Επιχορηγήσεις €274,66 εκατ. και βελτίωση μεγεθών για τις αστικές συγκοινωνίες το 2022

Παρασκευή, 29-Σεπ-2023 07:31

Επιχορηγήσεις €274,66 εκατ. και βελτίωση μεγεθών για τις αστικές συγκοινωνίες το 2022

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Κρατικές επιχορηγήσεις 274,66 εκατ. ευρώ έλαβε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς, εκ των οποίων τα 146,53 εκατ. ευρώ αφορούσαν τακτικές επιχορηγήσεις, ποσό αυξημένο κατά 16,3% σε σχέση με το 2021. Ο οργανισμός, στον οποίο εντάσσονται η ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός και τραμ) καθώς και η ΟΣΥ (αστικά λεωφορεία), είδε τα μεγέθη του το 2022 να εμφανίζουν βελτίωση, κάτι αναμενόμενο, καθώς πέρυσι ήταν μια χρονιά επιστροφής στην κανονικότητα, οδηγώντας ολοένα και περισσότερους πολίτες να ξαναρχίσουν να χρησιμοποιούν σε συχνότερο βαθμό τα μέσα μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις τους εντός του ιστού της πόλης. 

Αύξηση σε έσοδα και επιστροφή σε κέρδη 

Πιο αναλυτικά, τα έσοδα του οργανισμού ανήλθαν σε 217,26 εκατ. ευρώ από 141,248 εκατ. ευρώ το 2021, σημειώνοντας άνοδο 54%. Από το παραπάνω ποσό, ο τζίρος που προήλθε από την πώληση εισιτηρίων και καρτών για τις αστικές συγκοινωνίες άγγιξε τα 209,745 εκατ. ευρώ έναντι 135,245 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, αυξημένος κατά 55%. Η υψηλή διψήφια άνοδος δικαιολογείται σε μεγάλο βαθμό από την ολική επαναφορά των μετακινήσεων στο προ πανδημίας καθεστώς σε σχέση με το 2021, χρονιά όπου κατά το μεγαλύτερο διάστημα ίσχυαν αυστηρά περιοριστικά μέτρα. 

Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 47,944 εκατ. ευρώ έναντι 32,6 εκατ. ευρώ, ενώ σε ό,τι αφορά το καθαρό αποτέλεσμα, ο οργανισμός επέστρεψε σε κερδοφορία, καταγράφοντας κέρδη 3,318 εκατ. ευρώ από ζημίες 6,71 εκατ. ευρώ το 2021. 

Από το ποσό των τακτικών επιχορηγήσεων των 146,53 εκατ. ευρώ, η μερίδα του λέοντος των 121,393 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκε προς αστικά λεωφορεία (ΟΣΥ) και το υπόλοιπο ποσό προς τη ΣΤΑΣΥ. 

Οι προβλέψεις για δικαστικές υποθέσεις 

Ο όμιλος εμπλέκεται σε δικαστικές διεκδικήσεις και αποζημιώσεις κατά τη συνήθη πορεία των εργασιών του. Όπως επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση, η διοίκηση αξιολογεί τις σχετικές υποθέσεις και διακανονισμούς που αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά την οικονομική θέση του οργανισμού και έχει σχηματίσει πρόβλεψη για την ενδεχόμενη ζημιά. Παρ’ όλα αυτά, όπως σημειώνεται, ο καθορισμός των ενδεχόμενων υποχρεώσεων που σχετίζονται με τις δικαστικές διεκδικήσεις και απαιτήσεις είναι μία πολύπλοκη διαδικασία που περιλαμβάνει κρίσεις σχετικά με τις πιθανές συνέπειες και τις διερμηνείες σχετικά με τους νόμους και τους κανονισμούς και η έκβαση αυτών των υποθέσεων μπορεί να διαφέρει από τις αρχικές εκτιμήσεις.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, στο τέλος του 2022, οι προβλέψεις για δικαστικές υποθέσεις έφτασαν τα 21,36 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά περίπου 7 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2021. Η συγκεκριμένη μείωση προέρχεται κατά κύριο λόγο από την ΟΣΥ κατά 4,2 εκατ. ευρώ και από τη ΣΤΑΣΥ κατά 3,3 εκατ. ευρώ, με τις προβλέψεις να αφορούν διεκδικήσεις τρίτων και εργαζομένων για τις οποίες οι νομικές υπηρεσίες των θυγατρικών εταιρειών αποφάνθηκαν ότι δεν θα ευδοκιμήσουν. 

Σε ό,τι αφορά την πολυσυζητημένη ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αυτή αναμένεται να γίνει με την προμήθεια συνολικά 1.300 ηλεκτρικών οχημάτων, μια διαδικασία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις. Η αναβάθμιση του στόλου θεωρείται επιτακτική καθώς αρκετά λεωφορεία που κυκλοφορούν στην Αθήνα έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 25 έτη, ενώ επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα λόγω του σημαντικού ρυπογόνου αποτυπώματος. Ωστόσο, η διαδικασία για την προσθήκη των νέων οχημάτων κινείται με αργούς ρυθμούς με το χρονοδιάγραμμα να μεταφέρεται διαρκώς προς τα πίσω.