Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 26-Οκτ-2021 07:59

    Μαίνεται η κόντρα εφοπλιστών - ΕΕ για το "πρασίνισμα" των στόλων

    Το σχέδιο για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας - Κύπρου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Σε "γραμμή" υπεράσπισης των μέτρων για τη μείωση των ρύπων των πλοίων, τα οποία ανακοινώθηκαν μέσα στο καλοκαίρι, διατηρείται η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά τις ενστάσεις από εφοπλιστικές ενώσεις και κυβερνήσεις, με τελευταίο παράδειγμα την επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

    Βασικό επιχείρημα του Έλληνα πρωθυπουργού, το οποίο συμβαδίζει με τις θέσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, είναι ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία χρειάζεται χρόνο και έρευνα για να μεταβεί στην "εποχή" των μηδενικών εκπομπών, λόγω της μακροβιότητας των στόλων και του γεγονότος ότι δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη οι κατάλληλες τεχνολογίες για να δοκιμαστούν από τα πλοία. 

    Τι λένε οι Βρυξέλλες

    Από την άλλη, η ΕΕ θεωρεί ότι η ναυτιλία πρέπει να προβεί σε άμεσες αλλαγές. "Πάγια τακτική της Κομισιόν είναι να μη σχολιάζει το περιεχόμενο της αλληλογραφίας μεταξύ προέδρου και ηγετών κρατών" επισημαίνει στο Capital.gr εκπρόσωπος της Επιτροπής, κατόπιν ερωτήματος για το πώς εκλαμβάνουν οι Βρυξέλλες την ελληνική πρωτοβουλία.

    Ωστόσο, όπως λέει, καθώς περιγράφει το "πακέτο" μέτρων που έχει προτείνει η Κομισιόν, "ο ναυτιλιακός τομέας βασίζεται σήμερα σχεδόν αποκλειστικά σε αρκετά ρυπογόνους και υψηλής έντασης άνθρακα υγρούς υδρογονάνθρακες, όπως το μαζούτ ή το πετρέλαιο ναυτιλίας. Είναι πολύ σημαντικό να αλλάξει ταχύτατα αυτή η τάση, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι θαλάσσιες μεταφορές με τους στόχους της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας" σημειώνει.

    "Με αυτές τις προτάσεις, στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας συνεισφέρει κι αυτός το μερίδιό του στη συνολική ευρωπαϊκή προσπάθεια για το κλίμα" προσθέτει.

    Όπως εξηγεί, "η επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων στη ναυτιλία θα έχει ως αποτέλεσμα οι εκπομπές από τα πλοία να υπαχθούν για πρώτη φορά σε ένα σύστημα cap and trade (όριο και εμπορία), τιμολογώντας, έτσι, τη μετάβαση στην απανθρακοποίηση. Την ίδια ώρα, το μέτρο FuelEU Maritime θα αυξήσει τη χρήση ανανεώσιμων εναλλακτικών καυσίμων σε πλοία και λιμάνια".

    Οι διαφωνίες των Ελλήνων

    Γενικότερα η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θεωρεί ότι η ποντοπόρος ναυτιλία είναι μία διεθνοποιημένη δραστηριότητα και δεν μπορεί να υπαχθεί σε περιφερειακούς κανόνες, όπως οι προτεινόμενοι από τις Βρυξέλλες, επιχείρημα που επισημαίνεται και στην επιστολή του κ. Μητσοτάκη.

    Ειδικότερα, εκτιμούν ότι τα προτεινόμενα μέτρα όχι μόνο δε θα μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά αντιθέτως θα αυξήσουν τα κόστη για επιχειρήσεις και καταναλωτές, δημιουργώντας εν τέλει ανισότητες σε επίπεδο ανταγωνισμού και πιέζοντας ασφυκτικά τους μικρομεσαίους στόλους.

    Παράγοντες του εγχώριου εφοπλισμού δεν παύουν να επισημαίνουν σε όλους τους τόνους ότι η ναυτιλία είναι μία "καθαρή" μέθοδος μεταφοράς φορτίων του διεθνούς εμπορίου, συγκριτικά με άλλες - δεδομένων των όγκων που διακινούνται καθημερινά - και δε θα πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο των επικρίσεων από φορείς και ενώσεις.

    Διαβάστε επίσης:

    - Επιστολή του πρωθυπουργού στην ΕΕ για την "πράσινη" ναυτιλία - Επικροτούν οι Έλληνες εφοπλιστές

    - Έλληνες εφοπλιστές: Τέλος εποχής για το εμπόριο όπως το ξέρουμε - "Γρίφος" τα καύσιμα

    - Γκρίνια του ελληνικού εφοπλισμού για τα νέα πράσινα ευρωπαϊκά μέτρα

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ