Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 09-Οκτ-2021 08:53

    Συνεχίζει να χάνει μερίδιο αγοράς η ΑΒ Βασιλόπουλος

    Συνεχίζει να χάνει μερίδιο αγοράς η ΑΒ Βασιλόπουλος
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση 

    Τέσσερα χρόνια και μια πανδημία, χρειάσθηκαν για να επιστρέψουν οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος σε επίπεδα άνω των 2 δισ. ευρώ. Όμως και πάλι ο τζίρος που εμφάνισε πέρυσι η ελληνική θυγατρική του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου Ahold Delhaize υπολείπεται από τα υψηλά του 2016 -τότε είχε πριμοδοτηθεί από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος- ενώ η ποσοστιαία ανάπτυξη που εμφάνισε σε σχέση με το 2019, τόσο σε επίπεδο ομίλου όσο και σε επίπεδο μητρικής, απέχει από την αύξηση των πωλήσεων του κλάδου η οποία σύμφωνα με τη Nielsen άγγιξε το +9,7%. 

    Κάτι που δεν είχε συνηθίσει ο Ολλανδο-Βελγικός όμιλος Ahold Delhaize τα προηγούμενα χρόνια. Όμως την τελευταία τετραετία και δη το 2020, χρονιά που αποτέλεσε για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ χρυσοτόκο όρνιθα, η θυγατρική του στην Ελλάδα δεν μπορεί να πιάσει τον "βηματισμό” του κλάδου. Οπότε το ερώτημα που γεννάται είναι ποια στρατηγική θα ακολουθήσει η ΑΒ Βασιλόπουλος για να ανακτήσει το έδαφος που φαίνεται να χάνει έναντι του ανταγωνισμού, αλλά κυρίως ποιες είναι οι προθέσεις της μητρικής, δηλαδή του Ολλανδο-Βελγικού ομίλου Ahold Delhaize, για τη δραστηριοποιήσή της στην Ελλάδα. 

    Πηγές της αγοράς που μίλησαν στo Capital.gr, στον απόηχο των έντονων φημών που δεν επιβεβαιώνονται ότι υπήρξε πρόταση εξαγοράς της εν Ελλάδι δραστηριότητας της Ahold Delhaize, από τη Δ. Μασούτης -στο παρελθόν το σενάριο ήθελε η ΑΒ να καταθέτει πρόταση εξαγοράς της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας, ενώ σήμερα οι πληροφορίες θέλουν την Δ. Μασούτης να κατέθεσε πρόταση, με τη στήριξη ξένου πιστωτικού ιδρύματος, για την εξαγορά της ΑΒ την οποία η Ahold Delhaize απέρριψε- υποστηρίζουν ότι θα υπάρξουν και νέες αλλαγές σε διοικητικό επίπεδο στη θυγατρική της. Και δεν θα είναι η πρώτες. Στις αρχές της χρονιάς ο Ολλανδός Kees Rusius ανέλαβε το vp sourcing capability development, δηλαδή τον συντονισμό των αγορών και των προμηθειών της αλυσίδας.

    Τι αποκαλύπτει ο ισολογισμός της ΑΒ για το 2020 

    Τι κέρδισε όμως η ΑΒ Βασιλόπουλος πέρυσι; Σύμφωνα με το δημοσιευμένο ισολογισμό της (αναρτήθηκε στο ΓΕΜΗ χθες Παρασκευή 8/10) οι πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν στα 2,021 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 3,76%. Στη χρήση του 2016 οι πωλήσεις της ΑΒ σε επίπεδο ομίλου είχαν ξεπεράσει τα 2,174 δισ. ευρώ. 

    Πέρυσι τα μικτά αποτελέσματα αυξήθηκαν 9,51% στα 557,1 εκατ. ευρώ, τα EBITDA κατά 2,33% στα 174,4 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων 35,6% στα 38,7 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη χρήσεως ξεπέρασαν τα 28 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας ανάπτυξη 40,20%. Την ίδια περίοδο τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν στα 39,7 εκατ. ευρώ από 31,159 εκατ. ευρώ, ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού αυξήθηκε 5,74% στα 15.386 άτομα (+836 σε σχέση με το 2019), ενώ για παροχές και πρόσθετη ασφαλιστική νοσοκομειακή κάλυψη προς τους εργαζόμενούς του ο όμιλος διέθεσε 17,5 εκατ. ευρώ από 15,3 εκατ. ευρώ το 2019. 

    Για τη χρήση του 2020, η πρόταση της τακτικής γενικής συνέλευσης είναι η μη διανομή μερίσματος. Για την χρήση 2019 πραγματοποιήθηκε διανομή μερίσματος 16,554 εκατ. ευρώ. 

    Μειωμένες επενδύσεις και ανασύνταξη δικτύου 

    Σε επίπεδο επενδύσεων, αυτές διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 54,9 εκατ. ευρώ για τον όμιλο, δηλαδή ήταν μειωμένες κατά 11,7% σε σχέση με το 2019, όπου είχαν ανέλθει στα 62,2 εκατ. ευρώ. 

    Τα κεφάλαια αυτά κατευθύνθηκαν στην επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης, στην ανακαίνιση των καταστημάτων του ομίλου και στη δημιουργία του πρώτου AB Home Shop Center, μια επένδυση άνω των 10 εκατ. ευρώ που εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για την Αττική. Το AB Home Shop Center διαθέτει ποικιλία 11.000 προϊόντων και συγκεντρώνει κάθε μέρα 2.000 παραγγελίες. 

    Στον τομέα της οργανικής επέκτασης, ο όμιλος έθεσε σε λειτουργία 8 νέα καταστήματα σούπερ-μάρκετ και 36 καταστήματα με το σύστημα της δικαιόχρησης. Αποτέλεσμα στο τέλος της χρήσης, το δίκτυο πωλήσεων του να αριθμεί 543 καταστήματα εκ των οποίων τα 310 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 219 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising), και 14 καταστήματα είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης. 

    Σε σχέση με το 2019, το δίκτυο καταστημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος αυξήθηκε κατά 6,47% ή κατά 33 σημεία πώλησης και όχι κατά 44 καταστήματα, όσα δηλαδή ήταν και τα νέα καταστήματα που άνοιξε το 2020. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πέρυσι, σε σχέση με το 2019, μείωσε κατά 2 τα εταιρικά καταστήματα, είναι μείον ένα κατάστημα χονδρικής και μείον 8 καταστήματα δικαιόχρησης. 

    Εκ των καταστημάτων που προστέθηκαν στο δίκτυο της είναι και αυτά που άνηκαν στις εταιρείες KAST ΑΕ, THIRA ΑΕ, και AST Α.Ε. το 100% του μετοχικού κεφαλαίου των οποίων απέκτησε στις 9 Φεβρουαρίου του 2020. Καθε μία από τις προαναφερθείσες εταιρείες είχε δημιουργήσει ένα κατάστημα franchise AB (συγκεκριμένα AB Kyparissia, Santorini και Akrata Food Market αντίστοιχα). Τον Ιούλιο 2020 τα καταστήματα των AST Α.Ε. και KAST Α.Ε. υπομισθώθηκαν σε νέο συνεργάτη με σύμβαση δικαιόχρησης (franchise), στον οποίο μεταβιβάστηκαν τα εμπορεύματα και ο πάγιος εξοπλισμός των καταστημάτων, ενώ στις 15 Δεκεμβρίου του 2020 η διοίκηση της ΑΒ αποφάσισε τη συγχώνευση των τριών εταιρειών με απορρόφηση από την ΑΒ, με σκοπό να επιτευχθεί καλύτερη, ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση και συντονισμός του δικτύου των καταστημάτων. 

    Το δύσκολο 2021

    Και τη φετινή χρονιά ο όμιλος εστιάζει στην ανάπτυξή του με την προσθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυό του, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων του δικτύου δικαιόχρησης (franchising) και των καταστημάτων χονδρικής και λιανικής. Την ίδια στιγμή, όπως σημειώνει η διοίκηση του ομίλου στις οικονομικές καταστάσεις, είναι πως "εκείνο που συνεχίζει να απασχολεί τις αγορές είναι η άνοδος των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο, με πληθωριστικές πιέσεις ήδη ορατές, και ταυτόχρονα ο συνεπακόλουθος κίνδυνος μείωσης των παραγγελιών και της ζήτησης”. 

    Έτσι στην μετα-πανδημική εποχή, το ζητούμενο, σύμφωνα με τον όμιλο, είναι να βρεθεί το σημείο ισορροπίας ώστε να αποφευχθούν έντονες διακυμάνσεις και πληθωριστικές πιέσεις, με σκοπό την προστασία της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Επιπρόσθετοι μακροοικονομικοί κίνδυνοι, είναι η σταθεροποίηση στα χαμηλά του διαθέσιμου κατά κεφαλήν εισοδήματος και η αβεβαιότητα από τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στην οικονομία, αναφέρεται σε άλλο σημείο της οικονομικής έκθεσης. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ