Απαισιόδοξοι για τον τζίρο οι μισοί επιχειρηματίες στο λιανεμπόριο – Οι επιδόσεις των εκπτώσεων

Κυριακή, 10-Σεπ-2023 08:00

5928392

Tου Γιώργου Λαμπίρη

Χαμηλότερο τζίρο κατέγραψαν σχεδόν τα μισά εμπορικά καταστήματα στις θερινές εκπτώσεις που ολοκληρώθηκαν στο τέλος Αυγούστου σε σχέση με πέρυσι. Εξετάζοντας συνολικά την εικόνα αυτό που προκύπτει είναι ότι καλύτερο τζίρο δήλωσε το 18,3%, ίδιο τζίρο δήλωσε το 31,3% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 49,2% σε έρευνα που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τον καθηγητή, Γιώργο Μπάλτα.

Αντιστροφή του κλίματος αισιοδοξίας που επικρατούσε στις αρχές της χρονιάς

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου εμφανίζονταν ιδιαίτερα συγκρατημένοι κατά τη διάρκεια του περασμένου Αυγούστου σε σύγκριση με το κλίμα αισιοδοξίας που επικρατούσε τον περασμένο Φεβρουάριο, ενόψει της τουριστικής περιόδου και της διαφαινόμενης μείωσης του πληθωρισμού. Έτσι, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 το 61,4% των ερωτηθέντων απαντούσε ότι οι πωλήσεις του θα αυξηθούν, στο ίδιο ερώτημα τον Αύγουστο απαντούσε θετικά μόλις το 26,5%. Ενδεικτικό είναι επίσης το ποσοστό εκείνων που απαντούν ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν, όπου μόλις το 8% εξέφραζε τη συγκεκριμένη πεποίθηση τον Φεβρουάριο, ενώ τον Αύγουστο το συγκεκριμένο ποσοστό εκτοξεύθηκε στο 26,8%. 

Πόσοι κέρδισαν, πόσοι έχασαν, πόσοι έμειναν στα ίδια

Επιμερίζοντας τις επιδόσεις των εμπορικών επιχειρήσεων, αυτό που προκύπτει από τους ερωτηθέντες είναι ότι 31,3% είχε αντίστοιχες πωλήσεις με αυτές της καλοκαιρινής εκπτωτικής περιόδου του 2022. Καλύτερο τζίρο έως και 10% είχε το 9,8% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, κατά τη διάρκεια της οποίας εστάλη σχετικό ερωτηματολόγιο σε 400 ερωτηθέντες. Βελτιωμένο τζίρο από 11% έως και 25% είχε το 6% και ακόμα μεγαλύτερες πωλήσεις από πέρυσι κατά 26% έως και 50% είχε ένα ποσοστό επιχειρήσεων που άγγιξε το 2,5%. 

Στον αντίποδα, μείωση πωλήσεων έως και 10% παρουσίασε το 20,5% των ερωτηθέντων, από 11% έως και 25% το 20,3% και από 26% έως και 50% το 7,5%. Ποσοστό 0,9% δηλώνει ότι είχε χειρότερο τζίρο πάνω από 51%. 

Σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες για τις πωλήσεις των εμπόρων στο δεύτερο εξάμηνο του 2023, το 26,5% απάντησε ότι θα αυξηθούν, το 37,2% εκτίμησε ότι θα παραμείνουν αμετάβλητες, το 26,8% ότι θα μειωθούν, ενώ το 9,5% σημειώνει ότι δεν ξέρει ή ότι δεν επιθυμεί να απαντήσει σχετικά.

Παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός διαδραματίζει ρόλο ως προς την εξέλιξη των πωλήσεων για αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις, αρκετοί είναι επίσης όσοι υποστηρίζουν το αντίθετο. Έτσι, ένα ποσοστό που ανέρχεται στο 49,5% σημειώνει ότι ο τουρισμός έχει μηδενική συμβολή στο τζίρο του, το 25% ότι συμβάλλει έως και κατά το 10% των πωλήσεών, το 11,5% ότι συμμετέχει κατά το 11% έως και 25% του και το 5,8% ότι συμμετέχει κατά 26% έως και 50%. Μόλις το 3,5% απαντά ότι συμβάλλει σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50% του τζίρου και επίσης 3,5% αναφέρει ότι σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων οφείλεται στον τουρισμό. 

Οι σημαντικότεροι παράγοντες επιβάρυνσης του κόστους λειτουργίας

Οι κυριότεροι παράγοντες επιβάρυνσης του κόστους λειτουργίας για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις είναι η αύξηση των επιτοκίων (21%), η αύξηση των προμηθειών τραπεζικών συναλλαγών (19%), η αύξηση του ενοικίου (19%), η αύξηση του κόστους ενέργειας (16,8%), η φορολογία (8,3%), η αύξηση του μισθολογικού κόστους (8%), οι ασφαλιστικές εισφορές (5,8%).

Στην έρευνα το 58,8% των συμμετεχόντων δραστηριοποιείται στο λιανεμπόριο ειδών ένδυσης, υπόδησης και αθλητικών αξεσουάρ, το 5,8%, στην πώληση ειδών δώρων και οικιακής χρήσης, το 6,2% στην διάθεση οπτικών ειδών, το 4% σε τουριστικά είδη, το 10,8% σε κατηγορίες όπως καλλυντικά, βιβλία, είδη ραπτικής παιχνίδια και το υπόλοιπο ποσοστό σε προϊόντα όπως έπιπλα, κοσμήματα, υφάσματα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη. Η έδρα τους βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, σε περιφερειακές και εμπορικές αγορές του δήμου Αθηναίων καθώς και τουριστικές περιοχές όπως η Πλάκα και το Μοναστηράκι.