Αρ. Παντελιάδης: Τα σούπερ μάρκετ τρώμε πολύ ξύλο και μας κατηγορούν ότι έχουμε πάρει τα λεφτά από τους καταναλωτές
Πέμπτη, 30-Νοε-2023 11:27
Του Γιώργου Λαμπίρη
Στο ρόλο και τη θέση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ κατά την περίοδο της ακρίβειας και της πληθωριστικής κρίσης, θέλοντας να δείξει ότι οι αλυσίδες δεν αισχροκερδούν σε βάρος των καταναλωτών, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ μάρκετ και επικεφαλής του ομίλου Metro (Metro Cash & Carry και My market), Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Για να υποστηρίξει τα επιχειρήματά του, ξεκίνησε την ομιλία τους αναφερόμενος στο ιστορικό παράδειγμα του Ευρυβιάδη, ναυάρχου των Σπαρτιατών, όταν στο πολεμικό συμβούλιο που έγινε πριν από την Ναυμαχία της Σαλαμίνας ύψωσε το ραβδί του για να χτυπήσει τον Θεμιστοκλή, επειδή ο τελευταίος επέμενε να μείνει ο ελληνικός στόλος εκεί και να πολεμήσει τον περσικό. Τότε ο Θεμιστοκλής του απάντησε με το παροιμιώδες: "Πάταξον μεν, άκουσον δε!".
Ο κύριος Παντελιάδης ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι "ως κλάδος τρώμε πολύ ξύλο γιατί μας κατηγορούν ότι έχουμε πάρει τα λεφτά από τους Έλληνες πολίτες, τα οποία τους έχουν αφαιρέσει οι αλλεπάλληλες κρίσεις”, υποστηρίζοντας εμφατικά την εισήγησή του στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ.
Στάθηκε στο περιορισμένο περιθώριο κερδοφορίας, επικαλούμενος το γεγονός ότι τα καθαρά κέρδη προ φόρων των αλυσίδων την τελευταία πενταετία για το σύνολο των αλυσίδων είχε περιθώριο καθαρού κέρδους 1,47% και οι 5 μεγαλύτερες αλυσίδες περιθώριο 1,3%, όταν διεθνώς ποσοστό κάτω από 3% θεωρείται επισφαλές. Στάθηκε από την άλλη στο γεγονός ότι ο κλάδος έχει επενδύσει 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ την τελευταία δεκαετία, στήνοντας υποδομές και φροντίζοντας τα logistics, θέλοντας να δείξει ότι ο κλάδος δαπανά χρήματα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
"Γιατί τόση ρύθμιση”
Ο ίδιος αναρωτήθηκε, για το γεγονός ότι εφόσον επενδύει ο κλάδος και έχει μικρό ποσοστό κερδοφορίας, "γιατί τόση ρύθμιση;”. Αναφέρθηκε στη νομοθεσία για την αθέμιτη κερδοφορία, η οποία κάθε φορά που αλλάζει έχει συνέπειες και διοικητικά βάρη. "Επίσης έχουμε το καλάθι που σβήνει το πρώτο του κεράκι και συνεχίζει. Μόνο εμείς θυμόμαστε ότι αυτό υπάρχει, γιατί οι καταναλωτές το έχουν ξεχάσει. Επίσης, έχουμε τη μόνιμη μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5%, η οποία έχει πάει καλά και ξεπέρασε τις προσδοκίες”, συμπλήρωσε αναφερόμενος στα μέτρα του υπουργείο Ανάπτυξης.
"Να διευκρινίσω”, πρόσθεσε. "Δεν είμαι κατά των έκτακτων ρυθμίσεων, αλλά κατά των έκτακτων ρυθμίσεων που παίρνουν μόνιμο χαρακτήρα”.
Tα διοικητικά βάρη που φέρνουν οι υπουργικές αποφάσεις
Εξέφρασε το παράπονο για τα διοικητικά βάρη που φέρνουν υπουργικές αποφάσεις, προσθέτοντας υποχρεώσεις όπως καθημερινή καταχώρηση τιμών στο e-katanalotis, εβδομαδιαία καταχώρηση στο καλάθι του νοικοκυριού, εβδομαδιαία καταχώρηση τιμών οπωροκηπευτικών, εβδομαδιαία καταχώρηση ανατιμήσεων προμηθευτών αλλά και αρκετών ακόμη υποχρεώσεων που καλούνται να εκπληρώσουν οι αλυσίδες στο πλαίσιο της καθημερινής τους λειτουργίας.
Στα παραπάνω πρόσθεσε το κόστος από την ηλεκτρική ενέργεια που – όπως είπε - έχει μεν αποκλιμακωθεί, ωστόσο σύμφωνα με τον ίδιο, χωρίς καμία επιδότηση. "Είμαστε ακριβώς στην διπλάσια τιμή ρεύματος από την περίοδο πριν ξεκινήσει η ουκρανική κρίση”, συμπλήρωσε.
Για το τι έρχεται στο νου του καταναλωτή, ακούγοντας τη λέξη σούπερ μάρκετ, αναφέρθηκε στη λέξη "αισχροκέρδεια”.
Ο ρόλος των μέσων ενημέρωσης
Στεκόμενος μεταξύ άλλων στο ρόλο των σούπερ μάρκετ και στους τίτλους των μέσων ενημέρωσης που κατά καιρούς αναφέρονται σε πρακτικές "αισχροκέρδειας”, αποδίδοντάς τις αναφορές αυτές στην ανάγκη να "πέσει αίμα στην αρένα”. Τίτλοι μέσων ενημέρωσης που όπως είπε έφεραν εφόδους ομάδων όπως του Ρουβίκωνα, αντιεξιουσιαστών, αναρχικών και βίγκαν σε σούπερ μάρκετ, ως αντίδραση.
"Είμαστε μία πολύ ανταγωνιστική αγορά γι’ αυτό και δεν έχουμε τα περιθώρια να περάσουμε όλες τις αυξήσεις στον καταναλωτή. Τότε όμως τι πάει στραβά, αφού όλοι κατά βάθος θέλουμε καλό κλίμα;”, αναρωτήθηκε. Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης έκανε έκκληση κλείνοντας την εισήγησή του, λέγοντας ότι "οφείλουμε να προσέχουμε κάθε τι που λέμε και κάθε τι που κάνουμε. Αν μας κυριεύσει η ανάγκη να γίνουμε αρεστοί υπάρχει ο φόβος να διασπείρουμε αρνητικές ειδήσεις. Πρέπει να βλέπουμε ολόκληρη την πραγματικότητα ώστε να μην ενισχύσουμε την δεδομένη προκατάληψη των Ελλήνων απέναντι στις μεγάλες επιχειρήσεις που δεν συντελεί στο καλό επιχειρηματικό κλίμα που όλοι μας θέλουμε να υπάρχει”.