Aegean: Οι εντυπωσιακές επιδόσεις του 2023 και η πρόθεση για τα warrants του δημοσίου
Πέμπτη, 27-Ιουλ-2023 07:38
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Σε νέα ιστορικά υψηλά προβλέπεται ότι θα κλείσει η κερδοφορία και ο τζίρος της Aegean για το σύνολο της οικονομικής χρήσης του 2023, καθώς η εταιρεία έχει μπει σε τροχιά "απογείωσης", αφήνοντας στο παρελθόν τις "αναταράξεις" των ετών της πανδημίας του κορονοϊού.
Για τον πρόεδρο της εισηγμένης, Ευτύχη Βασιλάκη, παράγοντας κλειδί για τη διατήρηση μιας σταθερά ανοδικής πορείας είναι η συνεχής βελτίωση της ανταγωνιστικής της θέσης, καθώς και το χτίσιμο ανθεκτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων τριγμών στο μέλλον.
Στο πλαίσιο της χθεσινής ετήσιας γενικής συνέλευσης, ο κ. Βασιλάκης απέφυγε να προβεί σε μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις, κάτι που είναι σχεδόν αδύνατον λόγω των μεταβαλλόμενων συνθηκών, ωστόσο για το άμεσο μέλλον το θετικό πρόσημο θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο.
Κερδοφόρο το πρώτο εξάμηνο
Αυτό επιβεβαιώνεται ήδη από τις επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου της φετινής χρονιάς, το οποίο παραδοσιακά θεωρείται πιο αδύναμο για τις αεροπορικές εταιρείες σε σχέση με το υπόλοιπο μισό του έτους.
"Τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2023 θα ανακοινωθούν αρχές Σεπτεμβρίου, όμως μπορούμε να πούμε από σήμερα ότι θα έχουμε το πρώτο κερδοφόρο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της λειτουργίας της εταιρείας μας", ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Δημήτρης Γερογιάννης.
Παράλληλα, έχοντας ήδη από τον περασμένο Μάρτιο ολοκληρώσει την αποπληρωμή όλων των δανείων που έλαβε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρέλαβε τον Ιούνιο αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα, ενώ ταυτόχρονα αποπλήρωσε ένα προϋπάρχουν δάνειο του 2020 για 1 A321 neo. "Έτσι τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO, 3 ATR 72-600) από μόλις 4 στα τέλη του 2019", επεσήμανε ο κ. Γερογιάννης και συνέχισε λέγοντας:
"Είναι σημαντικό για τη διαμόρφωση του κόστους μας στο μέλλον όταν οι ταμειακές ροές μας το επιτρέπουν, σταδιακά φυσικά, να χτίζουμε ένα portfolio αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων. Συνολικά το 2023 έχουμε παραλάβει 7 νέα αεροσκάφη, ενώ 2 ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα. Ήδη καλύπτουμε το 50% της συνολικής δραστηριότητάς μας σε ώρες και χιλιομετρικούς επιβάτες που πραγματοποιείται από JET αεροσκάφη με τα νέα μας αεροσκάφη, επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά επιβάτη".
Το σχόλιο για τα warrants
Ασχολίαστο δεν έμεινε και το ζήτημα της βοήθειας των 120 εκατ. ευρώ που δέχθηκε η Aegean το 2021 από το ελληνικό δημόσιο και η εκκρεμότητα που υπάρχει με τα warrants. Ο κ. Βασιλάκης θέλοντας να ξεδιαλύνει το τοπίο και να διευκρινίσει ορισμένα θέματα που κατά καιρούς έχουν γραφτεί σε δημοσιεύματα, τόνισε ότι τα συγκεκριμένα κεφάλαια χορηγήθηκαν ύστερα από έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τη μορφή του grant και όχι του επιστρέψιμου δανείου.
"Πρόκειται για ένα βοήθημα αποζημίωσης, ως μέρος των ζημιών που υπέστη η εταιρεία κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας του κορονοϊού, δηλαδή από τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο του 2020, σημείωσε ο κ. Βασιλάκης και συνέχισε λέγοντας: "Τέτοια ποσά και μεγαλύτερα έχουν χορηγηθεί με ευρύτητα στην Ευρώπη και δεν είναι χρήματα επιστρέψιμα, δηλαδή δεν αποτελούν οφειλή της εταιρείας που πρέπει να επιστραφεί στο δημόσιο".
Ο πρόεδρος της Aegean στάθηκε και στις δύο υποχρεώσεις που ανακύπτουν από τη συμφωνία που έγινε με την ελληνική πολιτεία. Η πρώτη αφορούσε στη συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων σε μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ, ποσό που καλύφθηκε από τους ίδιους και ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2021.
Η δεύτερη υποχρέωση ήταν να δοθεί το δικαίωμα στο ελληνικό δημόσιο για περίπου 10% του κεφαλαίου της εταιρείας, το οποίο με τη σειρά του όποτε το δημόσιο αποφασίσει, αρχής γενομένης στις 3 Ιουλίου 2023 μέχρι τις 3 Ιουλίου 2026, να έχει το δικαίωμα, εφόσον το επιλέξει, να γίνει μέτοχος στην εταιρεία στην ίδια τιμή των 3,2 ευρώ ανά μετοχή που έγινε η ΑΜΚ για τους μετόχους.
Η εταιρεία μπορεί να τα καλύψει
"Όταν και εφόσον το ελληνικό δημόσιο μας κοινοποιήσει την πρόθεσή του να ασκήσει το δικαίωμα, τότε η Aegean έχει 60 μέρες για να απαντήσει εάν θα δεχθεί τη συμμετοχή του δημοσίου ή όπως προβλέπεται στη συμφωνία, να προχωρήσει στην εξαγορά του δικαιώματος του δημοσίου, απαντώντας πρακτικά στη διαφορά μεταξύ της τρέχουσας τιμής της μετοχής και των 3,2 ευρώ που έγινε η ΑΜΚ το 2021", σημείωσε και πρόσθεσε: "Το έχουμε επαναλάβει και στο παρελθόν αλλά θα το πω και τώρα, ότι η εταιρεία έχει διασφαλίσει με την πορεία της τόσο τα διαθέσιμα όσο και την κεφαλαιακή επάρκεια για να προχωρήσουμε σε αυτήν την κατεύθυνση χωρίς να χρειαζόμαστε ούτε δάνεια ούτε κάτι άλλο από κάποιον τρίτο. Άρα η Aegeam έχει διασφαλίσει τη δυνατότητα, έχοντας αποπληρώσει τα παλαιά της δάνεια, να καλύψει αυτήν τη δυνητική υποχρέωση στο ελληνικό δημόσιο όταν ασκηθεί και εφόσον η γενική συνέλευση αποφασίσει να εξαγοράσει το δικαίωμα του δημοσίου".
Σε ό,τι αφορά τώρα την πορεία της εταιρείας σε αριθμούς, φέτος προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες δηλαδή συγκριτικά με το 2022. Η εταιρεία επιχειρεί σε 165 προορισμούς, σε 46 χώρες με 272 απευθείας δρομολόγια, με ένα στόλο 76 αεροσκαφών. Ήδη, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η μετέφερε συνολικά 6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022).