Αλ. Χατζηελευθερίου (Blueground): "Είναι καλύτερο να παίρνεις αποφάσεις με κάποιο λογικό ρίσκο"

Τετάρτη, 27-Σεπ-2023 11:43

Αλ. Χατζηελευθερίου (Blueground): "Είναι καλύτερο να παίρνεις αποφάσεις με κάποιο λογικό ρίσκο"

Για τους σημαντικότερους σταθμούς αλλά και τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη διάρκεια της μέχρι τώρα επαγγελματικής διαδρομής του μίλησε στο Capital.gr ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Blueground, Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου, ο οποίος θυμίζουμε ότι αναδείχθηκε "Δυναμικά Αναπτυσσόμενος Επιχειρηματίας" στον διαγωνισμό της EY, Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς" 2021. Αναφερόμενος στη συμμετοχή του, ο κ. Χατζηελευθερίου τη χαρακτήρισε ως μια χρήσιμη εμπειρία και παρότρυνε τους επιχειρηματίες που το σκέφτονται να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό.  

- Περιγράψτε μας την εμπειρία σας από τη συμμετοχή σας στον Έλληνα "Επιχειρηματία της Χρονιάς"; Τι θα συμβουλεύατε κάποιον ή κάποια που το σκέφτεται;

Η συμμετοχή μου στον διαγωνισμό Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς" ήταν μία πραγματικά χρήσιμη εμπειρία, καθώς μου προσέφερε τη δυνατότητα να γνωρίσω και να συναναστραφώ με ορισμένους από τους κορυφαίους επιχειρηματίες της χώρας. 

Η βραδιά της τελετής ήταν απολαυστική. Κατά τη διάρκειά της είχα την ευκαιρία να ακούσω τις ιστορίες των άλλων συμμετεχόντων καθώς και τις προκλήσεις που συνάντησαν στην πορεία τους όπως επίσης τον τρόπο που τις αντιμετώπισαν. Συνολικά θα έλεγα ότι αν κάποιοι ή κάποιες επιχειρηματίες σκέφτονται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, θα τους συμβούλευα να μη διστάσουν. 

- Ως "Δυναμικά Αναπτυσσόμενος Επιχειρηματίας" στον διαγωνισμό της EY, Έλληνας "Επιχειρηματίας της Χρονιάς" 2021, ποιες συμβουλές θα μοιραζόσασταν με τις ελληνικές εταιρείες που ξεκινούν τώρα το ταξίδι τους, ώστε να αξιοποιήσουν όσο το δυνατόν καλύτερα τη δυναμική τους;

Υπάρχουν πολλές συμβουλές που θα μπορούσε κάποιος να δώσει. Εγώ θα επικεντρωθώ σε δύο:

Πρώτον, τα δύο απαραίτητα χαρακτηριστικά για οποιονδήποτε επιχειρηματία είναι πάντοτε η επιμονή και η υπομονή. Η δημιουργία και ανάπτυξη μιας επιχείρησης μέχρι να φτάσει στο σημείο να θεωρείται επιτυχημένη απαιτεί πολύ χρόνο –συχνά περισσότερο από μια δεκαετία ή ακόμα και αρκετές γενιές. Έτσι, μόνο εκείνοι που καταφέρνουν να διατηρούν την απαραίτητη προσήλωση στον στόχο τους μακροπρόθεσμα, είναι και εκείνοι που αποκτούν προβάδισμα και στο τέλος επιτυγχάνουν.

Δεύτερον, πολλές φορές η υπερβολική ανάλυση όλων των πιθανών επιλογών πριν πάρουμε μια απόφαση, δεν είναι η καλύτερη στρατηγική. Η δική μου εμπειρία έχει δείξει ότι είναι καλύτερο να παίρνουμε αποφάσεις με σχετική αβεβαιότητα, με κάποιο λογικό ρίσκο, ακόμη κι αν οδηγήσουν σε κάποια λάθη. Έτσι καταφέρνεις να πηγαίνεις πιο μακριά σε μικρότερο χρόνο και στην πορεία μαθαίνεις από τα λάθη σου.

- Ποιον σταθμό από τη μέχρι σήμερα διαδρομή σας θεωρείτε ότι έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξή σας ως επιχειρηματίας; Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που έχετε κληθεί να αντιμετωπίσετε στην επαγγελματική σας πορεία;

Συναντήσαμε σημαντικές προκλήσεις καθ’όλη τη διάρκεια της δεκαετούς πορείας της Blueground.

Η πρώτη σημαντική πρόκληση ήταν η δημιουργία της εταιρείας από το μηδέν, με ελάχιστα κεφάλαια.  Στην αρχή, πολλά πράγματα φαίνονται άγνωστα και αβέβαια. Κάποιες στιγμές, αναρωτιόμασταν αν πραγματικά δημιουργούμε κάτι ουσιαστικό και βιώσιμο. Την αβεβαιότητα αυτή αρχίσαμε να την ξεπερνάμε όταν αποφάσισαν να μας εμπιστευτούν οι πρώτοι ιδιοκτήτες ακινήτων με τα διαμερίσματά τους καθώς και οι πρώτοι ενοικιαστές. 

Ένας άλλος σταθμός-πρόκληση  που καθόρισε τη διαδρομή μας ως εταιρεία, και έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξή μου ως επιχειρηματία, ήταν η επέκταση μας στην Αμερική. Αποφασίσαμε να μπούμε σε μια από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές στον κόσμο, γεμάτη προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. Αυτό το βήμα, τελικά, αποδείχθηκε ένα επιτυχημένο στοίχημα. Η Blueground δεν απέκτησε απλώς μια παρουσία στην Αμερική, αλλά αναδείχθηκε σε παγκόσμιο ηγέτη στον κλάδο των μισθώσεων επιπλωμένων διαμερισμάτων.

Τέλος, οι δυσκολίες που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε την περίοδο της πανδημίας ήταν εξίσου μεγάλη πρόκληση. Έπρεπε να αλλάξουμε προσωρινά το μοντέλο μας, να πάρουμε αποφάσεις που δεν ήταν εύκολες, όμως ήταν απαραίτητες για την επιβίωση και την πρόοδο της εταιρείας μας. Αυτή η περίοδος μας ωρίμασε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και μας έδειξε τη δύναμη της ευελιξίας και της ανθεκτικότητας. 

Είναι ακριβώς αυτές οι προκλήσεις που μας διδάσκουν, μας καθοδηγούν και μας εμπνέουν να επιδιώκουμε υψηλότερους στόχους. 

- Το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας σας δραστηριοποιείστε στο εξωτερικό. Πόσο διαφέρει το εγχώριο οικοσύστημα σε σχέση με τα οικοσυστήματα για παράδειγμα των ΗΠΑ;

Τα τελευταία χρόνια στην Blueground έχουμε επικεντρωθεί κυρίως στις ΗΠΑ. Νομίζω είναι ευρέως γνωστό ότι οι ΗΠΑ είναι πολύ πιο φιλόξενες προς την επιχειρηματικότητα και τις νεοφυείς εταιρείες από την Ευρώπη ολόκληρη, όχι μόνο την Ελλάδα. Υπάρχει μια έντονη δυναμική στην ίδρυση επιχειρήσεων, μεγάλη πρόσβαση σε χρηματοδότηση και ένα οικοσύστημα που στηρίζει την καινοτομία. Είναι μια τεράστια οικονομία και αυτό προφανώς δημιουργεί πολλές ευκαιρίες.

Παρ' όλα αυτά, η ίδια δυναμικότητα καθιστά τις ΗΠΑ μια έντονα ανταγωνιστική αγορά. Η πρόκληση δεν είναι μόνο να ξεκινήσεις μια επιχείρηση στις ΗΠΑ, αλλά και να διατηρήσεις τη θέση σου μέσα σε ένα περιβάλλον γεμάτο ποικίλους και ικανούς ανταγωνιστές. Αυτό απαιτεί συνεχή επαγρύπνηση και αδιάκοπη ενέργεια.
Σε σύγκριση, το ελληνικό οικοσύστημα προσφέρει διαφορετικές προκλήσεις και ευκαιρίες. Υπάρχει ικανό ταλέντο αλλά δεν έχουμε την ίδια πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Το οικοσύστημα είναι μικρότερο και σε πιο πρώιμο στάδιο. Έτσι οι ελληνικές startup πολύ γρήγορα πρέπει να αναπτυχθούν στο εξωτερικό για να καταφέρουν να μεγαλώσουν και εξελιχθούν.

- Ποια θεωρείτε ότι είναι τα χαρακτηριστικά τα οποία θα πρέπει να συγκεντρώνει ένας leader;

Για μένα leadership - ηγεσία είναι ένα σύνολο συμπεριφορών που χρησιμοποιούνται για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ευθυγραμμίσουν τη συλλογική τους κατεύθυνση, να εκτελέσουν στρατηγικά σχέδια και να εξελίσσουν συνεχώς έναν οργανισμό. Έτσι τα χαρακτηριστικά που, κατά την άποψη μου, πρέπει να συγκεντρώνει ένας ηγέτης είναι:

* Να θέτει το μακροπρόθεσμο όραμα του οργανισμού, να αλλάζει την κατεύθυνσή του όταν χρειάζεται και να εξηγεί τις αλλαγές αυτές στην υπόλοιπη ομάδα, εξασφαλίζοντας ότι όλοι γνωρίζουν τον προορισμό της
* Να ενορχηστρώνει την πολυφωνία που προκύπτει από τη συνάντηση διαφορετικών προσωπικοτήτων και τρόπων σκέψης εντός του οργανισμού, να αναγνωρίζει την αξία κάθε φωνής και να δίνει κατεύθυνση, ώστε η ομάδα να προχωράει με συνοχή προς το κοινό της στόχο
* Να δίνει το καλό παράδειγμα όσον αφορά την εργατικότητα του και τη συμπεριφορά του. 

Ένας ηγέτης που ενσωματώνει αυτά τα χαρακτηριστικά και παράλληλα είναι σε θέση να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται συνεχώς, καθιστά την ομάδα του όχι απλά καλή, αλλά εξαιρετική.

- Ποιοι είναι στόχοι που έχει θέσει η Blueground για την επόμενη διετία;

Στην Blueground βρισκόμαστε σε μια περίοδο μεγάλης ανάπτυξης και είμαστε ενθουσιασμένοι για τους υψηλούς στόχους που έχουμε θέσει για την επόμενη διετία.

Πρώτος στόχος να συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε. Για το 2023, αναμένουμε έσοδα πάνω από $550 εκατ. και έχουμε θέσει τις βάσεις για πολύ σημαντική ανάπτυξη και το 2024, τόσο σε έσοδα όσο και σε αριθμό διαμερισμάτων και πόλεων. 

Δεύτερος σημαντικός στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι η ενίσχυση της κερδοφορίας μας.

Τρίτος στόχος μας, στο επόμενο διάστημα να ολοκληρώσουμε την αφομοίωση των εταιρειών που εξαγοράσαμε και ταυτόχρονα να αναπτύξουμε τα καινούργια επιχειρηματικά μοντέλα που δημιουργήσαμε μέσα από τις εξαγορές, που είναι (1) το Partner Network (διεύρυνση του αριθμού των διαμερισμάτων μας μέσα από ένα δίκτυο επιλεγμένων συνεργατών), (2) τα Strategic Partnerships (επέκταση σε νέες αγορές μέσω franchising) και (3) το On-demand μοντέλο (προσφορά διαμερισμάτων κατόπιν ζήτησης / παραγγελίας σε 20.000 πόλεις στην Αμερική).

- Εάν ξεκινούσατε τώρα θα κάνατε κάτι διαφορετικό σε σχέση με τα βήματα που ακολουθήσατε;

Όσο σκέφτομαι την πορεία που είχαμε μέχρι σήμερα, θεωρώ πως σε γενικές γραμμές, δεν θα άλλαζα τα βήματα που κάναμε. Κάθε πρόκληση, κάθε επιτυχία, ακόμα και τα λάθη που κάναμε, συνέβαλαν στο να φτάσουμε εδώ που είμαστε σήμερα και ως εταιρεία και ως άνθρωποι.