Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 16-Αυγ-2022 07:30

    Πώς η "κόντρα" τεσσάρων ελληνικών βιομηχανιών με την ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. έφερε την απάντηση της Κομισιόν

    ΕΤΒΑ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Επικράτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με τη βούλα της Κομισιόν και της Ευρωπαϊκής Αρχής Ανταγωνισμού, αποτελεί για την ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές (ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ.), έναντι βιομηχανικών επιχειρήσεων που είχαν προσφύγει στην ευρωπαϊκή αρχή, η πρόσφατη απόφαση των Βρυξελλών που εκδόθηκε στις 10 Αυγούστου. Σύμφωνα με πληροφορίες που προκύπτουν από ρεπορτάζ του Capital.gr, κατά της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. είχαν προσφύγει η Χαρτοποιία Κομοτηνής ELINA, η εταιρεία επίπλων των Σερρών Δρομέας ΑΒΕΕΑ, η Λαρισαϊκή Βιομηχανία Υποπροϊόντων Σφαγείων (ΛΑΒΥΣ ΑΒΕΕ) καθώς και μία ακόμη βιομηχανία με έδρα την Βιομηχανική Περιοχή της Σίνδου. Η προσφυγή είχε πραγματοποιηθεί από κοινού με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Βιομηχανικών Περιοχών (ΠΑΣΕΒΙ). 

    Ο ισχυρισμός περί άσκησης μονοπωλίου

    Το αντικείμενο της προσφυγής στην Κομισιόν αφορούσε στον ισχυρισμό ότι η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. αποτελεί επιχείρηση με μονοπωλιακό χαρακτήρα και εκμεταλλεύεται τα οφέλη που απορρέουν από αυτό το γεγονός. Θυμίζουμε ότι η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. δημιουργήθηκε το 2003 με την απόσχιση του κλάδου βιομηχανικών περιοχών από την ΕΤΒΑ bank και στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχουν με 65% η Τράπεζα Πειραιώς και 35% το Δημόσιο, ποσοστό που ελέγχεται από το Υπερταμείο. Δραστηριότητά της είναι η διαχείριση επιχειρηματικών και βιομηχανικών πάρκων πανελλαδικά.

    Στην ίδια προσφυγή οι προαναφερόμενες επιχειρήσεις σημείωναν μεταξύ άλλων ότι στερούνται της δυνατότητας να συναλλάσσονται με εναλλακτικό πάροχο αντί της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. 

    Από το 2019 σε εξέλιξη η υπόθεση

    Το κουβάρι της συγκεκριμένης υπόθεσης ξεκίνησε να ξετυλίγεται το 2019, η όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε καταγγελία από τις προαναφερόμενες εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε εγκαταστάσεις βιομηχανικών πάρκων που διαχειρίζεται η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ στη χώρα μας.  

    Μεταξύ των ισχυρισμών τους ήταν ότι ορισμένα μέτρα που είχε λάβει η ελληνική κυβέρνηση συνιστούσαν παράνομη κρατική ενίσχυση υπέρ της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Ειδικότερα, οι καταγγέλλοντες αμφισβήτησαν τη συμβατότητα με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων των αποφάσεων των ελληνικών αρχών για:

    -να επιτραπεί η εφαρμογή ορισμένων όρων λειτουργίας (π.χ. χρέωση προμήθειας διαχείρισης και αποθεματικού ταμείου) στα βιομηχανικά πάρκα, στα οποία είναι εγκατεστημένοι οι καταγγέλλοντες

    -απόρριψη αίτησης ορισμένων εταιρειών που επιθυμούσαν να αναλάβουν τη διαχείριση οικοδομικού τετραγώνου που βρίσκεται σε ένα από τα βιομηχανικά πάρκα.

    Η απόφαση της Κομισιόν 

    Εξετάζοντας τις διατάξεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η δυνατότητα της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ να χρεώνει εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στα βιομηχανικά πάρκα που διαχειρίζεται με τέλος διαχείρισης και με τέλος σύστασης αποθεματικού ταμείου ανά βιομηχανικό πάρκο, δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση, καθώς τα τέλη δεν προέρχονται από κρατικούς πόρους. Ειδικότερα, στη συγκεκριμένη περίπτωση η Κομισιόν έκρινε ότι οι χρεώσεις γίνονται από μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΕΤΒΑ, η οποία προσφέρει υπηρεσίες με εύλογο κέρδος, το περιθώριο του οποίου ανέρχεται στο 20%.

    "Ναι" στην δυνατότητα διακοπής της υδροδότησης για τους ασυνεπείς

    Ταυτόχρονα έκρινε ότι η δυνατότητα της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ να επιβάλλει κυρώσεις (π.χ. διακοπή της πρόσβασης σε νερό) σε εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στα βιομηχανικά πάρκα που διαχειρίζεται, όταν οι εγκατεστημένες βιομηχανίες εμφανίζονται ασυνεπείς στις υποχρεώσεις τους, δεν συνεπάγεται τη μεταβίβαση κεφαλαίων του Δημοσίου και ως εκ τούτου δεν συνιστά κρατική ενίσχυση. Η Κομισιόν θεωρεί σε αυτή την περίπτωση ότι η διακοπή της υδροδότησης είναι λογική καθότι αποτελεί μία ανταποδοτική υπηρεσία, για την οποία ο δέκτης θα πρέπει να πληρώνει με συνέπεια τον σχετικό λογαριασμό κατανάλωσης. 

    Ταυτόχρονα η Κομισιόν τοποθετήθηκε αναφέροντας στην απόφασή της ότι η δυνατότητα της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ να χρεώνει τις εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στα βιομηχανικά πάρκα που διαχειρίζεται, για κοινές δαπάνες πέρα ​​από την πραγματική τους κατανάλωση και να υπολογίζει την αμοιβή διαχείρισής της ως ποσοστό των κοινών δαπανών, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, καθώς δεν μπορεί να θεωρηθεί ως πλεονέκτημα που χορηγείται από το κράτος.

    Ως προς την απόρριψη από τις ελληνικές αρχές, της αίτησης ορισμένων εταιρειών να αναλάβουν τη διαχείριση οικοδομικού τετραγώνου που βρίσκεται σε ένα από τα βιομηχανικά πάρκα που διαχειρίζεται η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, δεν συνεπάγεται σύμφωνα με την Κομισιόν την δυνατότητα εκμετάλλευσης δημόσιων πόρων και ως εκ τούτου δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.

    Εκκρεμεί η απόφαση και της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού

    Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Capital.gr εκκρεμεί η απόφαση και της εγχώριας Επιτροπής Ανταγωνισμού, δεδομένου ότι υφίσταται ανάλογη προσφυγή από τις παραπάνω επιχειρήσεις και προς την ελληνική Αρχή κατά της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ.

    Το πλάνο ανάπτυξης της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. 

    Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό για την ανάπτυξη νέων βιομηχανικών πάρκων και περιοχών από πλευράς της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, η εταιρεία αυτή τη στιγμή διατηρεί ταμείο που σύμφωνα με πηγές προσκείμενες σε αυτήν, υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ (55 εκατ. ευρώ στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του 2020). Στόχος κατά τις ίδιες πηγές είναι να υπάρξει άντληση κεφαλαίων για επενδύσεις είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΣΔΑΜ (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης), είτε από ιδιωτική τοποθέτηση, είτε μέσω αναπτυξιακού. Θα θυμίσουμε ότι το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης αφορά σε περιοχές με ενεργειακή εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα όπως η Μεγαλόπολη, η Κοζάνη, η Φλώρινα. 

    Αυτή τη στιγμή πάντως βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, ως προς το μέγιστο ποσό από το οποίο θα μπορούσε να αντλήσει η ΕΤΒΑ για επιδότηση επενδύσεων από τις παραπάνω χρηματοδοτικά εργαλεία.

    Υπό σχεδιασμό και μελέτη βρίσκεται η ανάπτυξη βιομηχανικών πάρκων σε περιοχές όπως η Μεγαλόπολη, το Βελεστίνο, η Πτολεμαΐδα, η Αττική, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ειλημμένη απόφαση για οριστικές κινήσεις επί του παρόντος. Ταυτόχρονα εξετάζεται και το Μαλεβίζι στο Ηράκλειο της Κρήτης, καθώς και η αναβάθμιση των υποδομών σε συγκεκριμένες βιομηχανικές περιοχές. Σε ό,τι αφορά τη Σίνδο η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. μελετά την επέκταση της βιομηχανικής περιοχής σε όμορες περιοχές, ενώ διαπραγματεύεται με την ΕΥΑΘ για να αναλάβει την διαχείριση των δικτύων υδάτων, λυμάτων και την μονάδα καθαρισμού αποβλήτων στο σύνολο της ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ