Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 12-Νοε-2022 08:00

    Κυριαρχία μεγάλων στην αγορά αθλητικών ειδών

    Κυριαρχία μεγάλων στην αγορά αθλητικών ειδών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Toυ Γιώργου Λαμπίρη

    Δείγματα συγκέντρωσης με οδηγό τους δύο μεγάλους παίκτες που αυτήν τη στιγμή δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά αθλητικών ειδών ένδυσης και υπόδησης παρουσιάζει, σύμφωνα με πηγές της συγκεκριμένης αγοράς, ο κλάδος. Το πρώτο βήμα που έγινε στην ελληνική αγορά με την εξαγορά της Cosmos Sports από τον βρετανικό κολοσσό της JD Sports έχει ανοίξει την όρεξη, όπως όλα δείχνουν, και σε άλλους παίκτες προκειμένου να προχωρήσουν σε κινήσεις ανάλογης φιλοσοφίας, εξαγοράζοντας ελληνικές μικρού ή μεσαίου βεληνεκούς επιχειρήσεις.

    Αυτήν τη στιγμή, εκτός από τον βασικό πόλο που κυριαρχείται από τη διαρκώς αναπτυσσόμενη JD Sports μέσω του δικτύου των καταστημάτων Cosmos Sport, Sneaker 10, Slam Dunk, φαίνεται να δημιουργείται σταδιακά και ένας ακόμα πόλος από πλευράς της, σερβικών συμφερόντων, Sport Vision, η οποία διατηρεί αυτή τη στιγμή 8 καταστήματα με την εμπορική ονομασία Sport Vision και Buzz, ενώ προσεχώς επίκειται η εγκατάσταση στην Ελλάδα και ενός ακόμα premium καταστήματος με την ονομασία "tike!", που θα διαθέτει περιορισμένης κυκλοφορίας συλλογές αθλητικών ρούχων και παπουτσιών και έως την άνοιξη το δίκτυό της θα έχει φτάσει τα 13 σημεία.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Sport Vision, εκτός από την οργανική ανάπτυξη του δικτύου της, επιδιώκει την επέκτασή της και μέσω εξαγοράς κάποιας μεσαίου βεληνεκούς αλυσίδας καταστημάτων ελληνικών συμφερόντων προκειμένου να ενισχύσει τη φυσική της παρουσία και το δίκτυό της στην Ελλάδα. 

    Διάχυτος ο προβληματισμός για το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου

    Σε μία αγορά όπου στο σύνολό της φέτος παρουσιάζεται μουδιασμένη, με τις πωλήσεις να είναι χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες του 2021, ο προβληματισμός είναι διάχυτος στο σύνολο των επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, μετά το άνοιγμα των καταστημάτων που ακολούθησε τα lockdown εντός του 2021, η αγορά αυτή κινήθηκε έντονα θετικά. Οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν πέρυσι λόγω της θετικής πορείας δεν επιβεβαιώθηκαν για φέτος, καθότι η πτώση της κατανάλωσης οδήγησε σε απούλητα εμπορεύματα στις αποθήκες των σχετιζόμενων με τον κλάδο επιχειρήσεων. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η δυναμική περσινή πορεία των πωλήσεων οδήγησε το σύνολο των επιχειρήσεων να παραγγείλουν μεγαλύτερες ποσότητες φέτος, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει στις αποθήκες τους και αρκετές εξ αυτών πλέον να προχωρούν σε εκπτώσεις αυτή την περίοδο προκειμένου να αποδεσμεύσουν απούλητα εμπορεύματα και να φέρουν ρευστότητα στα ταμεία τους. 

    Εντονότερη πίεση στους μικρότερους παίκτες

    Όλη αυτή η εικόνα όμως έρχεται, κατά πληροφορίες, να ασκήσει εντονότερη πίεση στους μικρότερους της αγοράς, όπου γνωστές επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων έχουν καταγράψει έως και αυτήν τη στιγμή βουτιά στις πωλήσεις τους, πέραν κάθε υπολογισμού και προσδοκίας. Αυτό, λοιπόν, τις καθιστά ευάλωτες σε κελεύσματα των μεγαλύτερων παικτών, και ιδίως της Sport Vision, που αναζητά αυτή τη στιγμή διόδους ταχύτερης επέκτασής της στη χώρα μας, κινούμενη σε αναπτυξιακή τροχιά. 

    Nα σημειωθεί ότι η JD Sports, στις χώρες όπου δραστηριοποιείται, είχε τζίρο που άγγιξε τα 8,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021, με περισσότερα από 3.400 καταστήματα, ενώ στη χώρα μας έχει αποκτήσει το 80% της Cosmos Sports, με το 20% να παραμένει στην ιδρυτική οικογένεια Τσικνάκη. Ο όμιλος JD Sports στην Ελλάδα όχι μόνο επεκτείνεται, μεγαλώνοντας ακόμα περισσότερο την Cosmos Group, αλλά ανοίγει και η ίδια καταστήματα. Τέτοια περίπτωση αποτελεί η λειτουργία του πρώτου της καταστήματος στο Smart Park των Σπάτων. Έως το τέλος της χρονιάς είναι προγραμματισμένη η λειτουργία τριών συνολικά καταστημάτων JD Sports στην πρωτεύουσα, ενώ το 2023 προβλέπεται η επέκταση της μάρκας και στην Κύπρο.

    Η Sport Vision, από την πλευρά της, διατηρεί στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή 8 καταστήματα υπό τις εμπορικές ονομασίες "Buzz" και "Sport Vision", με τον τζίρο της συνολικά στις χώρες όπου δραστηριοποιείται να ανέρχεται στα επίπεδα του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Έχει στοχεύσει να φτάσει τα 25 καταστήματα στην Ελλάδα μέσω οργανικής ανάπτυξης, αριθμός στον οποίο δεν υπολογίζεται μια πιθανή εξαγορά. Έως και την προσεχή άνοιξη τα καταστήματά της θα έχουν φτάσει αισίως τα 13.

    Εάν κανείς εξετάσει τις ισορροπίες στη συγκεκριμένη αγορά για το 2023, το σύνολο των επιχειρήσεων εμφανίζονται να έχουν προβεί σε συγκράτηση δυνάμεων σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες τους για την άνοιξη του 2023. Εκτός των άλλων, δεν λείπουν οι περιπτώσεις εκείνων που έχουν διακόψει τη συνεργασία με μάρκες αθλητικών ειδών που δεν φάνηκαν να έχουν προσφέρει τα αναμενόμενα ως προς την επίτευξη στόχων και πωλήσεων. Σε ό,τι αφορά την πορεία που εμφανίζει το φετινό φθινόπωρο, δεν έχει κινηθεί κατά το προσδοκώμενο, καθότι η διατήρηση των καλών καιρικών συνθηκών δεν ευνοεί την πώληση αθλητικών ρούχων, με εξαίρεση τα αθλητικά παπούτσια, που έχουν εμφανίσει ικανοποιητικές πωλήσεις. 

    Ο ρόλος της Nike

    Καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση της αγοράς αθλητικών στην Ελλάδα είναι η εμπορική σχέση που διατηρούν οι βασικοί παίκτες με τη Nike, τον αμερικανικό κολοσσό και παγκόσμιο κυρίαρχο στον τομέα των αθλητικών ειδών, με τζίρο 47,14 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη χρήση που ολοκληρώθηκε στις 31 Αυγούστου του 2022. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι η JD Sports στη χώρα μας έχει το δικαίωμα να διαθέτει τις επιλεκτικότερες (premium) συλλογές της Nike τόσο στα καταστήματα της JD Sports όσο και στα καταστήματα της Cosmos Sport. 

    Επίσης, εάν μια αλυσίδα λιανικής πώλησης αθλητικών προχωρήσει σε εξαγορά άλλης αλυσίδας, η Nike είναι εκείνη που θα επιλέξει ποιες σειρές προϊόντων θα μπουν στα καταστήματά της και σε ποιες περιοχές με βάση την εμπορικότητα των σημείων πώλησης. Πανευρωπαϊκά η Nike έχει παραχωρήσει το δικαίωμα εμπορικής διαχείρισης των προϊόντων της σε συγκεκριμένους παίκτες της αγοράς. Μεταξύ αυτών είναι η JD Sports, η Foot Locker και η Sport Vision. 

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ