Χαμηλές πτήσεις στις πωλήσεις αυτοκινήτων με -5,7% στο τετράμηνο

Σάββατο, 28-Μαϊ-2022 08:18

52228168

Του Γιώργου Λαμπίρη

Μειωμένος ήταν ο αριθμός ταξινομήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων στη διάρκεια του Απριλίου του 2022 κατά ποσοστό 8,8% σε σύγκριση με τον περσινό Απρίλιο, όπως προκύπτει από στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Εάν κανείς εξετάσει την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα σε επίπεδο τετραμήνου, δηλαδή στο χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο έως και τον Απρίλιο του 2022, θα διαπιστώσει επίσης ότι είναι στο σύνολό της πτωτική κατά 5,7%, στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα με βάση τα ίδια στοιχεία. 

Επί της ουσίας, τον φετινό Απρίλιο ταξινομήθηκαν 9.297 νέα επιβατικά, από 10.198 που ήταν ο αντίστοιχος αριθμός κατά τον τέταρτο μήνα του 2021. Σε ό,τι αφορά τις ταξινομήσεις νέων επιβατικών σε επίπεδο τετραμήνου, φέτος ο αριθμός τους ανήλθε σε 31.724 αυτοκίνητα, ενώ πέρυσι κατά την αντίστοιχη χρονική περίοδο ήταν 33.637. 

Ισμαήλος: Παραδόσεις από 6 μήνες έως και 1 έτος ανάλογα το μοντέλο

Όπως αναφέρει στο "Κ" ο διευθύνων σύμβουλος της Α. Ισμαήλος Α.Ε., Παναγιώτης Ισμαήλος, αυτήν τη στιγμή ο χρόνος παράδοσης νέων αυτοκινήτων έχει σταθεροποιηθεί, ενώ κατά τη διάρκεια του 2021 το χρονικό διάστημα παραδόσεων ήταν απροσδιόριστο τις περισσότερες φορές. Yπενθυμίζεται ότι η εταιρεία είναι εξουσιοδοτημένος διανομέας και επισκευαστής της Mercedes-Benz στην Ελλάδα. "Ωστόσο από εκεί και ύστερα υπάρχουν διαφοροποιήσεις στον χρόνο άφιξης μιας παραγγελίας στην Ελλάδα. Ο χρόνος αυτός εξαρτάται από τη χώρα παραγωγής ή από το παραγόμενο μοντέλο αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, υπάρχουν αυτοκίνητα που έρχονται στη χώρα μας σε διάστημα 6 έως και 8 μηνών και αυτοκίνητα που καταφθάνουν σε διάστημα 12 έως και 14 μηνών". 

Προτεραιότητα σε παραδόσεις ηλεκτρικών και premium οχημάτων

Σε ό,τι αφορά τα μοντέλα της Mercedes Benz, το A-Class, που αποτελεί το μικρότερο αυτοκίνητο της γκάμας που διαθέτει η αυτοκινητοβιομηχανία, ο κ. Ισμαήλος εξηγεί ότι απαιτεί χρόνο παράδοσης 6-7 μηνών. Το αμέσως επόμενο αυτοκίνητο της γκάμας, το GLA, χρειάζεται χρονικό διάστημα παράδοσης 12 μηνών. "Ο χρόνος σχετίζεται με τον εξοπλισμό που διαθέτει κάθε όχημα και τη διαθεσιμότητα που έχει κάθε εργοστάσιο. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν προτεραιότητα της βιομηχανίας, γι’ αυτό και συνδέονται με συντομότερο χρόνο εκτέλεσης των παραγγελιών. Συν τοις άλλοις, και τα premium αυτοκίνητα μιας μάρκας τίθενται επίσης σε προτεραιότητα. Να σημειωθεί, πάντως, ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά στην εκτέλεση των παραγγελιών συνεχίζει να συνδέεται με την έλλειψη ημιαγωγών (microchips)". 

Ο επιχειρηματίας λέει ότι υπήρξε κάμψη στην προσέλευση των πελατών στις εκθέσεις της Ισμαήλος κατά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και για διάστημα περίπου τριών εβδομάδων μετά. "Αυτήν τη στιγμή η ζήτηση έχει σταθεροποιηθεί. Από τις συνολικές επισκέψεις πελατών στις εκθέσεις, περίπου το 25% αυτών καταλήγει σε παραγγελία".

"Σε κάθε περίπτωση, η δική μου επιχείρηση εκπροσωπεί ένα premium κομμάτι της αγοράς. Επομένως, μπορεί να υπάρχουν αντιπροσωπίες που απευθύνονται σε χαμηλότερα εισοδήματα, που πιθανώς υφίστανται μείωση των επισκέψεων στις εκθέσεις και κατ’ επέκταση των παραγγελιών", συμπληρώνει. 

Το σημαντικότερο στοιχείο που παρουσιάζεται αυτή τη στιγμή στην αγορά, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι πως, παρά το γεγονός ότι οι παραδόσεις γίνονται σε διάστημα άνω των 6 μηνών, το κοινό έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, προγραμματίζοντας την απόκτηση ενός αυτοκινήτου με βάση το συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο παραλαβής.


Μεγάλος αριθμός ανεκτέλεστων παραγγελιών

Σχετικά με τα δεδομένα της αγοράς, ο Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Πετρόπουλος, αναφέρει ότι υφίσταται ένα αρκετά μεγάλο ανεκτέλεστο παραγγελιών από το παρελθόν, και συγκεκριμένα από το τέλος του 2021 και τις αρχές του 2022. Επισημαίνεται ότι η Πέτρος Πετρόπουλος είναι αποκλειστικός εισαγωγέας των Jaguar, Land Rover και Range Rover στην Ελλάδα.

"Αυτό που βλέπουμε είναι ότι έχουν μειωθεί οι διελεύσεις σε όλες τις μάρκες. Ωστόσο για τα premium αυτοκίνητα, όπως είναι τα δικά μας – Land Rover, Range Rover και Jaguar –, εκτιμούμε ότι η συγκεκριμένη εικόνα είναι πρόσκαιρη". 

"Αυτή τη στιγμή, και παρά τις καθυστερήσεις που συνεχίζουν να υφίστανται στην εκτέλεση παραγγελιών, το εργοστάσιο συνεχίζει να μας ενημερώνει ότι παραδίδει κανονικά. Ωστόσο συνεχίζει να είναι απροσδιόριστο το τοπίο σε σχέση με τον πόλεμο, δεδομένου ότι πολλοί προμηθευτές επηρεάζονται ως προς την παράδοση πρώτων υλών και ανταλλακτικών. Φοβόμαστε μήπως επιδεινωθεί η συγκεκριμένη εικόνα, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο", συμπληρώνει ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Και ο ίδιος με τη σειρά του επιβεβαιώνει ότι τα μεγαλύτερα μοντέλα, αλλά και εκείνα που έχουν πλουσιότερο εξοπλισμό, τίθενται προς παράδοση κατά προτεραιότητα. 

"Στις δικές μας μάρκες δεν έχουμε αντιμετωπίσει ζήτημα που να αφορά τη μείωση των παραγγελιών. Η εικόνα, ωστόσο, είναι διαφορετική σε μάρκες που απευθύνονται σε μεσαία ή χαμηλότερα εισοδήματα", προσθέτει ο διευθύνων σύμβουλος της Πέτρος Πετρόπουλος.

Όμιλος Σφακιανάκη: Πτωτικά οι μάρκες που απευθύνονται σε μεσαία εισοδήματα

Πηγές κοντά στον όμιλο Σφακιανάκη επισημαίνουν ότι μάρκες όπως η Suzuki παρουσιάζουν μειωμένες ταξινομήσεις σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ αντίστοιχη είναι η εικόνα και στη Fiat αλλά και στην Opel, που απευθύνονται σε μεσαία εισοδήματα. Ειδικότερα, η Suzuki έχει χάσει μερίδιο σε σύγκριση με πέρυσι, όπως αντίστοιχα συμβαίνει και στην περίπτωση της Opel. Στον αντίποδα, ο όμιλος Σφακιανάκη αυξάνει το μερίδιο αγοράς του σε premium μάρκες όπως οι BMW, Volvo και Mini.