Coffee Island: Το άδοξο τέλος για την επένδυση στην Κίνα και το "αντίβαρο" της Αιγύπτου
Τρίτη, 10-Μαϊ-2022 07:43
Του Γιώργου Λαμπίρη
Νέα δεδομένα σε μία πολλά υποσχόμενη για την ίδια αγορά, στην οποία είχε επενδύσει το τελευταίο διάστημα, έφερε η πανδημία για την γνωστή αλυσίδα καφεκοπτείων και καφέ, Coffee Island, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο γενικός διευθυντής της επιχείρησης, Αλέξανδρος Ζαπανιώτης στο πλαίσιο ημερίδας ενημέρωσης της πρωτοβουλίας επιχειρήσεων ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ.
Τα αντίθετα από τα αρχικά αναμενόμενα δείγματα
Σύμφωνα με τον κύριο Ζαπανιώτη, η αγορά της Κίνας, στην οποία η Coffee Island είχε ξεκινήσει συνεργασία με τοπικό όμιλο επιχειρήσεων με τη μορφή του master franchise, έδωσε τα αντίθετα δείγματα από τα αρχικά αναμενόμενα, με τις δύο πλευρές να καταλήγουν από κοινού στην απόφαση να διακόψουν τη συνεργασία τους λόγω των συνθηκών που έφερε η πανδημία. Η Coffee Island είχε κάνει το πρώτο βήμα επέκτασης στην κινεζική αγορά ήδη από το 2019 και ενώ προγραμμάτιζε την έναρξη λειτουργίας ενός δεύτερου καταστήματος, το ακίνητο για τη στέγαση του οποίου είχε ήδη εντοπίσει υλοποιώντας και τα αρχιτεκτονικά σχέδια για το νέο σημείο, εν τέλει αυτό δεν συνέβη.
Στον αντίποδα η Coffee Island έκανε πρόσφατα ένα νέο βήμα με την ανάπτυξη του master franchise στην Αίγυπτο στις αρχές του 2022, με τον κύριο Ζαπανιώτη να εκτιμά ότι η αγορά αυτή παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές. Αυτή τη στιγμή η επιχείρηση δραστηριοποιείται με 473 σημεία εστίασης εκ των οποίων τα 55 βρίσκονται στο εξωτερικό και σε αγορές όπως η Κύπρος, το Ηνωμένο Βασίλειο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο Καναδάς και η Ρουμανία. Στην Ελλάδα η παρουσία της εντοπίζεται σε 52 νομούς και σε 97 πόλεις. Διατηρεί ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στη Βιομηχανική Περιοχή Πατρών και επεξεργάζεται ετησίως περί τους 1.400 τόνους καφέ στις ιδιόκτητες βιομηχανικές εγκαταστάσεις της.
Όπως επισημαίνει ο κύριος Ζαπανιώτης, επί του παρόντος η ζήτηση στα καταστήματα εμφανίζεται μειωμένη λόγω του ευρύτερου κύματος ακρίβειας που πλήττει την αγορά. Τα στελέχη της αλυσίδας καταστημάτων εστίασης αναμένουν, όπως ο ίδιος σημείωσε, την έλευση της τουριστικής περιόδου. "Επί του παρόντος η επιβάρυνση κόστους που δεχόμαστε σε σχέση με πριν από ένα έτος ανέρχεται σε ποσοστό 35%", εξήγησε ο κύριος Ζαπανιώτης αναφορικά με τα δεδομένα που φέρνει για την επιχείρηση η περίοδος που διανύουμε με τα συνολικά αυξημένα κόστη σε μεταφορές, ενέργεια και πρώτες ύλες. Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του στελέχους της επιχείρησης για το συγκεκριμένο θέμα: "Τον περασμένο Δεκέμβριο επιδιώξαμε να φέρουμε καφέ από τη Βραζιλία. Αντί του ποσού των 1.200 ευρώ που πληρώναμε για το φορτίο, κληθήκαμε να καταβάλουμε 15.000 ευρώ", ανέφερε.
Freddo Espresso στα 1,70 ευρώ
Από την πλευρά της η Coffee Island έχει μέχρι στιγμής απορροφήσει ένα μεγάλο μέρος του κόστους από τα σημεία πώλησης καφέ που διατηρεί στην Ελλάδα, όπου για παράδειγμα ένας freddo espresso κοστολογείται - συμπεριλαμβανομένου του περιβαλλοντικού τέλους για το ποτήρι και το καπάκι - στα 1,90 ευρώ. Ταυτόχρονα όμως επιδοτεί τους πελάτες της που προσκομίζουν το δικό τους ποτήρι καφέ με έκπτωση 0,10 ευρώ, ενώ αφαιρουμένου και του ποσού των 0,10 ευρώ που είναι το περιβαλλοντικό τέλος και εκπίπτει σε αυτή την περίπτωση, ο ίδιος καφές κοστίζει 1,70 ευρώ.
Η Coffee Island αυτή τη στιγμή επενδύει ποσό 2,9 εκατομμυρίων ευρώ με αντικείμενο την κάλυψη της οροφής της βιομηχανικής της εγκατάστασης στην Πάτρα με φωτοβολταϊκά, τα οποία θα προσφέρουν 70% επάρκεια σε ηλεκτρική ενέργεια. Η συγκεκριμένη επένδυση υλοποιείται μέσω του αναπτυξιακού νόμου, με το 40% να προέρχεται από την προαναφερομενη κρατική ενίσχυση.
Το 2021 ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης ανήλθε στα 36,8 εκατομμύρια ευρώ έναντι 35,5 εκατομμυρίων ευρώ που ήταν το 2020 με την κερδοφορία της προ φόρων από τα 4,1 εκατ. ευρώ του 2020 να αγγίζει και πάλι τα 4 εκατ. ευρώ το 2021.