Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 16-Οκτ-2021 08:59

    Νικήτρια στο "στοίχημα" του θαλάσσιου τουρισμού η Ελλάδα

    Νικήτρια  στο "στοίχημα" του θαλάσσιου τουρισμού η Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Χρονιά ανάκαμψης ήταν το 2021 για τον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς μετά το περσινό καταστροφικό καλοκαίρι, η κίνηση βελτιώθηκε αισθητά, με αποτέλεσμα να τεθούν οι βάσεις για πλήρη επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα από το 2022 κι έπειτα.

    Τα στοιχεία που παρουσιάζει το Capital.gr είναι ενδεικτικά. Οι ελληνικοί προορισμοί αποτέλεσαν κορυφαία επιλογή των τουριστών κρουαζιέρας και σκαφών αναψυχής στη Μεσόγειο φέτος, ενώ, όπως λένε και οι αρμόδιοι, προσεγγίστηκαν κατά περίπου 50%-60% οι τζίροι που καταγράφηκαν το 2019.

    "Πρωτιά" στο yachting

    Σύμφωνα με τα δεδομένα που συγκέντρωσε η ναυτιλιακή πύλη MarineTraffic για λογαριασμό του "Κ", από τις 15 Ιουλίου μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου, αφίχθησαν στη χώρα μας 56.092 σκάφη αναψυχής (μεγέθους 6-180 μέτρων). Ειδικότερα, στο δεύτερο 15ήμερο του Ιουλίου, τα yachts που κατέπλευσαν στις ελληνικές θάλασσες ήταν 13.623. Ο αντίστοιχος αριθμός του Αυγούστου ήταν 25.197, ενώ του Σεπτεμβρίου 17.272.

    Σημειώνεται ότι η μελέτη εστίασε σε τρεις χώρες (Ιταλία, Τουρκία, Κροατία), οι οποίες είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστικές προς την Ελλάδα, ενώ υλοποιούν και επενδύσεις τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων. Αντίστοιχα, λοιπόν, η Ιταλία υποδέχτηκε το ίδιο διάστημα 49.722 σκάφη αναψυχής, ενώ αισθητά μικρότεροι ήταν οι αριθμοί σε Κροατία (26.220) και Τουρκία (24.116). Ελλάδα και Ιταλία "κονταροχτυπήθηκαν" τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ άνετη ήταν η επικράτηση των εγχώριων προορισμών τον Σεπτέμβριο. 

    Ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος, επισημαίνει στο Capital.gr ότι η φετινή τουριστική περίοδος ξεπέρασε τις προσδοκίες, με την κίνηση και τον τζίρο να διαμορφώνονται στα 60% των αντίστοιχων επιδόσεων του 2019. Μάλιστα, στα ιστιοπλοϊκά και τα καταμαράν, καλύφθηκε ακόμη και το 80% των επιπέδων που καταγράφηκαν κατά την τελευταία κανονική τουριστική χρονιά. Όλα αυτά κι ενώ οι τουριστικές ροές δεν έχουν διακοπεί ακόμη, καθώς υπάρχει δραστηριότητα και τον Οκτώβριο.

    Μάλιστα, ο κ. Στελλιάτος εξηγεί ότι η ανάπτυξη θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς ο τελικός αριθμός των τουριστών από την παραδοσιακή αγορά του κλάδου, τις ΗΠΑ, ήταν χαμηλότερος των αρχικών προσδοκιών.

    Τα "αγκάθια"

    Ωστόσο, και με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα, ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες των σκαφών αναψυχής, κρούοντας "καμπανάκι" για την έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού. "Για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε πρέπει να βρούμε μαρίνες" επισημαίνει. Οι μαρίνες στην Αττική είναι γεμάτες, ενώ όπως έδειξαν τα προκαταρκτικά στοιχεία της μεγάλης μελέτης που διενεργεί η διαΝΕΟσις για τους τουριστικούς λιμένες, από τις 27.512 χωροθετημένες θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής στο σύνολο της χώρας, σήμερα είναι διαθέσιμες μόνο το 30,9%, ή συνολικά 8.499 θέσεις.

    "Νησιά εμβληματικά στον ελληνικό τουριστικό χάρτη, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Κρήτη είτε δεν διαθέτουν καμία μαρίνα είτε διαθέτουν υποδομές οι οποίες δεν συμβαδίζουν με το επίπεδο του ευρύτερου τουριστικού προϊόντος που προσφέρουν" είχαν επισημάνει οι αναλυτές της διαΝΕΟσις.

    Παράλληλα, ο κ. Στελλιάτος στέκεται στην "εκρηκτική" αύξηση των τελών ελλιμενισμού σε κομβικές μαρίνες, όπως ο Άλιμος και ζητά να επανέλθει το επαγγελματικό τιμολόγιο, όπως ίσχυε, πριν από την έλευση των επενδυτών στις υποδομές. 

    Τέλος, και στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για τον κλάδο που δρομολογεί το υπουργείο Ναυτιλίας, ο κ. Στελλιάτος σημειώνει ότι δεν πρέπει να τεθούν στο επίκεντρο τα σκάφη με διεθνείς σημαίες, αλλά στον αντίποδα να στηριχθεί η ελληνική σημαία και να παραχωρηθούν ελαφρύνσεις για την προσέλκυση περισσότερων σκαφών σε αυτήν. Μάλιστα, σημειώνει ότι και φέτος καταγράφηκαν περιπτώσεις παράνομων σκαφών με ξένη σημαία, τα οποία ταξίδευαν χωρίς επαγγελματική άδεια. Εάν δοθούν μεγαλύτερα κίνητρα σε διεθνείς σημαίες, τότε αρκετοί επαγγελματίες θα υποχρεωθούν να στραφούν σε αυτές, απειλώντας την κυριαρχία του εθνικού νηολογίου στη χώρα μας, σημειώνουν εκπρόσωποι του κλάδου.

    Τι έκανε η κρουαζιέρα

    "Έτος επανεκκίνησης της κρουαζιέρας μετά από πολλούς μήνες αδράνειας" χαρακτηρίζει το 2021 ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, καπ. Γιώργος Κουμπενάς, μιλώντας στο Capital.gr.

    Τα στοιχεία της MarineTraffic καταδεικνύουν ότι στην προαναφερόμενη χρονική περίοδο (15/7-30/9), συνολικά 516 κρουαζιερόπλοια (χωρητικότητας άνω των 49.999 τόνων) έφτασαν σε ελληνικά λιμάνια. Συγκεκριμένα, στο δεύτερο μισό του Ιουλίου αφίχθησαν 91 πλοία, τα οποία υπερδιπλασιάστηκαν τον Αύγουστο (193) και αυξήθηκαν έτι περισσότερο τον Σεπτέμβριο (232).

    Παρατηρώντας ξανά τις λοιπές μεσογειακές χώρες, η Ιταλία ξεπέρασε τη χώρα μας, υποδεχόμενη φέτος 622 κρουαζιερόπλοια, ενώ σε χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν Κροατία (63 calls) και Τουρκία (11 calls). 

    "Η Eλλάδα κινήθηκε ταχύτερα, συγκριτικά με άλλα κράτη, στο άνοιγμα της κρουαζιέρας, με αποτέλεσμα να έχουμε –σε σχέση με το 2019– αισθητά μεγαλύτερο αριθμό πλοίων και εταιρειών που πραγματοποιούν επι-αποβίβαση (homeporting) στα λιμάνια" εξηγεί ο κ. Κουμπενάς. Σύμφωνα με τον ίδιο, το οικονομικό αποτύπωμα πλοίων και επιβατών που πραγματοποιούν homeporting είναι πολύ μεγαλύτερο από τις προσεγγίσεις transit, δηλαδή τα διερχόμενα κρουαζιερόπλοια. 

    Συγκρίνοντας τώρα τα φετινά νούμερα με αυτά του 2019, τονίζει: "Πρέπει να σημειώσουμε ότι οι πληρότητες στις περισσότερες περιπτώσεις παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Επομένως, θα ήταν ουτοπικό να αναμένουμε φέτος υψηλούς οικονομικούς δείκτες, όμοιους με το 2019, στη διάρκεια του οποίου είχαν σημειωθεί εξαιρετικά αποτελέσματα στον τουρισμό και ειδικότερα στην κρουαζιέρα".

    Ωστόσο, καταλήγει, υπογραμμίζοντας ότι "η αύξηση του homeporting σε συνάρτηση με τις πολλαπλές προσεγγίσεις πλοίων στα ελληνικά λιμάνια θα φέρει ως αποτέλεσμα αύξηση εσόδων που θα φτάσει στο 50%-60% του 2019. Προσβλέπουμε, έτσι, σε ένα σταθεροποιητικό 2022 για την ελληνική κρουαζιέρα και φυσικά σε μεγαλύτερη ανάπτυξη από το 2023 και έπειτα".

     



     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ