Δ. Γεωργακόπουλος: Το "American dream", η επιστροφή στην Ελλάδα, οι επενδύσεις και η φιλανθρωπική δράση
Τρίτη, 28-Νοε-2023 08:19
Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Ο Δημήτρης Γεωργακόπουλος ενσαρκώνει ίσως καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον Έλληνα το λεγόμενο "Αμερικανικό όνειρο”. Ξεκινώντας την πορεία του στην Αμερική τη δεκαετία του '90, ο Έλληνας επιχειρηματίας βλέπει αυτή τη χώρα σαν μια πλατφόρμα ευκαιριών.
Η εργασία του στις PwC και Publicis Sapient αποτελεί ένα καθοριστικό σκαλοπάτι για την επαγγελματική του εξέλιξη, ενώ το 2004, προσπαθώντας να βρει τη λύση σε μία προσωπική του ανάγκη, ξεκίνησε τη Buildium -μια πλατφόρμα διαχείρισης ακινήτων, που το 2019 πούλησε έναντι 580 εκατ. δολ. Στη συνέχεια, επιστρέφει μόνιμα στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί του όχι μόνο την εμπειρία από την Αμερική, αλλά και το πνεύμα της κοινωνικής ευθύνης.
Μεταξύ άλλων, δημιούργησε το Helidoni Foundation, ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα που αγκαλιάζει και υποστηρίζει ιδέες, ενέργειες και επιχειρήσεις με κοινωνικό αποτύπωμα. Αξίζει δε να αναφερθεί ότι συμμετέχει και στο διοικητικό συμβούλιο του The Hellenic Initiative (THI), τον οργανισμό που ιδρύθηκε το 2012 από μέλη της ελληνικής διασποράς με στόχο να ανταποκριθεί στις ανάγκες της χώρας μας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης. Σε συνέντευξή του στο Capital.gr, ο κ. Γεωργακόπουλος μιλάει, μεταξύ άλλων, για τη ζωή στην Αμερική, την επαγγελματική του πορεία, την Buildium, αλλά και τους λόγους για τους οποίους επέστρεψε στην Ελλάδα και τη σημερινή του δράση στη χώρα μας, μέσα από το Helidoni Foundation, αλλά και το Zeno Capital. Στην Αμερική έζησε σχεδόν 30 χρόνια, από το 1993 ως το 2021.
Αρχικά πήγε για σπουδές (finance and computer science), έπειτα ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία και δημιούργησε την οικογένειά του. "Βίωσα την Αμερική ως μια φιλόξενη χώρα για την επιχειρηματικότητα, με πολλές ευκαιρίες, όπου αν κάποιος είχε πραγματικά τη θέληση αλλά και την απαραίτητη εμπειρία και γνώση, είχε μεγάλες πιθανότητες να επιτύχει. Σε αυτό το πρόσφορο έδαφος βρέθηκα και εγώ”, λέει ο κ. Γεωργακόπουλος στο Capital.gr. Ο κ. Γεωργακόπουλος ξεκίνησε να εργάζεται ως consultant σε δύο εταιρείες -στην PwC και στην Publicis Sapient- αναλαμβάνοντας πολλά projects από διαφορετικά industries, κάτι που, όπως τονίζει, υπήρξε καταλυτικό, καθώς τού προσέφερε ένα σημαντικό υπόβαθρο για τη συνέχεια. Όπως συνεχίζει, έζησε από κοντά όλη την περίοδο του internet/dot-com boom ως και το bust το 2000-2002. "Εκεί συνειδητοποίησα πως δεν υπάρχει σιγουριά σε καμιά δουλειά ή επιχείρηση και πως όλα είναι εν δυνάμει επισφαλή. Αυτή η σκέψη είναι που μου έδωσε την ώθηση να δημιουργήσω κάτι δικό μου, καθώς έβρισκα μικρότερο το ρίσκο να κάνω αυτό από το να ακολουθήσω μια επαγγελματική καριέρα σε πολυεθνικές που λειτουργούσαν σε ένα ρευστό και ευάλωτο περιβάλλον”.
Η ίδρυση της Buildium
Κάπως έτσι, προέκυψε και η ιδέα για την Buildium: "Εκείνη την περίοδο, εγώ με δυο φίλους και συνεργάτες είχαμε επενδύσει σε ορισμένα ακίνητα και είχαμε την προσωπική ανάγκη να βρούμε έναν τρόπο για να τα διαχειριστούμε πιο αποτελεσματικά. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα της Buildium. Υπήρχαν λίγες εναλλακτικές πάνω στο ίδιο αντικείμενο εκείνον τον καιρό και είχαμε την αυτοπεποίθηση και την τεχνογνωσία για να κάνουμε κάτι καλύτερο από τα ως τότε υπάρχοντα στην αγορά”.
Έτσι, το 2004, ίδρυσε μαζί με τον Michael Monteiro την Buildium, ξεκινώντας με μια μικρή επένδυση χρημάτων, αλλά αρκετή προσωπική εργασία. Η Buildium παρείχε μια πλατφόρμα διαχείρισης ακινήτων (property management software) που απευθυνόταν κυρίως σε μικρά και μεσαία portfolios (ιδιοκτήτες έως 1.000 ακινήτων έκαστος). Σημειωτέον πως τα λογισμικά διαχείρισης ακινήτων είναι ενοποιημένες cloud-based πλατφόρμες που συγκεντρώνουν όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες/εργαλεία για τον χρήστη (ιδιοκτήτη ακινήτων) ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται όλα τα θέματα που σχετίζονται με την περιουσία του, όπως τα λογιστικά (εισπράξεις, πληρωμές), νομικά (συμβόλαια με ενοικιαστές, συμφωνίες με προμηθευτές), συντήρηση κτιρίων (επισκευές, βελτιώσεις, κ.λπ.), επικοινωνία (μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών).
Η ίδρυση της Buildium έγινε το 2004 και πήρε ως το 2008 για να φτάσει τους 500 πελάτες. Από το 2009 και ύστερα, οι δυο πλέον συνεταίροι είχαν τη δυνατότητα να πληρώνονται, καθώς επίσης και να προσλάβουν προσωπικό, ενώ η εταιρεία διπλασιαζόταν σε μέγεθος κάθε χρόνο. Το 2012 ήταν έτος-ορόσημο για την εταιρεία: είχε φτάσει πια τα 5 εκατ. έσοδα ετησίως και περίπου τους 5.000 πελάτες. Τότε οι δύο συνέταιροι αποφάσισαν να πουλήσουν ένα μικρό κομμάτι της επιχείρησης (10%) σε έναν εξωτερικό επενδυτή. "Ο λόγος ήταν διότι πιστεύαμε ότι αυτή η κίνηση θα μας έδινε μια άλλη οπτική στη λειτουργία και ανάπτυξη της Buildium, ότι θα μας έθετε σε μια νέα τροχιά”, αναφέρει ο κ. Γεωργακόπουλος. Η συνέχεια επιβεβαίωσε τους δύο founders, αφού από το 2012 ως το 2016 τα έσοδα της εταιρείας έφτασαν από τα 5 στα 25 εκατ. δολ. και το προσωπικό της αυξήθηκε από 25 σε 100 υπαλλήλους.
To 2016 ήταν μια ακόμη σημαντική χρονιά καθώς έδωσαν την πλειοψηφία της εταιρείας σε ένα private equity firm ( Sumeru Equity Partners ) εξειδικευμένο στο να ετοιμάζει τέτοιου είδους εταιρείες, όπως η Buildium, για εισαγωγή στο χρηματιστήριο (IPO). Ωστόσο, αυτό δεν προχώρησε καθώς υπήρξε μια άλλη εξέλιξη: "Δεχτήκαμε ένα πολύ δυνατό offer για εξαγορά της εταιρείας από έναν μεγάλο παίκτη στο χώρο, την RealPage. Έτσι το 2019 πήραμε την τελική απόφαση να δώσουμε τα χέρια και να δεχτούμε την πρόταση”. Η Buildium δεν είναι, όμως, το μοναδικό επιχειρηματικό "παιδί” του Δημήτρη Γεωργακόπουλου. Μαζί με άλλους δύο co-founders (Dave Wong και Geoff Roberts) ίδρυσε το 2016 την Outseta - ένα one-stop-shop βασικού λογισμικού που απευθύνεται σε early-stage subscription εταιρείες. Όπως εξηγεί ο κ. Γεωργακόπουλος, "η Outseta ιδρύθηκε για δύο λόγους: αφενός για να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα τέτοιου τύπου εταιρειών, καθώς παρατηρούσαμε πως έπρεπε να συνδυάσουν δεκάδες software εργαλεία για να εξυπηρετήσουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, αφετέρου για να πειραματιστούμε σε ένα οργανωσιακό μοντέλο και σκοπό επιχείρησης που έχει ως αποτέλεσμα τα άτομα σε αυτήν να είναι πιο ικανοποιημένα τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική τους ζωή”. Ο κ. Γεωργακόπουλος παραμένει ακόμη στην εταιρεία, προσφέροντας ωστόσο περιορισμένο ποσοστό του χρόνου του.
Η απόφαση της επιστροφής
Όπως αποκαλύπτει ο κ. Γεωργακόπουλος, αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα όταν ξεκίνησε η διαδικασία πώλησης της Buildium.
"Εκείνη την περίοδο είχα αρχίσει να σκέφτομαι έντονα πώς θα ήθελα να αφιερώσω πια το χρόνο μου και για ποιους σκοπούς. Αισθανόμουν ότι είχα να δώσω πολλά περισσότερα στην Ελλάδα απ’ ό,τι στην Αμερική. Εξάλλου, πάντα ήθελα να επιστρέψω στην πατρίδα μου, οπότε η συγκυρία της πώλησης μού έδωσε την ώθηση στο να το πραγματοποιήσω”, αναφέρει. Η επιστροφή στην Ελλάδα συνοδεύτηκε από άλλη μία σημαντική απόφαση τόσο για τον ίδιο όσο και για τη χώρα μας: την ίδρυση του Helidoni Foundation. "Στα τέλη του 2019 η σύζυγός μου κι εγώ ιδρύσαμε το Helidoni Foundation. Η απόφαση για τη δημιουργία ενός φιλανθρωπικού ιδρύματος πήγαζε από την επιθυμία μας να προσφέρουμε πίσω στην κοινωνία και να συμβάλλουμε με αυτόν τον τρόπο στην επίλυση σημαντικών κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων”.
Το πεδίο δράσης του Helidoni είναι κατά κύριο λόγο η Ελλάδα. Υποστηρίζει κοινωνικές και περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες -σε όποιο στάδιο βρίσκονται, από τη σύλληψη μιας ιδέας ως την υλοποίηση και την οργανωτική και οικονομική τους ανεξαρτησία- ώστε το έργο τους να έχει τον μεγαλύτερο δυνατό θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Η ενεργή του δράση ξεκίνησε τον Μάρτιο 2020, εν μέσω της πανδημίας του covid, και οι πρώτες δωρεές που πραγματοποίησε ήταν προς ΜΚΟ στον τομέα υγείας με επίκεντρο τις ευπαθείς ομάδες (Νοσηλεία, Γιατροί του Κόσμου). Παράλληλα, το ίδιο έτος και ως τα μέσα 2022, το ίδρυμα εμβάθυνε με μια παράλληλη χαρτογράφηση τόσο των προβλημάτων/προκλήσεων της Ελληνικής κοινωνίας όσο και των ΜΚΟ στην χώρα, προκειμένου να κατανοήσει το έργο τους και πώς αυτό ανταποκρίνεται στις υπάρχουσες ανάγκες.
Στο πλαίσιο αυτό, το Helidoni Foundation συνεργάστηκε και χρηματοδότησε αρκετούς οργανισμούς που δραστηριοποιούνται σε ποικίλους τομείς. Ενδεικτικά: - Κοινωνική επιχειρηματικότητα & καινοτομία (Higgs , Τhe Hellenic Initiative μέσω των Venture Impact Awards, Impact Hub Athens) - Συμπερίληψη και ενδυνάμωση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων μέσω της εκπαίδευσης και της τέχνης (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Eyes of Light, Social Hackers Academy) - Αναγεννητική γεωργία (Southern Lights) - Κυκλική οικονομία (InCommOn).
Από τα μέσα 2022 και μέχρι σήμερα, το Helidoni Foundation έχει επικεντρωθεί σε συγκεκριμένα ζητήματα, υπό το πρίσμα της συστημικής αλλαγής. "Φυτέψαμε, λοιπόν, τους σπόρους και αναμένουμε να ανθίσουν, γνωρίζοντας ότι απαιτείται χρόνος, δουλειά και πολλή υπομονή και επιμονή. Είμαστε πάντως αισιόδοξοι”, τονίζει ο κ. Γεωργακόπουλος και προσθέτει: Τα ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται πλέον το ίδρυμα είναι: - η βιώσιμη/συνειδητή κατανάλωση και παραγωγή (conscious consumption & production) - η κοινωνική οικονομία και πιο συγκεκριμένα η υιοθέτηση μοντέλου υπεύθυνης διαχείρισης από κερδοσκοπικές και μη εταιρίες (steward ownership) - η προσφορά κοινωνικής υπηρεσίας (civic service) - η βιώσιμη κινητικότητα και πιο συγκεκριμένα η μικροκινητικότητα (micromobility) Όπως εξηγεί ο ίδιος, το ίδρυμα προσπαθεί να βρει ανθρώπους/ομάδες που εργάζονται για αυτούς τους σκοπούς και να τους βοηθήσει να τους επιτύχουν. "Σε ορισμένες περιπτώσεις, βρήκαμε δομημένους οργανισμούς (Ecogenia – civic service και Cities for Cycling - micromobility), στις άλλες δύο περιπτώσεις όμως έπρεπε να ξεκινήσουμε από το μηδέν (Ten Million Hands – conscious consumption & production, Stewards – steward-ownership). Γενικώς, στα προαναφερθέντα προγράμματα δεν παρέχουμε μόνο χρηματοδότηση αλλά συμμετέχουμε ενεργά σε όλο το ταξίδι με προσωπική εργασία, συμβουλευτική και δικτύωση, είμαστε hands- on”, διευκρινίζει.
Το Zeno Capital
Όμως το Helidoni δεν αποτελεί τη μόνη ενασχόληση του κ. Γεωργακόπουλου στην χώρα μας. Παράλληλα, έχει ιδρύσει και το Zeno Capital, το οποίο στηρίζει καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες που απαντούν στις προκλήσεις της βιωσιμότητας του πλανήτη, προάγουν την κοινωνική ευθύνη και παράλληλα προωθούν την διαφάνεια, την δικαιοσύνη και την ακεραιότητα. "Σε συνδυασμό με τον ερχομό μου στην Ελλάδα, ήθελα να αφιερώσω χρόνο και χρήματα σε ελληνικά projects με θετικό κοινωνικό πρόσημο που στοχεύουν σε μηδενικούς ρύπους (zero emissions) και μηδενική περιβαλλοντική επιβάρυνση (zero waste)”, εξηγεί γι’ αυτή του την απόφαση. Μέχρι στιγμής, το Zeno Capital έχει επενδύσει σε 10 εταιρείες, ποσά από 50.000 έως 400.000 ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, οι τομείς ενδιαφέροντός του είναι:
-Σχετικά με το Zero Emissions: Climate Tech, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Έξυπνα Συστήματα Ενέργειας, Ηλεκτροκίνηση, Climate Fintech, Πράσινα Κτίρια και Πράσινες Πόλεις.
-Σχετικά με το Zero Waste: Ανακύκλωση και Επαναχρησιμοποίηση, Αειφόρος Γεωργία, Κυκλική Οικονομία, Ethical Brands, AgTech.
Κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες περιπτώσεις στο portfolio του Zeno Capital είναι οι: Open Farm, Brite Solar, Swaplanet, Wecook, ενώ έως το τέλος του 2023, αναμένεται να προβεί σε επένδυση και προς την Terra Robotics. "Υπάρχει έντονη δραστηριότητα, εξαιρετικές ιδέες και ενθουσιασμός στο ελληνικό startup οικοσύστημα, γεγονός πολύ θετικό και ελπιδοφόρο. Δυστυχώς, όμως, επί του παρόντος οι ιδέες είναι πολύ περισσότερες από τα διαθέσιμα κεφάλαια που στρέφονται προς νεοφυείς επιχειρήσεις, ιδίως όταν αυτές βρίσκονται σε pre-seed και σε seed funding stage”, αναφέρει ο ιδρυτής του Zeno Capital. "Τα τελευταία 4 χρόνια έχουμε φυτέψει πολλούς σπόρους, τόσο σε φιλανθρωπικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο, υποστηρίζοντας πολλές νέες πρωτοβουλίες στο ταξίδι τους από το πρώιμο στάδιο στο στάδιο βιωσιμότητας. Αυτό, λοιπόν, που επιζητώ και λαχταράω για το επόμενο διάστημα είναι να δω αυτούς τους σπόρους να αναπτύσσονται, να ανθίζουν και να αποδίδουν καρπούς”, καταλήγει ο κ. Γεωργακόπουλος.