Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 28-Οκτ-2021 08:05

    Flyway: Το νέο επιχειρηματικό στοίχημα του Νίκου Δρανδάκη

    Flyway: Το νέο επιχειρηματικό στοίχημα του Νίκου Δρανδάκη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή 

    Όταν ίδρυσε το "Taxibeat” το 2011 ο Νίκος Δρανδάκης κατάφερε στην ουσία να δημιουργήσει μια νέα αγορά, στρέφοντας τους επιβάτες να καλούν ταξί από το κινητό τους και όχι από τον δρόμο. Τώρα, ο ίδιος ξεκινά ένα νέο επιχειρηματικό εγχείρημα με στόχο να αλλάξει μια άλλη αγορά, αυτή της εξοχικής ή δεύτερης κατοικίας. 

    H Flyway, η νέα εταιρεία που ίδρυσε ο κ. Δανδράκης, κάνει δυνατή τη συνιδιοκτησία εξοχικής κατοικίας. Δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να αγοράσουν ένα "μερίδιο” της κατοικίας που θα επιλέξουν, το οποίο θα αξιοποιούν μαζί με τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες. 

    "Δίνουμε τη δυνατότητα σε όποιον θέλει να γίνει συνιδιοκτήτης μιας δεύτερης κατοικίας, την οποία δεν θα μπορούσε να αγοράσει από μόνος του”, σημειώνει στο Capital.gr ο κ. Δρανδάκης, εξηγώντας πως αυτό γίνεται δυνατό με την μεταφορά του ακινήτου σε μια Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) η οποία χωρίζεται σε οχτώ εταιρικά μερίδια που πωλούνται σε διαφορετικούς ιδιοκτήτες. 

    Έτσι, ο κάθε μεριδιούχος έχει το 1/8 του σπιτιού και κατά συνέπεια μπορεί να το χρησιμοποιεί το 1/8 του χρόνου, δηλαδή 44 ημέρες κάθε χρόνο. Αν κάποιος το επιθυμεί μπορεί να αγοράσει μέχρι 4 μερίδια, αυξάνοντας έτσι τον χρόνο που έχει στη διάθεσή του.  

    "Η Flyway αγοράζει τις κατοικίες, τις επιπλώνει και μετά τις παραδίδει στους μεριδιούχους. Στη συνέχεια λειτουργεί ως διαχειριστής και ενδιάμεσος φροντίζοντας την κατοικία, ενώ μέσω της εφαρμογής που έχουμε αναπτύξει ορίζεται με πολύ αυστηρό και δίκαιο τρόπο ο χρόνος που μπορεί να την αξιοποιήσει ο κάθε ιδιοκτήτης”, σημειώνει ακόμη ο ιδρυτής της εταιρείας. 

    Όπως είναι φυσικό, καθώς μοιράζεται η ιδιοκτησία, έτσι μοιράζονται και τα έξοδα του ακινήτου με τον κάθε μεριδιούχο να καλείται να πληρώνει το ποσό που του αντιστοιχεί κάθε μήνα. Στα έξοδα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι φόροι (ΕΝΦΙΑ κλπ), τα κόστη καθαρισμού, η ασφάλιση της κατοικίας, καθώς και η αμοιβή διαχείρισης της Flyway. 

    Για παράδειγμα, μια βίλα 168 τ.μ. στη Χαλκιδική με τέσσερα υπνοδωμάτια, έξι μπάνια και πισίνα έχει αρχικό κόστος αγοράς 695.000 ευρώ και με την προσθήκη του κόστους αναβάθμισης του ακινήτου και της επίπλωσης, καθώς και της αμοιβής της Flyway για τις υπηρεσίες της το τελικό κόστος διαμορφώνεται στα 823.000 ευρώ, άρα το κόστος του κάθε μεριδίου διαμορφώνεται στα 102.875 ευρώ. Παράλληλα το συγκεκριμένο ακίνητο έχει μηναία έξοδα της τάξης των 353 ευρώ, δηλαδή 4.236 ευρώ τον χρόνο, για κάθε μεριδιούχο.  

    Νέο μοντέλο ιδιοκτησίας 

    Με μια πρώτη ματιά, ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η Flyway θυμίζει μια μορφή "χρονομεριστικής μίσθωσης” (time-sharing). "Στην πραγματικότητα το μοντέλο μας είναι πολύ διαφορετικό”, εξηγεί ο κ. Δρανδάκης, "ο πελάτης δεν αγοράζει χρόνο αλλά μερίδιο του ακινήτου. Το οποίο μπορεί μάλιστα να το πουλήσει οποιοδήποτε στιγμή θελήσει, αποκομίζοντας και κέρδος αν η αξία του ακινήτου ανέβει.

    Εκτός όλων των άλλων, η Flyway βρίσκεται σε συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για να προσφέρει και προγράμματα δανειοδότησης σε υποψήφιους αγοραστές με δική της εγγύηση. Σε περίπτωση που δεν αποπληρωθεί το δάνειο, το μερίδιο επιστρέφει στη Flyway για να πωληθεί ξανά. 

    Ουσιαστικά μπορεί να δημιουργηθεί μια καινούργια αγορά. "Δεδομένου πως μιλάμε για σχετικά μικρά ποσά το μερίδιο είναι άμεσα ρευστοποιήσιμο, σε αντίθεση με ένα ακίνητο το οποίο είναι δύσκολα ρευστοποιήσιμο περιουσιακό στοιχείο”, σημειώνει ο κ. Δρανδάκης. Αρκεί βέβαια να υπάρξει το αντίστοιχο ενδιαφέρον. 

    Στις ΗΠΑ, πάντως, έχει δοκιμαστεί αυτό το μοντέλο με επιτυχία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αμερικανική startup Pacaso που λειτουργεί με ένα αντίστοιχο μοντέλο και η οποία ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2020 έχει συγκεντρώσει συνολικά κεφάλαια ύψους 215 εκατ. δολαρίων με την αποτίμησή της ξεπερνά τα 1,5 δισ. δολάρια.  

    Στόχος η πρώτη πώληση τον Ιανουάριο 

    H νέα εταιρεία ξεκινά με αρχικά κεφάλαια ύψους 1,2 εκατ. ευρώ από ιδιώτες επενδυτές, ενώ προχωρά σε έναν αρχικό γύρο (seed) χρηματοδότησης ύψους 3-4 εκατ. ευρώ στον οποίο θα συμμετάσχουν ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές (venture capital funds). 

    Όπως εξηγεί ο κ. Δρανδάκης, τα κεφάλαια αυτά θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη της Flyway, καθώς η αγορά του κάθε ακινήτου από την εταιρεία θα δανειοδοτείται ξεχωριστά με ολιγόμηνα δάνεια, τα οποία θα αποπληρώνονται στο σύνολό τους με το πού πωλούνται τα μερίδια της κάθε εταιρείας. 

    Αυτήν τη στιγμή, η ομάδα της Flyway αποτελείται από οχτώ άτομα, τα οποία δραστηριοποιούνται κυρίως στην ανάπτυξη της εφαρμογής. Στόχος, όπως δηλώνει ο κ. Δανδράκης, είναι η εταιρεία να μεγαλώσει άμεσα με στελέχη για όλα τα τμήματα όπως operations, marketing, finance κ.λπ. "Θέλουμε να ολοκληρώσουμε την πρώτη πώληση τον Ιανουάριο. Είναι φιλόδοξος στόχος, αλλά πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε”, σημειώνει ο κ. Δρανδάκης. 

    Η Flyway ξεκινά από την Ελλάδα, με έμφαση τόσο σε θερινούς προορισμούς όπως τα νησιά, η Χαλκιδική αλλά και η Αθηναϊκή Ριβιέρα όσο και στους χειμερινούς προορισμούς. Ωστόσο, στα πλάνα βρίσκεται και η δραστηριοποίηση στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η αρχή γίνεται με πολυτελείς κατοικίας, αξίας από 1 έως 5 εκατ. ευρώ αλλά, όπως δηλώνει ο κ. Δρανδάκης, σε επόμενη φάση θα διερευνηθεί και το ενδεχόμενο προσφορά και πιο οικονομικών κατοικιών. 

    "H Ελλάδα έχει περί το 1 εκατομμύριο εξοχικές κατοικίες και στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουμε περίπου 15 εκατομμύρια εξοχικές κατοικίες. Η αγορά έχει σημαντικές προοπτικές”, τονίζει ο ιδρυτής της Flyway. 

    kostaskets@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ