογική να προσφέρει πολλά διαφορετικά προϊόντα και πλέον στοχεύει σε καινοτόμα προϊόντα που υποστηρίζονται από το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης των Οινοφύτων, όπως το δερμοκαλλυντικό "clinéa” για τα φαρμακεία. Ταυτόχρονα, με το Bioten έχει εισέλθει στις Φιλιππίνες όπου αποτελεί το τρίτο ισχυρότερο brand της κατηγορίας αυτή τη στιγμή. Ο τρίτος πυλώνας αφορά στη βελτιστοποίηση της εκάστοτε επένδυσης, με ορθές και καλά μελετημένες κινήσεις πίσω από τα προϊόντα σε επίπεδο μάρκετινγκ και προσφορών, με ταυτόχρονη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των προωθητικών ενεργειών. 

Κάλυψε το κενό της Estee Lauder

Η στρατηγική του ομίλου όμως μεταβλήθηκε και στον τομέα της ανάπτυξης καθώς παλαιότερα βασιζόταν στην οργανική ανάπτυξη και πραγματοποιούσε πολλές εξαγορές. Πλέον επιδιώκει ισχυρή οργανική ανάπτυξη περίπου 5% ετησίως και ακολούθως να έρχονται και οι εξαγορές. Αναφορικά με την περίπτωση της Estée Lauder και τη διακοπή της κοινοπραξίας που διατηρούσε με την εταιρεία καλλυντικών ο όμιλος, τα στελέχη της υποστηρίζουν ότι η απώλεια αυτή καλύφθηκε από το καλοκαίρι του 2022 - όταν και επήλθε το διαζύγιο -  έως σήμερα μέσω οργανικής ανάπτυξης. Έτσι το EBITDΑ του ομίλου που ήταν στα 46 εκατομμύρια ευρώ με την Estee Lauder, πλέον βρίσκεται πολύ κοντά όπου με βάση το quidance που έχει δοθεί προβλέπεται EBITDA άνω των 43 εκατ. ευρώ. 

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Σαράντη τα τελευταία τρία χρόνια πρόσθεσε 95 εκατ. ευρώ σε έσοδα στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών του. Μεσοσταθμικά πρόκειται για ανάπτυξη κατά περίπου 7% το έτος όπου το 50% προήλθε από την αύξηση του όγκου πωλήσεων και το υπόλοιπο 50% λόγω του πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών. 

Προφίλ εξωστρέφειας και ξεκάθαρης στρατηγικής προς επενδυτές και αγορές

Ως προς το προφίλ του ομίλου και την προσέλκυση των επενδυτών, έχει γίνει μία προσπάθεια να διαφανεί πιο ξεκάθαρα η πορεία του, διαχωρίζοντας τις κατηγορίες των προϊόντων και έχοντας το βλέμμα προς το εξωτερικό, από όπου αντλεί σημαντικό μέρος της μετοχικής συμμετοχής. Προς αυτή την κατεύθυνση φέτος θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα χρήσης 2023 στις αρχές Μαρτίου – νωρίτερα από προηγούμενα έτη - και θα πραγματοποιήσει investor day όπου θα ανακοινώσει προβλέψεις και οικονομικούς στόχους για το 2026 καθώς και θα διαφανεί μία αίσθηση για το 2028.