Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 12-Νοε-2022 08:00

    Τα 3 μεγάλα αγκάθια στον κλάδο κατασκευών logistics – Ορατά τα σημάδια ύφεσης

    Τα 3 μεγάλα αγκάθια στον κλάδο κατασκευών logistics – Ορατά τα σημάδια ύφεσης
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Oρατά είναι τα σημάδια της ύφεσης στην οποία εισέρχεται ο κλάδος των logistics, ένας κλάδος που έτρεξε με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης την τελευταία 3 ετία. 

    Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, ο υφεσιακός κύκλος στην αγορά logistics μόλις ξεκίνησε, με τις επενδύσεις σε μικρούς και μεσαίους αποθηκευτικούς χώρους να έχουν παγώσει. Η κατηγορία που ακόμη "κινείται" είναι των μεγάλων χώρων αποθήκευσης και διανομής σε εκτάσεις από 80 έως 100 στρέμματα. 

    Ο βασικότερος λόγος που έχει οδηγήσει στους πρώτους κλυδωνισμούς στην αγορά logistics είναι το υψηλό κόστος γης. 

    Σύμφωνα με τον Θανάση Τσόκα Πρόεδρο της Ιστός Κατασκευαστική, μία εταιρεία με σημαντική θέση στον κλάδο, έχοντας υλοποιήσει έργα για λογαριασμό μεγάλων εταιρειών όπως η Info Quest Technologies, το Πλαίσιο και τη DHL και έχοντας υπό κατασκευή μεγάλους χώρους αποθήκευσης και διανομής για εταιρείες όπως η Briq Properties, η Polyeco κλπ, το κόστος της γης έχει εκτοξευθεί στα ύψη. 

    Στο Θριάσιο που σύμφωνα με έρευνες είναι η περιοχή που συγκεντρώνει την μερίδα του λέοντος στις νέες αναπτύξεις, σε αντίθεση με την Ελευσίνα και την Μεταμόρφωση που η πλειοψηφία του κτιριακού αποθέματος είναι αρκετά παλαιά, το κόστος κτήσης γης έχει αυξηθεί κατά 50%, οδηγώντας σε μείωση των αποδόσεων των επενδύσεων. 

    Σύμφωνα με τον κ. Τσόκα, δεν υπάρχει ένταξη ζωνών στην περιοχή με αποτέλεσμα οι τιμές να είναι πολύ υψηλές.  "Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι για ένα οικιστικό συγκρότημα το κόστος γης καταλαμβάνει τα 2/5 της συνολικής επένδυσης ενώ για τα logistics το κόστος της γης καταλαμβάνει τα 4/5 της συνολικής επένδυσης". 

    Ένα ακόμη αγκάθι αποτελούν οι τιμές των υλικών οι οποίες αν και σταθεροποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα, εντούτοις η σταθεροποίηση είναι σε υψηλά επίπεδα. 

    Είναι ενδεικτικό ότι πριν την πανδημία, η τιμή του μπετοσίδερου είχε 500 με 600 ευρώ ο τόνος, έφτασε πριν από μερικούς μήνες στα 1.100 και πλέον έχει σταθεροποιηθεί στα 950 ευρώ ο τόνος. 

    Η άνοδος της τιμής των πρώτων υλών έχει αυξήσει πάνω από 30% το κόστος κατασκευής νέων χώρων logistics με τις τιμές, από τα 450 ευρώ το τετραγωνικό να έχουν σκαρφαλώσει στα 600 ευρώ το τ.μ. 

    Το τρίτο μεγάλο αγκάθι για τις επενδύσεις στον κλάδο αποτελεί η αύξηση των επιτοκίων. Όπως ανέφερε προσφάτως και ο Τ. Καζίνος, Διευθύνων Σύμβουλος της Trastor ΑΕΕΑΠ, τα επιτόκια ανεβαίνουν πάρα πολύ γρήγορα, εκτιμώντας ότι δεν πρόκειται για βραχυπρόθεσμη επίπτωση.

    Όπως ανέφερε, οι ΑΕΕΑΠ θα επιβαρυνθούν με σχεδόν τριπλάσιο φόρο τον επόμενο χρόνο (όντας συνδεδεμένες με το euribor). Μάλιστα ο ίδιος εκτίμησε ότι σε αυτό το νέο τοπίο οι επενδυτές θα έχουν κι άλλες επιλογές τοποθέτησης σε άλλα χρηματοοικονιομικά προϊόντα

    (π.χ. ομόλογα) που εμφανίζουν υψηλότερες αποδόσεις στην παρούσα φάση. α

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ