Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 01-Ιουν-2022 07:52

    Πόσο ψηφιακά ώριμες είναι οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις

    Έλλειψη στελεχών και κόστος δανεισμού τα δύο αγκάθια των μικρομεσαίων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

    Μπορεί η πανδημία του κορονοϊού να υπογράμμισε την ανάγκη ψηφιακού μετασχηματισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες ως είθισται να λέγεται αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, επιταχύνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις τις επενδύσεις στο μέτωπο της τεχνολογίας, ωστόσο ακόμη και σήμερα η εγχώρια επιχειρηματικότητα δείχνει να αγωνίζεται να προλάβει τις εξελίξεις και να ενσωματώσει την τεχνολογία στην καθημερινή της δραστηριότητα. Αν και υπάρχουν σημάδια βελτίωσης σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο χρειάζεται ακόμη οι ελληνικές επιχειρήσεις να διανύσουν αρκετή απόσταση με τις μικρότερες επιχειρήσεις να πρέπει να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια εάν θέλουν να επιβιώσουν στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% των μικρών επιχειρήσεων στην χώρα μας παραμένει ακόμη στα δυο πρώτα στάδια (basic και elementary) του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας όπως έδειξε η έρευνα Η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της COSMOTE, με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων με 500 μικρομεσαίες επιχειρήσεις πανελλαδικά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 202.

    Να σημειωθεί ότι ο δείκτης ψηφιακής ετοιμότητας, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά για τις ανάγκες της έρευνας του 2020 και αποτυπώνει το βαθμό ψηφιακής ωριμότητας των ΜμΕ με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών συστημάτων και υποδομών για κάθε επιχείρηση, όσον αφορά στην ψηφιακή παρουσία (ιστοσελίδα), τις ψηφιακές συναλλαγές και προώθηση (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ψηφιακές καμπάνιες, ηλεκτρονικό κατάστημα), τις ψηφιακές υποδομές (ψηφιακή ασφάλεια, cloud) και τα διοικητικά συστήματά για τη διαχείριση πόρων (ERP, CRM, IoT, data analytics).

    Άνοδος 10% στο μέσο όρο του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας

    Αν και έχει σημειωθεί πρόοδος, με άνοδο 10%, στο μέσο όρο του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας, σε σχέση με το 2020, από 4,06/10 τo 2020 σε 4,49/10 το 2022,την ίδια στιγμή που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες ανήκουν στο προχωρημένο στάδιο σημείωσαν άνοδο από 12% το 2020 σε 18%,ωστόσο οι ρυθμοί αύξησης κινούνται σε χαμηλά επίπεδα. Το μέγεθος της επιχείρησης διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο βαθμό της ψηφιακής της ωριμότητας καθώς σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας το 44% των ΜμΕ με πάνω από 10 εργαζόμενους βρίσκεται στο προχωρημένο στάδιο (Αdvanced) ενώ αντίθετα μόλις το 30% των ΜμΕ, που απασχολούν 2-5 εργαζόμενους. Σε ό,τι αφορά τώρα τον τομέα των δραστηριοτήτων, περισσότερο έτοιμες ψηφιακά εμφανίζονται οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (με Μ.Ο. 6,15), με τους κλάδους του τουρισμού (Μ.Ο. 4,73), του εμπορίου (Μ.Ο. 4,68) και της μεταποίησης (Μ.Ο. 4,44) να έπονται.

    Οι ψηφιακά ώριμες εταιρείες ξεπέρασαν ευκολότερα τις δυσκολίες από την πανδημία

    Σύμφωνα με την έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού, καθώς χρησιμοποιήσαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά. 

    Για παράδειγμα, στην κατηγορία των πολύ ώριμων ψηφιακά επιχειρήσεων (Advanced), το ποσοστό των ΜμΕ που αξιοποίησαν τις τεχνολογίες, για να επανέλθουν ευκολότερα στην κανονικότητα ανήλθε σε 55% και το 24% δηλώνει πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση, ενώ αντίθετα στην αρχική κατηγορία (Elementary), μόνο το 28% χρησιμοποίησαν τις τεχνολογίες για να ανταπεξέλθουν στα προβλήματα και μόνο το 15% δηλώνουν πως έχουν επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση. Πάντως, η πλειονότητα των επιχειρήσεων δείχνει να κατανοεί τα οφέλη της τεχνολογίας. 

    Οι περισσότερες, άλλωστε, (2 στις 3) αξιοποίησαν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προκάλεσε η παγκόσμια υγειονομική κξρίση και 7 στις 10 δηλώνουν, πως θα συνεχίσουν τη χρήση τους στο μέλλον. Συγκεκριμένα, το 75% των επιχειρήσεων παρατήρησαν  αύξηση στην κίνηση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος, ενώ αυξημένα είναι επίσης τα ποσοστά στις τηλεφωνικές πωλήσεις (53%), στις ψηφιακές προωθητικές ενέργειες (66%), την τηλεργασία (52%) και τις τηλεδιασκέψεις (88%).

    Ανοδική τάση

    Επιπλέον, αυξημένες παρουσιάζονται οι ιστοσελίδες (από 70% το 2020, σε 78% το 2022) και οι digital καμπάνιες που υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες (από 17% το 2020, σε 33% το 2022). Σταθερή παραμένει η αξιοποίηση ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης πόρων (ERP και CRM), ενώ έντονο παραμένει το ενδιαφέρον για τις ψηφιακές υποδομές, με τις ΜμΕ να συνεχίζουν να θεωρούν τη ψηφιακή ασφάλεια ως ένα θέμα μείζονος σημασίας (8 στις 10 ΜμΕ) και 2 στις 3 επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν servers. Παράλληλα, παρατηρείται περιορισμένη χρήση τεχνολογιών ΙοΤ (4%) και σταδιακή αξιοποίηση Data Analytics (25%).

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ