ΟΛΗ: Η δύναμη του κύματος μετασχηματίζει το λιμάνι του Ηρακλείου
Τρίτη, 07-Νοε-2023 13:47
H Διοίκηση του "Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε." (ΟΛΗ), σταθερά προσηλωμένη και προσανατολισμένη στον μετασχηματισμό του λιμένος Ηρακλείου σε ένα πράσινο και έξυπνο λιμάνι, με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, θέτει πάντα ως υψηλή προτεραιότητα την περιβαλλοντική προστασία, την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης του λιμένος και την ανάπτυξη των λιμενικών της υποδομών μέσω της εισαγωγής καινοτόμων λύσεων και τεχνολογιών.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΛΗ, ως συντονιστής του έργου με την εταιρεία "Ρογκάν και Συνεργάτες Α.Ε.", υπέβαλε πρόταση χρηματοδότησης Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού μηχανισμού "Συνδέοντας την Ευρώπη" (Connecting Europe Facility 2021-2027 / CEF II), η οποία εγκρίθηκε υπό το ακρωνύμιο "HUPPINES" (Heraklion Port UPgrade of Infrastructure, Interconnection and Environmental Sustainability).
Στόχος του έργου HUPPINES είναι η ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών, με σκοπό:
Την αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής του Λιμένα Ηρακλείου, και ειδικότερα την ενίσχυση της θωράκισης και την επέκταση του προσήνεμου μόλου (ο οποίος έλαβε τη σημερινή του μορφή τη δεκαετία του 1960 και έχει ένα συνολικό μήκος 2.390 μέτρων).
Τη σχεδίαση εγκατάστασης κυματογεννητριών πάνω στη θωράκιση του προσήνεμου μόλου.
Αναλυτικότερα, οι μελετητικές δράσεις του έργου HUPPINES αποσκοπούν: (i) στην άμεση αποκατάσταση των υφιστάμενων βλαβών του προσήνεμου μόλου, (ii) την ενίσχυση της υφιστάμενης θωράκισης με ειδικούς τεχνητούς ογκόλιθους τύπου Tetrapode σε μήκος περί τα 1.000 μέτρα, (iii) την κατασκευή νέας θωράκισης με ειδικούς τεχνητούς ογκόλιθους τύπου Acropode σε μήκος περί τα 1.000 μέτρα, επί του οποίου υπάρχει μόνο κατακόρυφο μέτωπο με προφυλακτήριο τοίχο, και (iv) την επέκταση του προσήνεμου μόλου κατά 280 μέτρα, προκειμένου να βελτιωθεί η προστασία του λιμένα έναντι των προσπιπτόντων κυματισμών και να διευκολυνθεί η προσέγγιση των πλοίων εντός της λιμενολεκάνης σε συνθήκες έντονης κυματικής διαταραχής.
Σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευση της κυματικής ενέργειας, το έργο HUPPINES περιλαμβάνει τη μελέτη και τον σχεδιασμό για την εγκατάσταση σταθμού κυματογεννητριών πάνω στη θωράκιση του προσήνεμου μόλου, μετατρέποντας ουσιαστικά τον προσήνεμο μόλο σε μια πηγή παραγωγής καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας για τον Λιμένα Ηρακλείου. Η σχετική μελέτη περιλαμβάνει τον σχεδιασμό των μηχανικών, ηλεκτρικών και υδραυλικών υποσυστημάτων και τη δημιουργία σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τα κύματα μέσω ειδικών πλωτήρων που θα εγκατασταθούν στον προσήνεμο μόλο. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να επισημανθεί ότι η εγκατάσταση των κυματογεννητριών πάνω στη θωράκιση του προσήνεμου μόλου αποτελεί καινοτομία του εν λόγω έργου.
Από τις σχετικές μελέτες του HUPPINES προτείνεται η δημιουργία 2 MW σταθμού παραγωγής κυματικής ενέργειας μέσω της εγκατάστασης 266 κυματογεννητριών, σε μήκος 1.200 μέτρων κατά μήκος της θωράκισης του προσήνεμου μόλου. Η εκτιμώμενη παραγωγή ενέργειας αντιστοιχεί σε 3.621.765 KWh. Η ενέργεια που θα παραχθεί θα χρησιμοποιηθεί για την ικανοποίηση των αυξημένων ενεργειακών αναγκών του λιμένα, οι οποίες θα προέλθουν από την εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing). Σε αυτό το σημείο αξίζει να επισημανθεί ότι ο Λιμένας Ηρακλείου είναι ο μοναδικός λιμένας της Ελλάδος που εγκρίθηκε για συμμετοχή τόσο στο πρόγραμμα CEF Ι με το έργο "ELECTRIPORT – Alternative maritime power in the Port of Heraklion" όσο και στο πρόγραμμα CEF ΙΙ με το έργο HUPPINES. Το ELECTRIPORT, που στόχο του αποτελούσε η μελέτη και σχεδίαση των απαιτούμενων έργων για την ηλεκτρική τροφοδοσία των πλοίων στο λιμάνι από το ηλεκτρικό δίκτυο της στεριάς (cold ironing), ολοκληρώθηκε με επιτυχία τον Μάρτιο του 2023. Από τα παραπάνω προκύπτει και η συμπληρωματικότητα μεταξύ του έργου HUPPINES και του προαναφερθέντος έργου ELECTRIPORT.
Συνοψίζοντας, οι δράσεις του έργου HUPPINES πραγματοποιούνται με γνώμονα τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμένα, ενώ παράλληλα το έργο συνάδει με τους Στρατηγικούς Στόχους της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων αναφορικά με την περιβαλλοντική προστασία, τη διαχείριση και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των λιμένων. Επιπλέον, το έργο συμβάλλει αποφασιστικά στην προσπάθεια για την ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στη λιμενική λειτουργία και ανάπτυξη. Παράλληλα, το έργο είναι συμβατό με τις προτεραιότητες της Ε.Ε. για τις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και την πράσινη πολιτική για τους λιμένες. Τέλος, το έργο συνάδει με τους στόχους του Διευρωπαϊκού Δικτύου μεταφορών και συνδέεται άμεσα με τις προτεραιότητες της Ε.Ε. για την ανάπτυξη των θαλάσσιων υποδομών μέσω της εισαγωγής νέων τεχνολογιών και καινοτομίας για την προώθηση εναλλακτικών καύσιμων και ενεργειακά αποδοτικών θαλάσσιων μεταφορών.