Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 05-Οκτ-2022 08:10

    "Λύνει" κάβους το "Smyrna" για Θεσσαλονίκη - Σμύρνη

    "Λύνει" κάβους το "Smyrna" για Θεσσαλονίκη - Σμύρνη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Βαμβακά

    Πολλοί ονομάζουν την σύνδεση αυτή "γραμμή φιλίας” που σηματοδοτεί την είσοδό της εταιρείας  Levante στους διεθνείς πλόες, αλλά και το ντεμπούτο της σε γραμμή εκτός Ιονίου, σε ένα εγχείρημα "στοίχημα”.

    Μετά από πολλές αναβολές, το σήμα δόθηκε και στις 10 Οκτωβρίου θα αρχίσει τα τακτικά δρομολόγια του το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο Smyrna Smyrna di Levante της Levante Ferries από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για την Σμύρνη. Ήδη, η εταιρεία άνοιξε πλάνα για κρατήσεις.

    Κάθε εβδομάδα θα γίνονται τρία δρομολόγια, κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Το πλοίο θα αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη στις 5 μ.μ. και θα φτάνει μετά από 14 ώρες στη Σμύρνη. Από τη Σμύρνη, η επιστροφή θα γίνεται κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Κυριακή.

    Είναι η δεύτερη φορά που εταιρεία αναλαμβάνει ένα μεγάλο ρίσκο, καθώς είναι η πρώτη εταιρεία που το πλοίο της "Fior di Levante" μετατράπηκε ως το πρώτο ηλεκτροδοτούμενο πλοίο της τοπικής ακτοπλοϊας. Η εγκατάσταση έχει γίνει στο λιμάνι της Κυλλήνης ενώ η Levante Ferries κάλυψε πλήρως το κόστος ηλεκτροδότησης του πλοίου.

    Οι συζητήσεις για τη γραμμή είχαν μεγάλη "τεχνική δυσκολία" καθώς η Τουρκία όχι μόνο δεν είναι χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά είναι και εκτός ζώνης Σένγκεν, με αποτέλεσμα οι τελωνειακές και λοιπές διαδικασίες για επιβάτες και φορτία να είναι πιο απαιτητικές.

    Η γραμμή θα εξυπηρετείται  με το "Smyrna di Levante" το οποίο έχει μήκος 160 μ. Θα ταξιδεύει με 18 κόμβους/ώρα, θα μπορεί να μεταφέρει 948 επιβάτες και 1.000 φορτηγά και 300 ΙΧ. Το ταξίδι θα διαρκεί 12-14 ώρες και για να αποβεί κερδοφόρα η δρομολόγηση του πλοίου δεν αρκεί μόνο η μεταφορά φορτηγών η επιβατών. Το φορτίο θα πρέπει να είναι "μεικτό", αναφέρουν όσοι γνωρίζουν από την ακτοπλοϊκή οικονομία. Το πλοίο μετασκευάστηκε στη Δραπετσώνα.

    Από το 2016

    Από το 2016 που τέθηκε σοβαρά η δημιουργία της γραμμής από τις τότε κυβερνήσεις είχε γίνει φανερό πως ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα καθώς δεν συγκρίνεται με την γραμμή Ελλάδα- Ιταλίας ή και την πιο πρόσφατη Ελλάδας- Κύπρου,  που είναι μεταξύ χωρών εντός της ΕΕ, καθώς πρέπει να δοκιμαστούν διαδικασίες που θα καταστήσουν εύκολη την επιβίβαση και την αποβίβαση.
    Για αυτό και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης όπως και στο λιμάνι της Σμύρνης  ξεκίνησαν εργασίες διαμόρφωσης που θυμίζουν τον έλεγχο σε αεροδρόμιο ή τον έλεγχο για την επιβίβαση και την αποβίβαση σε κρουαζιερόπλοια καθώς απαιτείται ειδική πύλη Σένγκεν.

    Οι επαφές δεν φαίνεται να επηρεάζονται από το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, με τις Αρχές του λιμανιού της Σμύρνης να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Λέγεται μάλιστα ότι στον βαθμό που το έργο της γραμμής αυξηθεί με τον καιρό, οι τουρκικές λιμενικές Αρχές υπόσχονται και εκπτώσεις στα "λιμανιάτικα". Και αυτό γιατί τα πολύ υψηλά λιμενικά τέλη της Σμύρνης, είχαν σταθεί εμπόδιο στα σχέδια του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, για τη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Σμύρνης-Θεσσαλονίκης, χωρίς όμως επιτυχία.

    Κρίθηκε τότε ότι τα υψηλά τέλη ελλιμενισμού που ήταν σχεδόν διπλάσια στο λιμάνι Αλτσανάκ της Σμύρνης από ότι στον ΟΛΘ ήταν ανασχετικός παράγοντας για την υλοποίηση της γραμμής. Το λιμάνι Αλτσανάκ της Σμύρνης είναι εμπορευματικό λιμάνι της Τουρκίας, το δεύτερο σε δυναμικότητα όσον αφορά στη διακίνηση containers, με το 26% όλων των τουρκικών εξαγωγών, ενώ μεγάλο μέρος των εξαγωγών αφορά νωπά αγροτικά προϊόντα. Σημειώνεται ότι το λιμάνι διαθέτει και cruise terminal.

    Οι πρώτες προσπάθειες για την σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σμύρνης ξεκίνησαν το 2016 από την τότε διοίκηση του ΟΛΘ, που ζήτησε  να διερευνήθουν οι δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να στηθεί μια ακτοπλοϊκή γραμμή μεταξύ των δύο πόλεων. Στις 9 Μαρτίου του 2016 έγινε η πρώτη συνάντηση μεταξύ αντιπροσωπειών των δύο λιμανιών στη Σμύρνη. Την ίδια χρόνια οι τότε πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας Αλέξης Τσίπρας και Αχμέτ Νταβούτογλου ανακοίνωσαν ότι τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης με την Σμύρνη θα συνδεθούν ακτοπλοϊκώς, κάτι που επιβεβαιώθηκε και με ανακοίνωση από το Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας-Τουρκίας. Το θέμα τέθηκε εκ νέου το 2019 κατά τη διάρκεια συνάντησης Ερντογάν-Τσίπρα στο τουρκικό προεδρικό μέγαρο με τις δύο πλευρές να συμφωνούν στην προώθηση υλοποίησης της γραμμής.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ