Kleemann: Από το Μοδιάνο και τη Σίνδο στα ευρωπαϊκά σαλόνια
Τρίτη, 02-Οκτ-2007 08:48
Του Θανάση Παπαδή
Η Kleemann Hellas είναι από τις ελληνικές επιχειρήσεις που διαθέτει σαφή εξωστρέφεια, όχι μόνο αυτή την περίοδο που θεωρείται και της "μόδας", αλλά σχεδόν από την ίδρυσή της. Η ποιότητα των προϊόντων που κατασκευάζει αποτελούν για την ίδια, ίσως το καλύτερο διαβατήριο για την έξοδό της στο εξωτερικό.
Ο επικεφαλής της εταιρείας ο κ. Νίκος Κουκούτζος θεωρεί ότι "η ποιότητα και η συνέπεια σε αυτό που κάναμε και κάνουμε είναι αυτό που μας έφερε εδώ και δεν έχουμε κανένα παράπονο, ούτε εμείς αλλά ούτε και αυτοί που μας εμπιστεύθηκαν". Μερικές φορές μάλιστα όταν σκέπτεται το μέγεθος της επιτυχίας, όπως ό ίδιος λέει, τον "πιάνει ανατριχίλα".
Και πώς να μην νιώθει έτσι αφού η Kleemann μόλις πριν από τέσσερα χρόνια ενηλικιώθηκε, ενώ ο ίδιος δεν προέρχεται από κανένα μεγάλο "τζάκι" και βέβαια δεν είναι γόνος επιχειρηματικής οικογένειας.
Σε κάποια παλαιότερη κουβέντα που είχαμε μαζί του τον είχαμε ρωτήσει να πει το μυστικό της επιτυχίας της εταιρείας. Η απάντηση ήταν λιτή και μάλλον μας αιφνιδίασε διότι δεν χρησιμοποίησε βαρύγδουπα λόγια. "Κάναμε καλά τη δουλειά μας, προσφέραμε ποιότητα και πήραμε αποδοχή από τους πελάτες μας. Και είναι από τα σημεία, που ο ίδιος υπερηφανεύεται. "Οι πελάτες μας, μάς εμπιστεύονται αφού αν κάποιος πίστεψε στην εταιρεία και το προϊόν της και το αγόρασε την πρώτη ημέρα λειτουργίας μας, ακόμη το έχει και είναι σε άριστη κατάσταση".
Η πορεία του βασικού μετόχου της Kleemann, δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα και χρειάστηκε να κοπιάσει αρκετά στη ζωή του για να πετύχει. Γεννημένος το 1945 στην Θεσσαλονίκη, γιος μικρασιάτη βιοπαλαιστή, με κρεοπωλείο στην αγορά του Μοδιάνο και εν συνεχεία ταβέρνα στην Σίνδο. Ο μικρός τότε Νίκος, θέλοντας να βρει διέξοδο από τα στενά όρια του χωριού, έγινε πρόσκοπος, συνήθεια την οποία "απέβαλε" κοντά στα 30 του χρόνια. Εκεί, έμαθε το ομαδικό πνεύμα το οποίο και μετέφερε στην επιχείρησή του.
Η Kleemann φαίνεται να μην πατάει φρένο στην ανοδική της πορεία, αν και στα ασανσέρ που κατασκευάζει, ένα καλό φρένο δίνει μεγαλύτερη ασφάλεια και σιγουριά σε αυτούς που είναι μέσα. Ακόμη και στα πρώτα χρόνια της, που η λέξη "ελληνικό προϊόν" έφερνε αλλεργία σε πολλούς από εμάς – ξένο να ήταν και ότι να ήταν – κατόρθωσε να πείσει.
Η ελληνική πολυεθνική, μπορεί να μην είναι η παλαιότερη της γενιάς των επιχειρήσεων με έμφαση στην εξωστρέφεια, σίγουρα όμως είναι από αυτές που έχουν υψηλή ποιότητα κατασκευής προϊόντων. Οι αγορές στις οποίες απευθύνεται, είναι κυρίως αυτές της Δύσης, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν μεγάλες απαιτήσεις και κυρίως συνεχείς και εξονυχιστικοί έλεγχοι για την ποιότητα. Και πως αν μην υπάρχουν άλλωστε, όταν μιλάμε για χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Βέλγιο κ.ά.
Η ιστορία της Kleemann δεν μπορεί να χαρακτηριστεί... αρχαία. Ανήκει στη σύγχρονη περίοδο της "ελληνικής επιχειρηματικής επανάστασης". Ξεκίνησε ουσιαστικά τη λειτουργία της το 1985, ημερομηνία κατά την οποία τέθηκε σε πλήρη λειτουργία η μονάδα της εταιρείας στο Κιλκίς. Μετά από πολλά ταξίδια στο εξωτερικό και συστηματική έρευνα του ευρωπαϊκού κλάδου όσον αφορά τον υδραυλικό ανελκυστήρα, επιτυγχάνεται ο συνεταιρισμός με τη γερμανική Kleemann Hubtechnik -που δραστηριοποιείται στο χώρο των υδραυλικών συστημάτων από το 1857- και η δημιουργία το 1983 της σημερινής Kleemann Hellas.
Η συνεργασία με τη γερμανική επιχείρηση έδωσε στην Kleemann Hellas την απαραίτητη τεχνογνωσία, αλλά και την επωνυμία, που σήμερα είναι και το μόνο κοινό σημείο ανάμεσα στις δύο εταιρείες.
Η πορεία της εταιρείας ήταν ανοδική σε όλη την διάρκεια της 22χρονης ιστορίας της. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1986 η Kleemann κατασκεύασε περί τους 180 ανελκυστήρες και εφέτος θα υπερβεί τους 14.000.
Επόμενο ίσως "στοίχημα" της Kleemann είναι ο ανελκυστήρας μεγάλων αποστάσεων και υψηλών ταχυτήτων. Η ζήτηση που παρουσιάζεται για αυτούς τους ανελκυστήρες είναι σημαντική και ειδικά για χώρες όπως η Ρωσία, το Ιράν και η Τουρκία, οι οποίες διαθέτουν τεράστια κτίρια.
Ο επενδυτικός σχεδιασμός της επιχείρησης για το 2007 προβλέπει:
· επενδύσεις σε σύγχρονο κτιριακό και μηχανολογικό εξοπλισμό
· αυξημένες δαπάνες R&D για την δημιουργία καινοτομικών προϊόντων,
· δημιουργία νέων εμπορικών δικτύων στην Ευρώπη και Ασία,
· ενδυνάμωση της θέσης της, μέσω εξαγορών και συμμετοχών σε παραγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου, με σκοπό την προώθηση νέων προϊόντων στην αγορά που θα διακρίνονται από υψηλή ποιότητα, γρήγορη και ευέλικτη εξυπηρέτηση και διαρκή τεχνική υποστήριξη.
Στο μεταξύ ανοίγεται μία τεράστια αγορά τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού η σχετική οδηγία της ΕΕ, για αντικατάσταση και εκσυγχρονισμό των παλαιών ανελκυστήρων. Η εταιρεία "ποντάρει" στην εν δυνάμει νέα αγορά που "ανοίγει" για την Kleemann, η οποία υπολογίζεται στο ποσό των 1,5 - 1,8 δισ.
Τα στελέχη της εταιρείας πιστεύουν ότι δημιουργούνται νέες προοπτικές και από την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς των Βαλκανίων, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, ενώ αιχμή της επιχείρησης παραμένει το λανσάρισμα νέων προϊόντων στην αγορά (Machine Room less Lifts - Ανελκυστήρες χωρίς μηχανοστάσιο).
Στο μεταξύ, στους στόχους της εταιρείας εντάσσεται το άνοιγμά της στις αγορές της Μέσης Ανατολής με έμφαση στην Ιορδανία, Κουβέιτ, Ντουμπάϊ, Κατάρ και Εμιράτα, ενώ την ίδια στιγμή έχει ήδη δρομολογήσει την ισχυροποίηση της παρουσίας της στην μεγάλη αγορά της Ινδίας.
Σήμερα είναι μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά (πάνω από 14.000 συστήματα ή 3,5% της παγκόσμιας αγοράς ανελκυστήρα).
Απολαμβάνει δε ηγετική θέση στην διαρκώς αναπτυσσόμενη ελληνική αγορά (73% σε εγκατεστημένες μονάδες και 47,4% σε αξία), ενώ οι διεθνείς πωλήσεις του ομίλου ήταν 44,7% το 2006 και πραγματοποιούνται σε περισσότερες από 35 χώρες, με κύριες αγορές τη Μεγάλη Βρετανία, την Ιρλανδία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, τη Γιουγκοσλαβία, τη Ρωσία, την Τουρκία και την Κύπρο.