Πώς τα ΕΛΤΑ εκσυγχρονίζονται μετά από 30 χρόνια

Τρίτη, 04-Ιουλ-2023 14:05

Πώς τα ΕΛΤΑ εκσυγχρονίζονται μετά από 30 χρόνια

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Σε ανανέωση του μοντέλου λειτουργίας τους, το οποίο παραμένει, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις, το ίδιο τα τελευταία 30 χρόνια, σχεδιάζουν να προχωρήσουν τα ΕΛΤΑ. Το μοναδικό μεγάλο βήμα προς την κατεύθυνση για τον μετασχηματισμό του οργανισμού που μεσολάβησε όλο αυτό το διάστημα, υπήρξε πριν περίπου 2 χρόνια το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για τους εργαζομένους. 

Αυτό, όμως, πρόκειται να αλλάξει μετά την ενεργοποίηση ενός νέου επενδυτικού πλάνου, το οποίο η διοίκηση των ΕΛΤΑ στοχεύει να υλοποιήσει εντός των επόμενων τριών εξαμήνων, προκειμένου να εκσυγχρονιστεί το επιχειρηματικό μοντέλο και να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστικό, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις του σύγχρονου περιβάλλοντος.

Πού θα επικεντρωθεί ο σχεδιασμός 

Ο σχεδιασμός θα επικεντρωθεί στην αναβάθμιση των υπηρεσιών και των υποδομών που αφορούν στο κομμάτι των δεμάτων, το οποίο αποτελεί πλέον μια από τις σημαντικότερες δραστηριότητες των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία σχεδιάζει να περιορίσει τον αριθμό των στάσεων που κάνει ένα δέμα αυτήν τη στιγμή προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη παρακολούθησή του, η βελτίωση της προβλεψιμότητας και η μείωση του χρόνου παράδοσης. Αυτό σημαίνει ότι ο οργανισμός θα οδηγηθεί στην αξιοποίηση δύο κομβικών κέντρων διανομής και διαλογής σε Αττική και Βόρεια Ελλάδα από περίπου επτά που χρησιμοποιεί σήμερα. 

Οι εγκαταστάσεις των συγκεκριμένων κέντρων, που εντοπίζονται σε Κρυονέρι και Θεσσαλονίκη, αναμένεται να εκσυγχρονιστούν τεχνολογικά για να υποδέχονται τον μεγαλύτερο όγκο των δεμάτων που διακινούνται από τα ΕΛΤΑ. Επιπλέον, οι διαβιβάσεις προβλέπεται να διευκολυνθούν μετά τη ριζική ανανέωση του στόλου οχημάτων, ο οποίος χρονολογείται 15 χρόνια πριν. Αυτήν τη στιγμή, ο στόλος των οχημάτων των ΕΛΤΑ, ο οποίος είναι ιδιόκτητος, ανέρχεται σε περίπου 3.000 οχήματα εκ των οποίων τα 1.000 είναι φορτηγά και αυτοκίνητα και το υπόλοιπο ποσοστό δίκυκλα. Πλέον, θα υιοθετηθεί ένα μοντέλο leasing με συμβάσεις διάρκειας 4 ετών, μια κίνηση η οποία εκτιμάται ότι θα μειώσει το συγκεκριμένο κόστος λειτουργίας στο ένα τρίτο σε σχέση με το σημερινό.

Αλλαγές στο δίκτυο των φυσικών καταστημάτων 

Ο μετασχηματισμός του οργανισμού θα φέρει αλλαγές και στο δίκτυο των φυσικών καταστημάτων, το οποίο σήμερα αριθμεί περίπου 1.150 σημεία σε όλη την επικράτεια. Αυτό σημαίνει ότι τα καταστήματα που καταγράφουν χαμηλή συναλλακτική δραστηριότητα θα συγχωνευθούν με κάποιο κοντινό ΕΛΤΑ, σε μια προσπάθεια βελτιστοποίησης της λειτουργίας, διατηρώντας, ωστόσο, την καθολική παρουσία του φορέα. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πυρήνας των μόνιμων εργαζομένων δεν πρόκειται να μειωθεί μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού πλάνου, το οποίο εκτιμάται ότι θα κοστίσει μερικά εκατομμύρια ευρώ, που θα προέλθουν από ίδια κεφάλαια. Ωστόσο, αναμένεται να περιοριστεί ο αριθμός των εποχικών υπαλλήλων, ο οποίος κυμαίνεται περίπου σε 1.500. 

Με μερίδιο της τάξεως του 15% στην εγχώρια αγορά της ταχυμεταφοράς δεμάτων, τα ΕΛΤΑ κατατάσσονται στην τρίτη θέση με τους μεγαλύτερους παίκτες του κλάδου. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραδείγματα των επιτυχημένων μετασχηματισμών που πραγματοποιήθηκαν σε αντίστοιχους οργανισμούς στην Ευρώπη, τα ΕΛΤΑ στοχεύουν να αλλάξουν πρόσωπο, να δώσουν μια τονωτική ένεση στα οικονομικά τους αποτελέσματα και να διαγράψουν μια σταθερή πορεία σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, το οποίο διαρκώς μετεξελίσσεται. 

Να σημειωθεί ότι ο φορέας κατέχει τη μερίδα του λέοντος στο κομμάτι των επιστολών, ενώ η δραστηριότητα των συναλλαγών οικονομικού χαρακτήρα αποτελεί σημαντικό κομμάτι του τζίρου για τα φυσικά καταστήματα.